Ruch „Tropicália” w Brazylii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-RTB-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.8
|
Nazwa przedmiotu: | Ruch „Tropicália” w Brazylii |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności portugalskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka portugalskiego na poziomie umożliwiającym śledzenie tekstów i materiałów audiowizualnych w tym języku. Podstawowa znajomość historii Brazylii i zagadnień społeczno-kulturowych we współczesnej Brazylii. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu pogłębienie wiedzy społeczno-kulturowej o Brazylii w drugiej połowie XX wieku, a także znaczenie ruchu, który pozostawił silne dziedzictwo w kulturze brazylijskiej. Uwaga - w semestrze zimowym 2020/2021 przedmiot prowadzony zdalnie za pomocą Google Classroom/Google Meet. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną przedstawione problemy społeczno-gospodarcze w Brazylii w latach 50. XX wieku. Jest to niezbędne, aby zrozumieć, w jaki sposób w następnych dziesięcioleciach śledzić różne ruchy artystyczne w Brazylii, zwłaszcza „ruch tropikalny” lub „tropicália”. Uwzględnione zostaną również zmiany w systemie społeczno-politycznym i ich wpływ na tworzenie grup artystycznych. Będziemy zgłębiać wydarzenia, które miały miejsce w 1968 r. w Brazylii, ale też na całym świecie. Studenci będą mieli kontakt z dziełami literackimi głównych przedstawicieli ruchu „tropicália” w Brazylii”, a dzięki tekstom źródłowym będą mogli przeprowadzić dogłębne analizy reperkusji tego ruchu w kulturze brazylijskiej, a także zrozumieć i wyrażać opinie ze znajomością głębszych tematów. Zakres poszczególnych tematów: 1. Lata 50. XX wieku w Bahii i Brazylii; 2. Tworzenie ruchów artystycznych; 3. Kim był Caetano Veloso? 4. Kim był Gilberto Gil? 5. Kim był Tom Zé? 6. „Tropikalizm” i obca naleciałość. 7. Jak dziś oglądać na „ruch tropikalny”. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • GIL; G. ZAPPA; R. Gilberto bem perto. 1 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2013. • VELLOZO, R. A Manifestação Cultural como Forma de Protesto: A Tropicália como movimento de esquerda contra o Regime Político Militar. Nova Friburgo, 2008. • VELOSO, C. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997. • ZÉ, T. Tropicalista Lenta Luta. São Paulo: Publifolha, 2003. Literatura pomocnicza: • CAMPOS; A. de. “Alegria alegria”. Estado de São Paulo. 25 de novembro de 1967 • Depois da festa, uma ceia de bananas e abacaxis. Jornal da Tarde. Disponível em: http://tropicalia.com.br/eubioticamente-atraidos/reportagens-historicas/depois-da-festa-uma-ceia-de-bananas-e-abacaxis. Acessado em maio de 2020. • NEVES; A. Tropicalismo: movimento, mito, escola ou cafajestada sob encomenda? O Cruzeiro. 20 de abril de 1968 • OLIVEIRA; A. de. Uma noite tropicalista. Folha de São Paulo – 14 de agosto de 1968 • SARNEY, J. Bagdá e os Novos Baianos. Folha de São Paulo. São Paulo, sexta-feira, 25 de abril de 2003. |
Efekty uczenia się: |
NABYTA WIEDZA • K_W02: podstawową terminologię nauk humanistycznych w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania. • K_W04: miejsce studiów nad portugalskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi. • K_W06: fenomeny z zakresu historii, historii literatury i kultury portugalskiego obszaru językowego. • K_W07: podstawowe tendencje rozwoju myśli portugalskiej i brazylijskiej. NABYTE UMIEJĘTNOŚCI • K_U01: z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje. • K_U03: stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów. • K_U05: rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. • K_U07: porozumiewać się w języku polskim i portugalskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek. NABYTE KOMPETENCJE SPOŁECZNE • K_K02: podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności. • K_K03: komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich. • K_K06: brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata. • K_K07: aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu (Portugalia/Brazylia/Afryka portugalskojęzyczna) przy wykorzystaniu różnych mediów i form. • K_K08: śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia wymagają aktywnego uczestnictwa studentów (przygotowywanie referatów, dyskusja o lekturach). Omawiane są nie tylko kwestie historyczne, ale także kulturowe, społeczny i ekonomiczny osadzone w konkretnym kontekście dziejowym. Dwa testy – 50% + 50%. Testy on-line |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.