Retoryka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-M1S17KJ01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Retoryka |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe na studiach II stopnia dla studentów I roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
• Przedmiot wprowadza w podstawowe zagadnienia retoryki: koncepcję perswazji retorycznej, etapy opracowywania tekstu perswazyjnego (od doboru argumentów poprzez odpowiedni układ tekstu i jego atrakcyjne wysłowienie do przekazania tekstu) oraz podstawowe elementy perswazji w tekście (wiarygodność mówcy, oddziaływanie emocjonalne na odbiorców, jakość argumentów). • Przedmiot jest przydatny dla studentów, którzy zamierzają kontynuować naukę w zakresie językoznawstwa i metodyki nauczania, a także dla wszystkich zainteresowanych pogłębieniem ogólnej wiedzy o kulturze komunikacji i zjawiskach perswazji. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omawiane są następujące zagadnienia: • Koncepcja perswazji retorycznej, relacja retoryki do sofistyki, dialektyki i erystyki, współczesne koncepcje perswazji • Antyczna koncepcja podziału tekstów na trzy rodzaje (polityczny, sądowniczy i celebracyjny) oraz współczesne typologie rodzajów i gatunków tekstu • Inwencja retoryczna (sformułowanie stanowiska, dobór argumentów; pojęcie argumentacji topicznej, trzy elementy perswazji: ethos - wiarygodność mówcy, pathos - oddziaływanie emocjonalne na odbiorców, logos - argumenty merytoryczne) • Dyspozycja retoryczna (relacja między efektem perswazyjnym a opcjami układu tekstu i kolejnością argumentów) • Elokucja (relacja między efektem perswazyjnym a atrakcyjnym wysłowieniem: dobór słów, wybrane figury retoryczne, kwestie stylu) • Zapamiętanie (wybrane elementy mnemotechnik) • Akcja retoryczna, czyli wykonanie (perswazyjne właściwości głosu, gestykulacji, wyglądu). • Współczesne koncepcje retoryki |
Literatura: |
Wybrane rozdziały z następujących książek: - Aristototele Retorica e poetica. (ed. 2004, a cura di Marcello Zanatta). Torino, Unione Tipografico-Editrice Torinese. - Barilli, Renato (2001) Corso di retorica: “l’arte della persuasione” da Aristotele ai giorni nostri. Milano, Mondadori. - Ellero, Maria Pia (1997) Introduzione alla retorica. Milano, Sansoni Editore. - Ellero, Maria Pia (2017) "Retorica. Guida all'argomentazione e alle figure del discorso", Roma, Carocci - Granelli, Andrea e Trupia, Flavia (2014) "Retorica e business. Intuire, ragionare, sedurre nell'era digitale", Egea. - Marazzini, Claudio (2001) Il perfetto parlare: la retorica in Italia da Dante a Internet. Roma, Carocci - Mortara Garavelli, Bice (2002) Manuale di retorica. Milano, Bompiani. - Pennacini, Adriano [a cura di] (1993) Retorica e comunicazione: teoria e pratica della persuasione nella societa’ contemporanea. Torino, Dell’Orso. - Raimondi, Ezio (2002) La retorica d’oggi. Bologna, Il Mulino |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, ich najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju; - w pogłębionym stopniu teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów; - metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów; Umiejętności - absolwent potrafi: - formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów; - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury właściwych dla studiowanych nauk z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym; - brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich; - posługiwać się językiem włoskim na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; - posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; - planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole; - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie; Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny własnej wiedzy i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; -odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, przestrzegania etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu; - - uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form; |
Metody i kryteria oceniania: |
• kontrola obecności i ocena ciągła • zaliczenie na ocenę (praca semestralna) Kryteria oceny: - przygotowanie do zajęć: systematyczność i znajomość lektur - uczestnictwo w dyskusjach i projektach - jakość przygotowania do ćwiczeń praktycznych - poprawność metodologiczna i merytoryczna pracy semestralnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.