Redakcja tekstów naukowych w języku portugalskim III (P)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-RTNP3-2U |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Redakcja tekstów naukowych w języku portugalskim III (P) |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 2 rok 2 stopnia Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 2 stopnia, specjaność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Język Portugalski (poziom B1/B2). Informatyka (podstawowy). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Redakcja Tekstów Naukowych w Języku Portugalskim ma na celu przybliżenie uczniom rozwijania umiejętności czytania oraz analizę krytyczną, poprawiania oraz tworzenia tekstów akademickich i naukowych na poziomie prezentacji publicznej oraz udoskonalania wykorzystywania technologii informacyjnej w dziedzinie badań naukowych. |
Pełny opis: |
Redakcja Tekstów Naukowych w Języku Portugalskim ma jako główne cele: Zapoznanie studentów z cechami strukturalnymi pisma naukowego oraz akademickiego Analizę relacji między etyką oraz pismem naukowym Przekazywanie aktualnych szkoleń w kontekście wykorzystania oprogramowania do wspierania badań naukowych. Poprawę poziomu zrozumienia i tworzenia w portugalskim Zrozumienie strategii retorycznej podsumowania, analizy, przekonywania, ze szczególnym naciskiem na pisanie akademickie Pracę Portugalską Gramatyką (składnia, ortografia, interpunkcja, cechy stylistyczne) Zrozumienie procesu tworzenia abstraktu w języku angielskim Praktykę procesów tworzenia (teksty, bibliografie itp), korekta naukowa tekstów z wykorzystaniem technologii informacyjnych. Ćwiczenia dotyczące procesu pisania samodzielnego oraz zespołowego. Ostatecznym celem jest rozwijanie umiejętności pisania akademickiego, omawianie technik analizy krytycznej, krytycznego przeglądu i naukowych standardów tworzenia oraz analizy (tekst artykułów, raportów, recenzje książek, projektów oraz pisemnej pracy magisterskiej lub pracy magisterskiej) do publicznego wglądu. Program: 1 - Problematyka 2 - Model Analizy 3 - Metody badawcze 4 - Napisanie przykładów tekstów naukowych i akademickich |
Literatura: |
Metodologia de Investigação e Comunicação do Conhecimento Científico / Margarida Pocinho, 2012 Como Fazer Investigação, Dissertações, Tese e Relatórios Segundo Bolonha / Cristina Sales Baptista e Maria José Sousa, 2011 Como Escrever uma Tese, Monografia ou Livro Científico Usando o Word (7ª Edição) / Alexandre Pereira e Carlos Poupa, 2018 Saber Escrever uma Tese e Outros Textos / Maria Almira Soares, Edite Estrela e Maria José Leitão, 2013 Como se Faz Uma Tese em Ciências Humanas / Umberto Eco, 2015 Microsoft Word 2010 : wersja polska / Joyce Cox, Joan Lambert ; [tł. Ewa Hadała-Mikołajczuk].Warszawa : Wydawnictwo RM, cop. 2012. Excel 2013 PL / John Walkenbach ; [tł. Piotr Ćieślak].Gliwice : Helion, cop. 2014. Microsoft PowerPoint 2010 : wersja polska / Joyce Cox, Joan Lambert ; [tł. Anna Puziewicz].Warszawa : Wydawnictwo RM, cop. 2012. Praca magisterska i dyplomowa z programem LaTex : jak szybko tworzyć profesjonalnie wyglądające dokumenty / Tomasz Przechlewski.Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011. LaTeX : system opracowywania dokumentów : podręcznik i przewodnik użytkownika / Leslie Lamport ; z ang. przeł.: Marta Wolińska, Marcin Woliński ; il. Duane'a Bibby'ego.Warszawa : Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2004. Writing Science: How to write papers that get cited and proposals that get funded. / Joshua Schimel. Oxford University Press, 2012. Scientific Writing 2.0; A reader and writer's guide / Jean-Luc Lebrun. World Scientific Publishers, 2011. Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko / Siuda, P., Wasylczyk, P. Warszawa: PWN, 2018. Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły / Stępień, B. Warszawa: PWN, 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie - miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01); - metodologię badań w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów (K_W03); - zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka kierunkowego (portugalski) (K_W05); - podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (K_W10); Umiejętności: absolwent potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje (K_U01); - posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów, w typowych sytuacjach profesjonalnych (K_U04); - porozumiewać się w języku polskim i portugalskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek (K_U07); Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do - podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności (K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Homologacja: obecność, aktywny udział i prace zaliczeniowe. Pod koniec semestru - Praca/Test kontrolne Maksymalnie 100 punktów: od 94 punktów - 5 (bardzo dobra) od 88 punktów - 4+ (dobry +) od 82 punktów - 4 (dobry) od 76 punktów – 3+ (dostateczny +) od 70 punktów – 3 (dostateczny) "Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć" |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.