Wstęp do badań i studiów w języku portugalskim II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-WDBSP2-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do badań i studiów w języku portugalskim II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 1 stopnia Plan specjalności portugalskiej 1 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z rzeczywistością społeczną i kulturową Brazylii oraz krajów afrykańskich urzędowego języka portugalskiego, w tym elementami geografii, literatury i historii tych obszarów, a także zapoznanie studentów z badaniami brazylianistycznymi i luzoafrykańskimi prowadzonymi w Polsce i na świecie. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu poruszane zostaną wybrane zagadnienia związane z rzeczywistością społeczną i kulturową Brazylii oraz krajów afrykańskich urzędowego języka portugalskiego (PALOP) i badań nad nimi. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu poruszane są wybrane zagadnienia związane z rzeczywistością społeczną i kulturową Brazylii oraz krajów afrykańskich urzędowego języka portugalskiego (PALOP). Zostaną omówione prace badawcze brazylianistów i afrykanistów polskich i zagranicznych dostępne w języku polskim, a także teksty eseistyczne i publicystyczne związane z Brazylią i Afryką, jak również wybrane przekłady literackie autorów brazylijskich i afrykańskich na język polski. |
Literatura: |
Część brazylianistyczna: Brum, Eliane. Kolekcjoner porzuconych dusz. Reportaże z Brazylii. Kraków: WUJ, 2020. Domosławski, Artur. Wykulczeni. Warszawa: Wielka Litera, 2016. Freyre, Gilberto. Panowie i niewolnicy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1985. (fragmenty) Gawrycki, Marcin Florian (red.). Brazylia jako mocarstwo wschodzące. Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW, 2013. [wybrane artykuły] Gawrycki, Marcin Florian. Muzyczne wojny. Brazylijska muzyka popularna w czasie dyktatury (1964 – 1985), Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2017. Kolankiewicz, Leszek (2016) Samba z Bogami. 3. ed. Wrocław: Instytut im. J. Grotowskiego. Kula, Marcin, "My naród brazylijski...", w: Ameryka Łacińska nr 4 (18), 1997, s. 24-29. Malinowski, Mariusz. W poszukiwaniu brazylijskości: główne nurty brazylijskiej myśli społecznej w XX wieku. Warszawa: CESLA, 2011. Paleczny, Tadeusz. Rasa, etniczność i religia w brazylijskim procesie narodotwórczym: wprowadzenie do badań latynoamerykańskich przemian społecznych. Kraków: Universitas, 2004. Malinowski, Mariusz, "Smutek i serdeczność : brazylijski charakter narodowy a blizny epoki kolonialnej", w: Ameryka Łacińska nr 3-4, Wyd. CESLA, 2008. Pesavento, Sandra Jatahy, "Problem tożsamości narodowej: Brazylia wobec latynoamerykańskości", w: Ameryka Łacińska nr 4 (14), wyd. CESLA, Warszawa 1996. Petelczyc, Janina; Cichy, Marek (red.). Brazylia, kraj przyszłości?. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2016. [wybrane rozdziały] Pindel, Tomasz. Za horyzont. Polaków latynoamerykańskie przygody. Kraków: Znak, 2018. Pluta, Aleksandra, "Rasizm w Brazylii", Kultura Liberalna, nr 265, 2014. Siewierski, Henryk. Szkice brazylijskie. Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2016. Polska i Brazylia – bliższe, niż się wydaje, red. J Mazurek, W-wa: Wyd. Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2020. Siuda-Ambroziak, Renata. Religia w Brazylii: uwarunkowania społeczno-kulturowe. Kraków: Nomos, 2015. Siuda-Ambroziak, Renata, "Brazylia religią muzykalna", w Miesięcznik Znak nr 726, listopad 2015. Kwartalnik Ameryka Łacińska, wyd. CESLA UW (wybrane artykuły) Komiksy: „Favela w kadrze” A. Diniz, M. Hora; „Kocia skórka” C. Patati, J. Sanchez; „Wolfram”, „Modlitewnik narodowy” M. Quintanilha; „Angola Janga. Opowieść z Palmares” M. D’Salete Teksty literackie (wybrane fragmenty): Literatura na Świecie nr 1-2/2011, Carolina Maria de Jesus „Życie na śmietniku”, Warszawa: Czytelnik, 1963. Clarice Lispector „Opowiadania wszystkie”, W.A.B., 2019 Paulo Lins „Miasto Boga”, PIW, 2002. Jorge Amado „Gabriela, goździki i cynamon”, wyd. Filia, 2015. Drauzio Varella "Ostatni krąg. Najniebezpieczniejsze więzienie Brazylii". Wyd. Czarne, 2014. João Ubaldo Ribeiro "Labirynt pamięci. Wiwat naród brazylijski!". Wyd. Rebis, 2020. Część PALOP: OGÓLNE: • Charchalis, W. Między luzotropikalizmem a luzofonią, Poznań 2019. • Diaz-Szmidt, R. Dokąd idziesz piękna kobieto? Przemiany tożsamości w twórczości mozambijskiej pisarki Pauliny Chiziane, Warszawa 2010. • Hlibowicka-Węglarz, B. Język portugalski w świecie, Lublin 2003. • Hlibowicka-Węglarz, B. Portugalski