Praktyczna nauka języka węgierskiego II - gramatyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3320-ZPNW34G |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.102
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka węgierskiego II - gramatyka |
Jednostka: | Katedra Hungarystyki |
Grupy: |
Języki specjalności |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | węgierski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Praktyczna nauka języka węgierskiego I - gramatyka 3320-LLW12C-PW1G |
Założenia (opisowo): | Ćwiczenia są przeznaczone dla studentów, którzy już posiadają wiedzę na poziomie A2. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest pogłębienie wiedzy studentów na temat gramatyki języka węgierskiego, a także rozbudowa ich słownictwa, które umożliwi im komunikowanie się w codziennych sytuacjach życiowych. Poziom A2+ według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oznacza docelowy poziom kursu języka obcego w zakresie podstawowych sprawności językowych dla studentów rozpoczynających naukę na kursie podstawowym. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z bardziej zaawansowanymi elementami gramatyki języka węgierskiego, a także ze słownictwem, które umożliwi im komunikowanie się w codziennych sytuacjach życiowych. Kurs obejmuje następujące zagadnienia gramatyczne: • czas przeszły • okoliczniki czasu • zdania okolicznikowe czasu, stopnia, przyczyny, sposobu i celu • odmiana zaimków dzierżawczych • przedrostki czasownikowe – dalsze użycie • stopniowanie przymiotników i przysłówków, konstrukcje porównawcze • zdania przydawkowe • czasownik posiłkowy szokott • czas przyszły • konstrukcje dzierżawcze: dzierżawczość podwójna, odwrócony stosunek dzierżawczy, dzierżawczość z zaimkiem wskazującym • zaimek wzajemny • użycie bezokoliczników z formami czasownikowymi kell, szabad, tilos, lehet, fontos • końcówki -nként i -nta/-nte • zdania złożone współrzędnie: łączne, rozłączne, wynikowe i przeciwstawne |
Literatura: |
Podręczniki: 1. Erdős József: Új színes magyar nyelvkönyv II. Balassi Intézet, Budapest, 2007. 2. Erdős József: Új színes magyar nyelvkönyv II. Nyelvtani munkakönyv. Balassi Intézet, Budapest, 2007. 3. Szita Szilvia, Görbe Tamás: Gyakorló magyar nyelvtan szójegyzékkel, Budapest, 2009. 4. Durst Péter: Lépésenként magyarul. Magyar nyelv külföldieknek. Második lépés - Magyar nyelvkönyv középhaladóknak, Szeged, 2006. 5. Hlavacska Edit: Igék. Nyelvtani gyakorlókönyv, Debrecen, 2004. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu ćwiczeń student ma rozbudowaną wiedzę z zakresu gramatyki języka węgierskiego, rozpoznaje, rozumie i poprawnie stosuje bardziej zaawansowane struktury gramatyczne. Posiada kompetencję czynną i bierną w zakresie języka węgierskiego na poziomie A2+. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka węgierskiego. W szczególności student: - ma podstawową wiedzę z zakresu gramatyki języka węgierskiego (K_W02); - ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego (K_W10); - potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu hungarystyki w języku polskim i węgierskim (K_U07); - posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i węgierskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U08); - posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i węgierskim z zakresu problematyki hungarystycznej i problemów z nią związanych (K_U09); - posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka węgierskiego na poziomie średniozaawansowanym A2+ w języku pisanym i mówionym (K_U10); - jest gotów do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka węgierskiego rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w języku (K_K01); - jest gotów do wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku węgierskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, wyników śródsemestralnych testów kontrolnych i pracy własnej studenta (wykonywanie ćwiczeń - kart zadań, prac domowych). Na zakończenie rocznego cyklu dydaktycznego egzamin pisemny i ustny. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ildikó Kozak | |
