Literatura włoska XX wieku: najważniejsze postacie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-M1S20PS01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura włoska XX wieku: najważniejsze postacie |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Proseminaria na studiach II stopnia dla studentów I roku studiów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Skrócony opis: |
Omówienie najważniejszych postaci i zjawisk włoskiej prozy (I sem.) i poezji (II sem.) dwudziestego wieku. |
Pełny opis: |
I semestr: proza Omówienie najważniejszych dla włoskiego Novecenta zjawisk i dzieł prozą (zarówno powieści jak i zbiorów opowiadań), począwszy od Pirandella i Sveva, poprzez klasyków XX wieku takich, jak Moravia, Calvino i Morante, po debiutujących w latach 80. ‘młodych pisarzy’, dalej pisarzy-kanibali, aż po ostatnie zwroty tematyczne i stylistyczne i po literaturę migracyjną. Zwrócimy uwagę m.in. na związki literatury i kina, literatury i rynku pracy, literatury i nauki. II semestr: poezja W drugim semestrze skoncentrujemy się na poezji włoskiej, poczynając od ‘zmierzchowców’ aż po ostatnie pokolenia autorów, którzy debiutowali w latach 70. i 80., aby ukazać główne cechy i tematy poezji włoskiej XX wieku., zwracając szczególną uwagę na postacie i dzieła poetyckie XX wieku. |
Literatura: |
Podstawowa bibliografia (inne opracowania będą podawane i udostępniane przez prowadzących): Il romanzo in Italia, III, Il primo Novecento, a cura di Giancarlo Alfano e Francesco de Cristofaro, Carocci, Roma, 2018 (wybrane eseje) Il romanzo in Italia, IV, Il secondo Novecento, a cura di Giancarlo Alfano e Francesco de Cristofaro, Carocci, Roma, 2018 (wybrane eseje). Claudia Crocco, La poesia italiana del Novecento. Il canone e le interpretazioni, Carocci, Roma 2015. Pier Vincenzo Mengaldo, Poeti italiani del Novecento, Mondadori, Milano 2003 (wybrane fragmenty). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie - specyfikę przedmiotową i metodologiczną dyscypliny; - w sposób uporządkowany i pogłębiony zakres tematyczny seminarium; - zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Umiejętności: absolwent potrafi - stosować na poziomie rozszerzonym terminologię i teorie właściwe dla dyscypliny; - formułować i analizować problemy badawcze poprzez właściwy dobór źródeł oraz zastosować metody i narzędzia odpowiednie dla dyscypliny; - samodzielnie zdobywać wiedzę (wyszukiwać, oceniać i analizować informacje przy użyciu różnych źródeł), wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy naukowej, rozwijać umiejętności badawcze w zakresie dyscypliny; - komunikować się na tematy specjalistyczne, prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje w języku włoskim; - potrafi czytać ze zrozumieniem teksty specjalistyczne i źródłowe w języku włoskim; - przygotować i redagować prace pisemne, w tym pracę dyplomową w języku włoskim; - posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego; - planować i organizować pracę, określać priorytety w realizacji zadań. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do - zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; - krytycznej oceny własnych działań i umiejętności; - przestrzegania zasad etyki zawodowej, i rozwijania dorobku zawodu; -uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszcza się maksimum dwie nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru. Na ocenę końcową składają się: ocena prezentacji własnych badań referowanych w czasie zajęć (40% oceny), aktywny udział w zajęciach (40% oceny), Dwie pisemne prace zaliczeniowe na koniec roku, obejmujące I i II semestr proseminarium (proza i poezja XX wieku), zawierająca wymagane elementy argumentacyjnej pracy magisterskiej o objętości 3-5 stron każda (20% oceny). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.