język kreolski w Afryce • N’Diaye T. Żółte i Czarne. Historia chińskiej obecności w Afryce, Dialog, Warszawa 2016. • + Literatura na Świecie 5-6/2012 [490-491] i 1-2/2008 [438-439] [wywiad M. Lipszyca z E. Rzewuskim „Pięć rozwiedzionych żon poligamisty”; M. Lipszyc Po Portugalii; inne teksty wybrane]. • + [monografie:] Kalejdoskop afrykański. Problematyka tożsamości w literaturach Afryki przełomu XX i XXI wieku; Współczesne literatury afrykańskie i inne teksty kultury w świetle badań postkolonialnych; Intelektualiści afrykańscy wobec doświadczenia dyktatur ANGOLA (wybrane fragmenty/teksty): • R. Kapuściński Jeszcze dzień życia [wydanie filmowe]; • D. Rosiak: „Angola: Chińczycy i ropa” [w:] Żar. Oddech Afryki, s. 232-251, Wołowiec 2019; • Literatura [Ondjaki Babcia19 i sowiecki sekret] • J. Jankowski Pióro kontra flamaster [in: Intelektualiści afrykańscy]; • K. Nowak: „Angola” [w:] Rowerem i pieszo przez czarny ląd, s. 245-280, Poznań 2008; • P. Tomza "Malaria na polu minowym. Luanda (Angola)" [w:] Afryka Nowaka, s. 319-357; • M. Ikonowicz Angola Express, Bydgoszcz-Warszawa 2009. • G. Łyś "Angola dla Bogaczy" [w:] Bzik Kolonialny. II Rzeczypospolitej przypadki zamorskie, s. 164-188; • K. Kubiak Wojna graniczna w Angoli 1975-1989 (fragmenty); • W. Olszewski "Angola po portugalsku i nie tylko" [w:] Przez Afrykę Środkową. Angola, Republika Środkowoafrykańska i Czad, s. 17-127; • K. Łukoszczyk Wśród angolskich partyzantów; • J. Xido Death Metal Angola [film]; • Zupełnie Inny Świat #45 [06/2023]: Angola [pismo] MOZAMBIK (wybrane fragmenty/teksty): • I. Klementowska Szkielet białego słonia, Czarne, Wołowiec 2016; • Literatura [Mia Couto + z LnŚ 5-6/2012 [490-491]]; • M. Zichlarz "Na tropach Eusebio" [w:] Afrka gola! Futbol i codzienność, s. 219-244; • L. Azevedo Night Lodgers [film]; • L. Azevedo A ilha dos espiritos [film]; • T. Prata Terra Sonambula [film]; • Inge Tvedten, Fábio Ribeiro, João Graca, Bjørn Bertelsen Maputo: Ethnography of a Divided City [film]; • Zupełnie Inny Świat #49 [06/2023]: Mozambik [pismo]. GWINEA BISSAU • M. Brzezińska Kontakt z duchami. Czary i religia w Gwinei Bissau, SWN, Sopot 2014; • M. Brzezińska W cieniu europejskiej twierdzy. Obraz Zachodu wśród Afrykanów w Gwinei Bissau, WUW, Warszawa 2017; • Zupełnie Inny Świat #38 [10/2020]: Gwinea Bissau [pismo]. SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE • Wasik A., Stańczyk, P. Bom dia São Tomé! Saotomejskie malarstwo reklamowe – analiza dyskursu wizualnego, Wydział Grafiki ASP w Gdańsku, Gdańsk 2017. • Zupełnie Inny Świat #41 [06/2021]: SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE [pismo]. CABO VERDE • Almeida, G., Kobiety João Nuno [LnŚ]; • E. Sieradzińka Cesaria Evora, Warszawa 2015; • E. Sieradzińska Cabo Verde. Przewodnik. • Zupełnie Inny Świat #34 [09/2019]: Cabo Verde [pismo]. . |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01); - podstawową terminologię nauk humanistycznych w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania (K_W02); - metodologię badań w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów (K_W03); - miejsce studiów nad portugalskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W04); - fenomeny z zakresu historii, historii literatury i kultury portugalskiego obszaru językowego (K_W06); - współczesne życie kulturalne Portugalii, Brazylii, Afryki portugalskojęzycznej i Polski (K_W09); - podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (K_W10) Student potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U02); - stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów (K_U03); - posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów, w typowych sytuacjach profesjonalnych (K_U04); - rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U05); - merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U06). Student jest gotów do: K_K04 określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania K_K06 brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata K_K08 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (referowanie czytanych tekstów, krótkie prezentacje). W przypadku części dot. Brazylii studenci będą również zobowiązani do rozwiązywania krótkich testów on-line w Google Classroom, sprawdzających zapoznanie się z tekstami. Liczna dopuszczalnych nieobecności : 2 zajęcia (1 zajęcia z cz. PALOP i 1 zajęcia z cz. brazylianistycznej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Jankowski, Magdalena Walczuk | |
Prowadzący grup: | Jakub Jankowski, Magdalena Walczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.