Współczesne życie literackie - linia węgierska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3320-ZMW13K-ŻL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne życie literackie - linia węgierska |
Jednostka: | Katedra Hungarystyki |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - literaturoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | węgierski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia literatury węgierskiej IV 3320-ZLW78 |
Założenia (opisowo): | Dla realizacji przedmiotu niezbędne jest formalne zaliczenie przedmiotu Historia literatury węgierskiej według programu studiów licencjackich. Dla studentów znających język węgierski na poziomie C1 (umożliwiającym swobodne czytanie literatury podmiotu i przedmiotu oraz analizę źródeł). Znajomość literatury węgierskiej do okresu powojennego XX wieku oraz zjawisk kultury i literatury polskiej i światowej. Zalecane są wszelkie zajęcia literaturoznawcze z oferty UW, które ułatwiają studentowi samodzielne uprawienie refleksji komparatystycznej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie kształtowania się współczesnej literatury węgierskiej na przełomie XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych zjawisk i dorobku najwybitniejszych prozaików, poetów oraz dramatopisarzy omawianego okresu. Oprócz analizy i interpretacji utworów literackich w języku oryginalnym, wymienionych w kanonie lektur obowiązkowych, w ramach referatów przewidziany jest również systematyczny przegląd węgierskiej prasy literackiej (najważniejsze wydarzenia literackie - jubileuszy pisarskie, nagrody itd.). Jednocześnie studenci zapoznają się polską recepcją współczesnej literatury węgierskiej. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studentów I roku studiów magisterskich filologii węgierskiej ze współczesną literaturą węgierską od lat 70. XX wieku aż po dorobek ostatnich lat. Na całoroczną tematykę składają się następujące główne zagadnienia: 1. A kortárs magyar irodalom korszakolási problémái 2. Az Újhold-kör, mint a Nyugat-hagyomány folytatója 3. Hagyomány és modernitás – az 1960/70-es évek irodalmi fordulópontja 4. A kortárs magyar líra - Hermetikus tárgyias líra: Pilinszky János, Nemes Nagy Ágnes, Rakovszky Zsuzsa - Az újnépiesség költészete: Nagy László, Juhász Ferenc, Utassy József, Bella István - A neoavantgárd költészet: Tandori Dezső, Oravecz Imre, Orbán Ottó, - A depoetizált költészet: Petri György, Parti Nagy Lajos, Kukorelly Endre, Térey János, Tóth Krisztina, Karafiáth Orsolya, Varró Dániel. 5. A kortárs magyar próza: 5.1. A 60-as évek prózakísérletei: - Modern példázatosság: Mészöly Miklós, Konrád György, Örkény István - Fikcionált tárgyiasság, korkritika: Cseres Tibor, Sánta Ferenc, Moldova György, Galgóczi Erzsébet, Tar Sándor 5.2. A 70-es évek posztmodern prózája: Hajnóczy Péter, Esterházy Péter, Nádas Péter. - Kertész Imre, Bodor Ádám, Krasznahorkai László, Závada Pál. 5.3. A magyar női irodalom: Szabó Magda, Rakovszky Zsuzsa, Erdős Virág, Polcz Alaine, Bódis Kriszta, Szécsi Noémi. 6. A kortárs magyar dráma: - A magyar realista színháztól az új teatralitás színházáig - Az Örkény István utáni 2.drámaíró-nemzedék: Nádas Péter, Spiró György - Az Örkény István utáni 3.drámaíró-nemzedék: Parti Nagy Lajos, Háy János, Forgách András stb. |
Literatura: |
Proponowana lista lektur: Nemes Nagy Ágnes: Fák, Között Rakovszky Zsuzsa: Mintha, Fehér-fekete, Gyerekkori öreg nők (KMI Szöveggy. II*) Juhász Ferenc: A tékozló ország Tandori Dezső: KMI Szöveggy. I Orbán Ottó: KMI Szöveggy. I Oravecz Imre: KMI Szöveggy. I Petri György: KMI Szöveggy. I Parti Nagy Lajos: KMI Szöveggy. II Kukorelly Endre: KMI Szöveggy. II Tóth Krisztina: KMI Szöveggy. II Térey János: KMI Szöveggy. II Varró Dániel: KMI Szöveggy. II Cseres Tibor: Hideg napok Sánta Ferenc: Az ötödik pecsét Galgóczi Erzsébet: Törvényen kívül Tar Sándor: Néha úgy elmennénk, Nóra jön Kertész Imre: Sorstalanság Bodor Ádám: Sinistra körzet Krasznahorkai László: Sátántangó Závada Pál: Jadviga párnája Szabó Magda: Régimódi történet, vagy Für Elise Rakovszky Zsuzsa: A kígyó árnyéka, vagy Szécsi Noémi: Finnugor vámpír Nádas Péter: Találkozás Spiró György: Csirkefej, Kwartett vagy Imposztor Háy János: Gézagyerek *Horváth, Rácz: Kortárs magyar irodalom szöveggyűjtemény I-II. BBI, Bp. 2004. Literatura przedmiotu: A 90-es évek fiatal magyar irodalma. „Alföld”, 2000/12. Balassa Péter: Észjárások és formák. 1990. Bécsy Tamás: A drámaelemzésről. Tanulmányok a műelemzés köréből. 1977. 105-190. Bécsy Tamás: Mi a dráma. 1987. Bednancsics Gábor (szerk.): Az irodalmi szöveg antropológiai horizontjai. 