Prowadzący grup: | Ildikó Kozak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest pogłębienie wiedzy studentów na temat gramatyki języka węgierskiego, a także rozbudowa ich słownictwa, które umożliwi im komunikowanie się w codziennych sytuacjach życiowych. Poziom A2+ według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oznacza docelowy poziom kursu języka obcego w zakresie podstawowych sprawności językowych dla studentów rozpoczynających naukę na kursie podstawowym. |
|
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z bardziej zaawansowanymi elementami gramatyki języka węgierskiego, a także ze słownictwem, które umożliwi im komunikowanie się w codziennych sytuacjach życiowych. Kurs obejmuje następujące zagadnienia gramatyczne: • czas przeszły • okoliczniki czasu • zdania okolicznikowe czasu, stopnia, przyczyny, sposobu i celu • odmiana zaimków dzierżawczych • przedrostki czasownikowe – dalsze użycie • stopniowanie przymiotników i przysłówków, konstrukcje porównawcze • zdania przydawkowe • czasownik posiłkowy szokott • czas przyszły • konstrukcje dzierżawcze: dzierżawczość podwójna, odwrócony stosunek dzierżawczy, dzierżawczość z zaimkiem wskazującym • zaimek wzajemny • użycie bezokoliczników z formami czasownikowymi kell, szabad, tilos, lehet, fontos • końcówki -nként i -nta/-nte • zdania złożone współrzędnie: łączne, rozłączne, wynikowe i przeciwstawne |
|
Literatura: |
Podręczniki: 1. Erdős József: Új színes magyar nyelvkönyv II. Balassi Intézet, Budapest, 2007. 2. Erdős József: Új színes magyar nyelvkönyv II. Nyelvtani munkakönyv. Balassi Intézet, Budapest, 2007. 3. Szita Szilvia, Görbe Tamás; Gyakorló magyar nyelvtan szójegyzékkel, Budapest, 2009. 4. Durst Péter: Lépésenként magyarul. Magyar nyelv külföldieknek. Második lépés - Magyar nyelvkönyv középhaladóknak, Szeged, 2006. 5. Hlavacska Edit: Igék. Nyelvtani gyakorlókönyv, Debrecen, 2004. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ildikó Kozak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest pogłębienie wiedzy studentów na temat gramatyki języka węgierskiego, a także rozbudowa ich słownictwa, które umożliwi im komunikowanie się w codziennych sytuacjach życiowych. Poziom A2+ według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oznacza docelowy poziom kursu języka obcego w zakresie podstawowych sprawności językowych dla studentów rozpoczynających naukę na kursie podstawowym. |
|
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z bardziej zaawansowanymi elementami gramatyki języka węgierskiego, a także ze słownictwem, które umożliwi im komunikowanie się w codziennych sytuacjach życiowych. Kurs obejmuje następujące zagadnienia gramatyczne: • czas przeszły • okoliczniki czasu • zdania okolicznikowe czasu, stopnia, przyczyny, sposobu i celu • odmiana zaimków dzierżawczych • przedrostki czasownikowe – dalsze użycie • stopniowanie przymiotników i przysłówków, konstrukcje porównawcze • zdania przydawkowe • czasownik posiłkowy szokott • czas przyszły • konstrukcje dzierżawcze: dzierżawczość podwójna, odwrócony stosunek dzierżawczy, dzierżawczość z zaimkiem wskazującym • zaimek wzajemny • użycie bezokoliczników z formami czasownikowymi kell, szabad, tilos, lehet, fontos • końcówki -nként i -nta/-nte • zdania złożone współrzędnie: łączne, rozłączne, wynikowe i przeciwstawne |
|
Literatura: |
Podręczniki: 1. Erdős József: Új színes magyar nyelvkönyv II. Balassi Intézet, Budapest, 2007. 2. Erdős József: Új színes magyar nyelvkönyv II. Nyelvtani munkakönyv. Balassi Intézet, Budapest, 2007. 3. Szita Szilvia, Görbe Tamás; Gyakorló magyar nyelvtan szójegyzékkel, Budapest, 2009. 4. Durst Péter: Lépésenként magyarul. Magyar nyelv külföldieknek. Második lépés - Magyar nyelvkönyv középhaladóknak, Szeged, 2006. 5. Hlavacska Edit: Igék. Nyelvtani gyakorlókönyv, Debrecen, 2004. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.