Redakcja tekstów naukowych w języku portugalskim I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-RTNP1-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Redakcja tekstów naukowych w języku portugalskim I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność brazylijska Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Język Portugalski (poziom B1/B2). Informatyka (podstawowy). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Redakcja Tekstów Naukowych w Języku Portugalskim ma na celu przybliżenie uczniom rozwijania umiejętności czytania oraz analizę krytyczną, poprawiania oraz tworzenia tekstów akademickich i naukowych na poziomie prezentacji publicznej, oraz udoskonalania wykorzystywania technologii informacyjnej w dziedzinie badań naukowych. |
Pełny opis: |
Redakcja Tekstów Naukowych w Języku Portugalskim ma jako główne cele: Zapoznanie studentów z cechami strukturalnymi pisma naukowego oraz akademickiego Analizę relacji między etyką oraz pismem naukowym Przekazywanie aktualnych szkoleń w kontekście wykorzystania oprogramowania do wspierania badań naukowych. Poprawę poziomu zrozumienia i tworzenia w portugalskim Zrozumienie strategii retorycznej podsumowania, analizy, przekonywania, ze szczególnym naciskiem na pisanie akademickie Pracę Portugalską Gramatyką (składnia, ortografia, interpunkcja, cechy stylistyczne) Zrozumienie procesu tworzenia abstraktu w języku angielskim Praktykę procesów tworzenia (teksty, bibliografie itp), korekta naukowa tekstów z wykorzystaniem technologii informacyjnych. Ćwiczenia dotyczące procesu pisania samodzielnego oraz zespołowego. Ostatecznym celem jest rozwijanie umiejętności pisania akademickiego, omawianie technik analizy krytycznej, krytycznego przeglądu i naukowych standardów tworzenia oraz analizy (tekst artykułów, raportów, recenzje książek, projektów oraz pisemnej pracy magisterskiej lub pracy magisterskiej) do publicznego wglądu. Program: 1 - Badania w obszarze nauk społecznych 2 - Problemy związane z badaniami 3 - Przegląd bibliografii 4 - Zastosowanie najnowszych technologii w kontekście akademickim - Przygotowywanie komputera do pisania - Narzędzia wyszukiwania i opisywania - Tworzenie i zarządzanie referencjami/bibliografią 5 - Napisanie przykładów tekstów naukowych i akademickich |
Literatura: |
Metodologia de Investigação e Comunicação do Conhecimento Científico / Margarida Pocinho, 2012 Como Fazer Investigação, Dissertações, Tese e Relatórios Segundo Bolonha / Cristina Sales Baptista e Maria José Sousa, 2011 Como Escrever uma Tese, Monografia ou Livro Científico Usando o Word (7ª Edição) / Alexandre Pereira e Carlos Poupa, 2018 Saber Escrever uma Tese e Outros Textos / Maria Almira Soares, Edite Estrela e Maria José Leitão, 2013 Como se Faz Uma Tese em Ciências Humanas / Umberto Eco, 2015 Microsoft Word 2010 : wersja polska / Joyce Cox, Joan Lambert ; [tł. Ewa Hadała-Mikołajczuk].Warszawa : Wydawnictwo RM, cop. 2012. Excel 2013 PL / John Walkenbach ; [tł. Piotr Ćieślak].Gliwice : Helion, cop. 2014. Microsoft PowerPoint 2010 : wersja polska / Joyce Cox, Joan Lambert ; [tł. Anna Puziewicz].Warszawa : Wydawnictwo RM, cop. 2012. Praca magisterska i dyplomowa z programem LaTex : jak szybko tworzyć profesjonalnie wyglądające dokumenty / Tomasz Przechlewski.Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011. LaTeX : system opracowywania dokumentów : podręcznik i przewodnik użytkownika / Leslie Lamport ; z ang. przeł.: Marta Wolińska, Marcin Woliński ; il. Duane'a Bibby'ego.Warszawa : Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2004. Writing Science: How to write papers that get cited and proposals that get funded. / Joshua Schimel. Oxford University Press, 2012. Scientific Writing 2.0; A reader and writer's guide / Jean-Luc Lebrun. World Scientific Publishers, 2011. Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko / Siuda, P., Wasylczyk, P. Warszawa: PWN, 2018. Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły / Stępień, B. Warszawa: PWN, 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie - specyfikę tematyczną i metodologiczną obszarów badawczych piśmiennictwa akademickiego i związanych z nim nowych technologii oraz w szerokim zakresie i twórczo stosuje te terminologie i praktyki metodologiczne w działalności akademickiej; (S3K_W01) - terminologię, teorię i metodologię w zakresie pisania akademickiego i nowych technologii komputerowych oraz ich znaczenie dla nauki języków iberyjskich; (S3K_W05) - zasady, reguły i teorie tworzenia i rozwoju różnych stylów i wymogów formalnych tekstu akademickiego z wykorzystaniem nowych technologii. (S3K_W07) Umiejętności: absolwent potrafi - samodzielnie zdobywać wiedzę związaną z działalnością badawczą i twórczością akademicką przy użyciu narzędzi komputerowych, rozwijając umiejętności naukowe i technologiczne w celu lepszego kierowania swoimi decyzjami akademickimi i zawodowymi; (S3K_U02) - zastosować nabytą wiedzę językową w rozumieniu i tworzeniu tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii z zakresu pisania akademickiego i nowych technologii, a także zastosować techniki i metodologie stosowane w badaniach akademickich z wykorzystaniem nowych technologii; (S3K_U03) - porozumiewać się w języku portugalskim przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych w zakresie pisania akademickiego i nowych technologii. (S3K_U06) Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do - współpracy w grupach, przyjmując w nich różne role; (S3K_K01) - rozwiązywania pytań i problemów wynikających z jego działalności akademickiej; (S3K_K02) - krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia i rozwoju. (S3K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na zajęciach 10% aktywny udział 40%. Na zakończenie semestru - praca kontrolna na 100 pkt: 50% od 94 pkt - 5 od 88 pkt – 4+ od 82 pkt - 4 od 76 pkt – 3+ od 70 pkt – 3 Liczba dopuszczalnych nieobecności nieusprawiedliwionych w semestrze - 1 (jeden) "Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć" |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Carlos Mascarenhas Romualdo | |
Prowadzący grup: | Carlos Mascarenhas Romualdo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Tekst i dyskurs akademicki; czytanie i analiza tekstów technicznych; pisanie tekstów naukowych dla publicznej prezentacji; wykorzystanie norm technicznych i technologii informacyjnych w pracy naukowej. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów pierwszego roku studiów magisterskich (specjalizacja portugalska i brazylijska) do przygotowania prac akademicko-naukowych i projektu magisterskiego. W ramach zajęć studenci otrzymają szereg wiedzy i narzędzi niezbędnych do pracy naukowej. Dyscyplina koncentruje się między innymi na zagadnieniach technicznych i językowym wymiarze procesu budowania wiedzy. W tym celu kurs jest zaprojektowany w formie zajęć praktycznych z różnorodnymi ćwiczeniami, odpowiadającymi potrzebom i zainteresowaniom naukowym studentów. - Podstawy pisania akademickiego - Etyka w badaniach naukowych - Pisanie jako proces - Standardy referencyjne - Tekst i mowa akademicka - Procesy teksturalizacji - Czytanie i tworzenie tekstu - Ustne gatunki akademickie |
|
Literatura: |
Barzotto, Valdir Heitor e Claudia Rosa Riolfi. "Leitura e produção de textos: limites e relações intersubjetivas." E. Calil (Comp,), Trilhas da escrita: autoria, leitura e ensino (2007): 159-170. Birkenstein, Cathy, and Gerald Graff. They Say/I Say: The Moves That Matter in Academic Writing. WW Norton & Company, 2017. Diniz, Debora. Carta de uma orientadora: o primeiro projeto de pesquisa. Letras Livres, 2013. Marcuschi, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008. Metodologia de Investigação e Comunicação do Conhecimento Científico / Margarida Pocinho, 2012 Paiva, Vera Lúcia de Oliveira e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2019. Pereira, Alexandre e Carlos Poupa. "Como escrever uma tese, monografia ou livro científico usando o Word." Lisboa: Edições Sílabo 43 (2004). Sousa, Maria José e Cristina Sales Baptista. Como fazer investigação, dissertações, teses e relatórios: Segundo Bolonha. Pactor, 2014. Vieira, Francisco Eduardo e Carlos Alberto Faraco. "Escrever na universidade: fundamentos. São Paulo: Parábola, 2019. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Carlos Mascarenhas Romualdo | |
Prowadzący grup: | Carlos Mascarenhas Romualdo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Tekst i dyskurs akademicki; czytanie i analiza tekstów technicznych; pisanie tekstów naukowych dla publicznej prezentacji; wykorzystanie norm technicznych i technologii informacyjnych w pracy naukowej. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów pierwszego roku studiów magisterskich (specjalizacja portugalska i brazylijska) do przygotowania prac akademicko-naukowych i projektu magisterskiego. W ramach zajęć studenci otrzymają szereg wiedzy i narzędzi niezbędnych do pracy naukowej. Dyscyplina koncentruje się między innymi na zagadnieniach technicznych i językowym wymiarze procesu budowania wiedzy. W tym celu kurs jest zaprojektowany w formie zajęć praktycznych z różnorodnymi ćwiczeniami, odpowiadającymi potrzebom i zainteresowaniom naukowym studentów. - Podstawy pisania akademickiego - Etyka w badaniach naukowych - Pisanie jako proces - Standardy referencyjne - Tekst i mowa akademicka - Procesy teksturalizacji - Czytanie i tworzenie tekstu - Ustne gatunki akademickie |
|
Literatura: |
Barzotto, Valdir Heitor e Claudia Rosa Riolfi. "Leitura e produção de textos: limites e relações intersubjetivas." E. Calil (Comp,), Trilhas da escrita: autoria, leitura e ensino (2007): 159-170. Birkenstein, Cathy, and Gerald Graff. They Say/I Say: The Moves That Matter in Academic Writing. WW Norton & Company, 2017. Diniz, Debora. Carta de uma orientadora: o primeiro projeto de pesquisa. Letras Livres, 2013. Marcuschi, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008. Metodologia de Investigação e Comunicação do Conhecimento Científico / Margarida Pocinho, 2012 Paiva, Vera Lúcia de Oliveira e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2019. Pereira, Alexandre e Carlos Poupa. "Como escrever uma tese, monografia ou livro científico usando o Word." Lisboa: Edições Sílabo 43 (2004). Sousa, Maria José e Cristina Sales Baptista. Como fazer investigação, dissertações, teses e relatórios: Segundo Bolonha. Pactor, 2014. Vieira, Francisco Eduardo e Carlos Alberto Faraco. "Escrever na universidade: fundamentos. São Paulo: Parábola, 2019. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.