2000. Bónus Tibor: Diskurzusok összjátéka. Irodalmi olvasásmódok. 2001. Burzyńska, Markowski: Teorie literatury XX wieku. Podrecznik. 2006. Ferenc Győző: A költészet mechanikája. 1997. Grendel Lajos: A modern magyar irodalom története. Magyar lira és epika a 20. században. 2010. Györffy Miklós: Magyar elbeszélő szólamok. 2004. H. Nagy Péter: Töredékek a kortárs magyar líra paradigmáiról. „Alföld”, 1994/4. Kulcsár Szabó Ernő: A magyar irodalom története 1945-1991. 1993. Kulcsár Szabó Ernő: A megértés alakzatai. 1998. Mózes Huba (szerk.): A próza intertextualitásának retorikája és pragmatikája. 2001. Olasz Sándor: Mai magyar regények. Poétikai változatok fél évszázad regényirodalmában. 2003. Sárkány Anna: Magyar irodalom Magyarország határain kívül 1989-1989. 1998. Szegedy-Maszák Mihály et al. (szerk.): A magyar irodalom történetei. 1920-tól napjainkig. III. k. 2007. Szegedy-Maszák Mihály: Irodalmi kánonok. 1998. Szili József: Irodalomtudat-hasadás: az irodalom interkulturális elmélete. 2005. Sz. Molnár Szilvia: Bevezetés a kortárs magyar irodalomba. 2005. Van-e posztmodern? „Alföld”, 2003/2. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: • orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego, właściwego dla przełomu XX i XXI wieku na Węgrzech; • posiada zdolność krytycznej analizy zjawisk literackich i kulturowych charakterystycznych dla tego okresu; • posiada umiejętność, wyciągania wniosków, dyskutowania, formułowania sądów i argumentacji; • interpretuje dzieła literackie tego okresu, zarówno w dyskusji, jak i pisemnie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy; • Wymienia, umiejscawia na osi czasu i przedstawia sylwetki i dorobek czołowych węgierskich twórców ostatnich 30 lat. • Analizuje różnorodne języki, którymi mówi literatura omawianego okresu, takie jak: hermeneutyka, strukturalizm, postmodernizm, feminizm, historyzm - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, którą jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej K_W01 - ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach zachodzących w obszarach literatury i kultury, zna terminologię używaną w ich opisie, ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad literaturą i kulturą oraz o kierunkach badań w literaturoznawstwie K_W03 - ma pogłębioną wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne genry i style funkcjonalne języka węgierskiego K_W08 - zna i rozumie współczesne zjawiska w literaturze węgierskiej oraz ma wiedzę o współczesnych procesach i zjawiskach w kulturze węgierskiej K_W10 - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych metod, uwzględniających nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U04 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań K_U05 - potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu hungarystyki w języku polskim i węgierskim, współdziałać z nimi w popularyzacji wiedzy o wytworach kultury, literatury, zjawiskach historycznych K_U06 - K_K05 rozumie potrzebę uczestniczenia w kulturze studiowanego regionu (Węgier), korzystając z różnych mediów i form, potrafi inspirować inne osoby i organizować odpowiednie przedsięwzięcia, działać w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym K_K05 - ma nawyk systematycznego, samodzielnego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze, kulturze i życiu społecznym Węgier, interesuje się nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce, ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego, dąży do ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych K_K07 - K_08 docenia i dostrzega potrzebę tworzenia i zastosowania regulacji prawnych związanych z ochroną własności intelektualnych - K_W11 student ma wiedzę o projektowaniu, metodologii, pragmatyce i prezentacji badań naukowych zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego - K_U11 Stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi |
Metody i kryteria oceniania: |
- Kontrola obecności, - Ocena ciągła (bieżące przygotowanie się do zajęć – przeczytanie z góry podanych przez wykładowcy utworów literackich) - aktywność na zajęciach może podnieść końcową ocenę, - ocena przygotowanych referatów - Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest złożenie pracy semestralnej po obu semestrach. Zaliczenie ustne na ocenę po obu semestrach. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Csilla Gizińska | |
Prowadzący grup: | Csilla Gizińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Csilla Gizińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.