Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ruch „Tropicália” w Brazylii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-RTB-01
Kod Erasmus / ISCED: 14.8 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ruch „Tropicália” w Brazylii
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności portugalskiej 3 rok 1 stopnia
Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 1 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: portugalski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Znajomość języka portugalskiego na poziomie umożliwiającym śledzenie tekstów i materiałów audiowizualnych w tym języku. Podstawowa znajomość historii Brazylii i zagadnień społeczno-kulturowych we współczesnej Brazylii.

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu pogłębienie wiedzy społeczno-kulturowej o Brazylii w drugiej połowie XX wieku, a także znaczenie ruchu, który pozostawił silne dziedzictwo w kulturze brazylijskiej.

Uwaga - w semestrze zimowym 2020/2021 przedmiot prowadzony zdalnie za pomocą Google Classroom/Google Meet.

Pełny opis:

Podczas zajęć zostaną przedstawione problemy społeczno-gospodarcze w Brazylii w latach 50. XX wieku. Jest to niezbędne, aby zrozumieć, w jaki sposób w następnych dziesięcioleciach śledzić różne ruchy artystyczne w Brazylii, zwłaszcza „ruch tropikalny” lub „tropicália”. Uwzględnione zostaną również zmiany w systemie społeczno-politycznym i ich wpływ na tworzenie grup artystycznych. Będziemy zgłębiać wydarzenia, które miały miejsce w 1968 r. w Brazylii, ale też na całym świecie. Studenci będą mieli kontakt z dziełami literackimi głównych przedstawicieli ruchu „tropicália” w Brazylii”, a dzięki tekstom źródłowym będą mogli przeprowadzić dogłębne analizy reperkusji tego ruchu w kulturze brazylijskiej, a także zrozumieć i wyrażać opinie ze znajomością głębszych tematów.

Zakres poszczególnych tematów:

1. Lata 50. XX wieku w Bahii i Brazylii;

2. Tworzenie ruchów artystycznych;

3. Kim był Caetano Veloso?

4. Kim był Gilberto Gil?

5. Kim był Tom Zé?

6. „Tropikalizm” i obca naleciałość.

7. Jak dziś oglądać na „ruch tropikalny”.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• GIL; G. ZAPPA; R. Gilberto bem perto. 1 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2013.

• VELLOZO, R. A Manifestação Cultural como Forma de Protesto: A Tropicália como movimento de esquerda contra o Regime Político Militar. Nova Friburgo, 2008.

• VELOSO, C. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

• ZÉ, T. Tropicalista Lenta Luta. São Paulo: Publifolha, 2003.

Literatura pomocnicza:

• CAMPOS; A. de. “Alegria alegria”. Estado de São Paulo. 25 de novembro de 1967

• Depois da festa, uma ceia de bananas e abacaxis. Jornal da Tarde. Disponível em: http://tropicalia.com.br/eubioticamente-atraidos/reportagens-historicas/depois-da-festa-uma-ceia-de-bananas-e-abacaxis. Acessado em maio de 2020.

• NEVES; A. Tropicalismo: movimento, mito, escola ou cafajestada sob encomenda? O Cruzeiro. 20 de abril de 1968

• OLIVEIRA; A. de. Uma noite tropicalista. Folha de São Paulo – 14 de agosto de 1968

• SARNEY, J. Bagdá e os Novos Baianos. Folha de São Paulo. São Paulo, sexta-feira, 25 de abril de 2003.

Efekty uczenia się:

NABYTA WIEDZA

• K_W02: podstawową terminologię nauk humanistycznych w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania.

• K_W04: miejsce studiów nad portugalskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.

• K_W06: fenomeny z zakresu historii, historii literatury i kultury portugalskiego obszaru językowego.

• K_W07: podstawowe tendencje rozwoju myśli portugalskiej i brazylijskiej.

NABYTE UMIEJĘTNOŚCI

• K_U01: z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje.

• K_U03: stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów.

• K_U05: rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

• K_U07: porozumiewać się w języku polskim i portugalskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek.

NABYTE KOMPETENCJE SPOŁECZNE

• K_K02: podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności.

• K_K03: komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich.

• K_K06: brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata.

• K_K07: aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu (Portugalia/Brazylia/Afryka portugalskojęzyczna) przy wykorzystaniu różnych mediów i form.

• K_K08: śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia wymagają aktywnego uczestnictwa studentów (przygotowywanie referatów, dyskusja o lekturach). Omawiane są nie tylko kwestie historyczne, ale także kulturowe, społeczny i ekonomiczny osadzone w konkretnym kontekście dziejowym.

Dwa testy – 50% + 50%.

Testy on-line

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)