Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie europejskim I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-PNJPE1-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie europejskim I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności portugalskiej 1 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość gramatyki języka polskiego i terminów gramatycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Nauczanie od podstaw, praca w oparciu o teksty nagrane, głównie dialogi, podstawowe konstrukcje w komunikacji językowej, stopniowe wprowadzanie struktur gramatycznych, rodzajnik określony i nieokreślony, rzeczownik, liczba pojedyncza i mnoga, czasownik być, czasowniki kolejno pierwszej, drugiej i trzeciej koniugacji czasu teraźniejszego, następnie przeszłego dokonanego, użycie przyimków. Wzbogacanie słownictwa poprzez wprowadzanie nowych tekstów narracyjnych z uwzględnieniem podstawowych wiadomości o Portugalii i krajach portugalskojęzycznych. Tryb rozkazujący w języku portugalskim. |
Pełny opis: |
Nauczanie od podstaw, praca w oparciu o teksty nagrane, głównie dialogi, podstawowe konstrukcje w komunikacji językowej, jednoczesne wprowadzenie trzech różnych rejestrów językowych, dialogi nieformalne, dialogi formalne, teksty narracyjne i ćwiczenia gramatyczne. Rozumienie ze słuchu, powtarzanie, wytwarzanie nowych zdań w oparciu o słyszane konstrukcje, czytanie tekstów po ich usłyszeniu. Stopniowe wprowadzanie struktur gramatycznych, rodzajnik określony i nieokreślony, zasady użycia, ćwiczenia z rzeczownikiem, liczba pojedyncza i mnoga, czasownik być, jego trzy odpowiedniki w języku portugalskim, stosowanie w zależności od znaczenia, czasowniki kolejno pierwszej, drugiej i trzeciej koniugacji czasu teraźniejszego, następnie przeszłego dokonanego, użycie przyimków, najpierw do (w kierunku) i w (znajdować się w jakimś miejscu), odpowiednio z czasownikami iść i być. Wzbogacanie słownictwa z życia codziennego, związanego z pracą, studiami, spędzaniem czasu wolnego, zainteresowaniami, życiem w mieście, zakupami, odwiedzinami, zwiedzaniem, podróżowaniem. Wprowadzanie nowych tekstów narracyjnych z uwzględnieniem podstawowych wiadomości o Portugalii, Brazylii i krajach portugalskojęzycznych, wielokulturowość języka portugalskiego, podstawowe różnice jego użycia w poszczególnych krajach. Zdania złożone, relacje między poszczególnymi częściami zdania. Rozwijanie zdań prostych i tworzenie na ich podstawie zdań złożonych. Tryby w języku portugalskim, oznajmujący, bezokolicznikowy, łączący i rozkazujący, formy w poszczególnych czasach. Czasowniki nieregularne, ćwiczenia nad formami. Stosowanie mowy niezależnej i zależnej czasu teraźniejszego i przeszłego. Ćwiczenia nad dialogami, ich zamiana na mowę zależną, również ćwiczenia z tekstami ze słuchu, będącymi najlepszym przykładem na mowę zależną. Wyrażanie uczuć, emocji, życzeń, wątpliwości, przypuszczenia. Praca nad sprawnością mówienia, początkowo odtwarzanie usłyszanych wyrażeń i zdań, stopniowo rozwijanie własnych konstrukcji myślowych, wypowiedzi wcześniej przygotowane i spontaniczne, praca w grupach, rozmowa na podane tematy, również proponowanie tematów przez studentów z zakresu rozmów o pogodzie, znajomych, o książkach, filmach i muzyce. Redagowanie tekstów, początkowo streszczeń wysłuchanych nagrań, krótkich opisów nowo poznanych sytuacji, pisemne przedstawianie własnej opinii na podane tematy dotyczące aktualnych wydarzeń oraz komentarzy do opinii innych. Rozwijanie poprawności gramatycznej w oparciu o teksty, wyjaśnianie użycia poszczególnych form językowych w danym kontekście. |
Literatura: |
Português XXI 1 (Ana Tavares) Português XXI 2 (Ana Tavares) Gramática ativa 1 (Isabel Coimbra, Olga Mata Coimbra) Gramática ativa 2(Isabel Coimbra, Olga Mata Coimbra) Português XXI 1/2 Caderno de exercícios (Ana Tavares) |
Efekty uczenia się: |
Podstawowym celem przedmiotu jest nabycie, aktywne rozwijanie i ugruntowanie kompleksowych sprawności językowych (wypowiedź ustna i pisemna, rozumienie przekazu ustnego i pisemnego) z zakresu języka portugalskiego w wariancie europejskim, które to sprawności umożliwią lekturę tekstów literackich, a w dalszej perspektywie zrozumienie kontekstu kulturowo-historycznego języka portugalskiego w wariancie europejskim. Student zna i rozumie: K_W02 podstawową terminologię z zakresu nauki o języku , jej źródła teoretyczne i główne możliwości wykorzystania w polu zawodowym; K_W05 zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego Student potrafi: K_U07 - posługiwać się standardową normą języka portugalskiego w celu porozumiewania się w kontekstach zawodowych związanych ze studiowaniem literatury i książką oraz w niektórych kontekstach społecznych K_U08 - posługiwać się językiem portugalskim w sposób czynny i bierny, na poziomie B1, zarówno w mowie, jak i w piśmie, w celu wykonania różnych zadań językowych związanych z literaturoznawstwem, m.in. arkusza czytania, wpisu, krótkiego eseju z analizy tekstu, prezentacji ustnej, wywiadu oraz krótkich tekstów twórczych Student jest gotowy do; K_K01- uczenia się przez całe życie K_K02 - podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego poprzez ustawiczne kształcenie zawodowe i rozwój osobisty, samoocenę własnych umiejętności i doskonalenie innych umiejętności K_K03 - komunikowania się i współdziałania w języku portugalskim z kolegami z krajów portugalskojęzycznych, na forach dyskusyjnych podczas konferencji oraz w innych sytuacjach osobistych i zawodowych K_K07 - aktywnego uczestnictwa o najnowszych osiągnięciach w zakresie języka portugalskiego i jego kultur, w Portugalii i innych krajach portugalskojęzycznych, korzystając m.in. z gazet, czasopism, kanałów telewizyjnych i radiowych, podcastów, blogów K_K08 - śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w obszarze literaturoznawstwa portugalskojęzycznego |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność (maksymalnie 5 nieobecności nieusprawiedliwionych w ciągu semestru) - testy cząstkowe w semestrze i/lub test semestralny na koniec semestru - test końcowy na ocenę; - prace pisemne; - prace domowe; - aktywność na zajęciach. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć Liczba dopuszczalnych nieobecności nieusprawiedliwionych w semestrze - 5 (pięć) |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Carlos Mascarenhas Romualdo, Tamara Sobolska | |
Prowadzący grup: | Carlos Mascarenhas Romualdo, Tamara Sobolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tamara Sobolska | |
Prowadzący grup: | Carlota Ferreira da Cunha Borges Sacoto, Tamara Sobolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.