Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3320-WJEZ2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Katedra Hungarystyki |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - językoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza o języku na poziomie licealnym. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają za zadanie przekazanie studentom: ogólnej wiedzy o problematyce i metodologii współczesnego językoznawstwa, ogólnej wiedzy o systemie języka naturalnego i jego realizacji w aktach komunikacyjnych, niezbędnej do studiowania (na dalszych latach) przedmiotów językoznawczych związanych z językiem fińskim i językiem węgierskim. W czasie zajęć studenci powinni też poznać podstawową terminologię językoznawczą, co umożliwi im samodzielne studiowanie literatury językoznawczej. Powinni także wykształcić w sobie umiejętność postrzegania i oceny bieżących zjawisk związanych z użyciem języka. |
Pełny opis: |
Semiotyka jako nauka o systemach znakowych, klasyfikacja znaków, cechy i funkcje systemów znakowych, cechy języka naturalnego). Lingwistyka jako nauka o językach, językoznawstwo diachroniczne a językoznawstwo synchroniczne. Problemy formalizacji języka naturalnego, metajęzyk. Struktura języka naturalnego: system fonologiczny, system morfologiczny, system syntaktyczny, typologia syntaktyczna języków; system leksykalny, system semantyczny, odwzorowanie rzeczywistości w języku, wykładniki suprasegmentalne. Znaczenie: najważniejsze koncepcje znaczenia; problemy prezentacji znaczenia: metajęzyk, definicje, kody semantyczne, język semantyczny. Modele semantyczne języka naturalnego. Tekst: wypowiedzenie, struktura tematyczno-rematyczna; tekst spójny: definicje spójności, warunki i rodzaje spójności, relacje intratekstualne i intertekstualne. Językoznawstwo statystyczne: statystyczne prawidłowości w systemie języka i w tekście, zastosowanie. Pragmatyka języka naturalnego: użycie języka; sytuacja komunikacyjna, kompetencja językowa i komunikacyjna, relewancja. Akty mowy. Językowe procesy komunikacyjne, strategie komunikacyjne, maksymy konwersacyjne, warunki fortunności komunikatu, relacje intertekstualne, wiedza pozajęzykowa. |
Literatura: |
Wybrane podręczniki i lektury uzupełniające: Apresjan J. D.: Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej. Warszawa 1971, Apresjan J. D.: Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka. Wrocław 2000, Austin J.: Performatywy i konstatacje, w: Hempoliński M. (red.): Brytyjska filozofia analityczna. Wareszawa 1974, Bartmiński J.: Językowe podstawy obrazu świata. Lublin 2007, Bobrowski I.: Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998, Bojar B.: Językoznawstwo dla studentów informacji naukowej, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2005, Dobrzyńska T. (red.): Teoria tekstu. Wrocław 1986, Dobrzyńska T., Janus E (red.): Tekst i zdanie. Wrocław 1983, Duszak A.: Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa 1998, Grabias S.: Język w zachowaniach społecznych. Lublin1994, Grzegorczykowa R i inni (red.): Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia. Warszawa 1984 (rozdz.: Podstawowe pojęcia morfologii. Problemy ogólne słowotwórstwa), Grzegorczykowa R.: Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, w: Bartmiński J., Grzegorczykowa R.: Język a kultura, t. IV, Wrocław 1991, Grzegorczykowa R.: Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1990, Huszcza R.: Honoryfikatywność. Gramatyka. pragmatyka, typologia. Warszawa 1996, Izert M., Pachocińska E.: Wstęp do językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1998, Lachur C.: Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004, Lyons J.: Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1976, Łuczyński E., Maćkiewicz J.: Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 2005, Marcjanik M. (red.): Grzeczność nasza i obca. Warszawa 2005, Milewski T.: Językoznawstwo, Warszawa 1976, Sapir E.: Kultura, język, osobowość. Warszawa 1978, Saussure F. de: Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2002, Searle J.: Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka. Warszawa 1987, Sambor J.: Aspekty ilościowe systemu języka. w:: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski. Wrocław 1993, Tabakowska E. (red,).: Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001, Timoszuk M.: Język a teoria lingwistyczna, Warszawa 2005, Trubiecki N.S.: Podstawy fonologii. Warszawa 1970, Taylor J.R.: Kategoryzacja w języku. Kraków 2001, Tokarski R.: Struktura pola znaczeniowego. Warszawa 1984, Wierzbicka A.: Kocha, lubi szanuje. Medytacje semantyczne. Warszawa 1967, Wierzbicka A.: O języku dla wszystkich, Warszawa 1967, Wierzbicka A.: Dociekania semantyczne. Warszawa 1969, Wierzbicka A.: Metatekst w tekście, w: Mayenowa M.R. (red.): O spójności tekstu. Wrocław 1971, Wierzbicka A.: Akty mowy, w: Mayenowa M.R (red.).: Semiotyka i struktura tekstu. Wrocław 1973, Wierzbicka A.: Język, umysł, kultura. Warszawa 1999, Wierzbicka A.: Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne. Lublin 2006, Whorf B.L.: Język, myśl i rzeczywistość. Warszawa 1982, Wilkoń A.: Spójność i struktura tekstu. Kraków 2002, Zwoliński A.: Słowo w relacjach społecznych. Kraków 2003. |
Efekty uczenia się: |
Student powinien posiąść wiedzę o systemie językowym jako systemie semiotycznym (w opisie synchronicznym) i jego podsystemach: fonologicznym, morfologicznym, leksykalnym, syntaktycznym i tekstologicznym (jednostki i zasady gramatyki), semantyce i pragmatyce języka naturalnego, procesach komunikacyjnych, poznać podstawowe problemy i metody opisu języka (paradygmat strukturalistyczny i kognitywistyczny). Powinien znać i umieć stosować podstawową terminologię lingwistyczną, czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące opisu języka, postrzegać i krytycznie oceniać aktualne zjawiska językowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ogólną ocenę uzyskaną na egzaminie ustnym składa się: ocena wiedzy studenta w zakresie problematyki objętej wykładem, rozumienie zjawisk i procesów językowych, umiejętność odpowiedniego formułowania wypowiedzi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.