Komunikacja w języku i tekście
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-M1S20PS02 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja w języku i tekście |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Proseminaria na studiach II stopnia dla studentów I roku studiów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Założenia (opisowo): | Zakłada się, że zapisując się na te zajęcia, student powinien znać: • język włoski na poziomie umożliwiającym zrozumienie analizowanych zagadnień językowych • podstawowe różnice między językiem włoskim a polskim. |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia współczesnej komunikologii. Podczas zajęć omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z teorią i praktyką współczesnej komunikacji językowej: pojęcie i modele komunikacji; koncepcje relacji między uczestnikami komunikacji, komunikacja prywatną i publiczną, w tym instytucjonalna; zróżnicowanie komunikacji ze względu na uwarunkowania socjolingwistyczne (komunikacja ustna i pisemna, nieformalna i formalna itp.); wybrane teorie komunikowania masowego; wpływ teorii komunikacji na metody edukacji. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie relacji między językiem a komunikacją. Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: • Definicje komunikacji i podstawowe pojęcia dotyczące komunikacji • Klasyfikacje znaków i sposoby komunikacji • Typy komunikacji (werbalna i niewerbalna, ustna i pisemna, formalna i nieformalna; prywatna i publiczna) • Modele aktów i procesów komunikacji; Funkcje komunikowania • Kompetencje komunikacyjne (kompetencja językowa, komunikacyjna, kulturowa, medialna; podejście komunikacyjne do nauki języków obcych) • Środki komunikacji (komunikacja werbalna i niewerbalna, ustna i pisemna, formalna i nieformalna; prywatna i publiczna) • Modele komunikacji nieformalnej między ludźmi • Modele komunikacji z wykorzystaniem nowych mediów (Internet, sms) • Modele komunikacji medialnej • Modele komunikacji międzykulturowej. |
Literatura: |
Bencivelli, Silvia i De Ceglia, Francesco (2013), Comunicare la scienza, Roma, Carocci. Bernardelli, Andres i Pellerey, Roberto (2002) „Il parlato e lo scritto”. Milano, Bompiani. Mucchi Faina, Angelica (2006) „Comunicazione interculturale“. Roma-Bari, Editori Laterza. Orletti, Franca ed. (2004) “Scrittura e i nuovi media”, Roma, Carocci. Pisarek, Walery (2008) „Wstęp do nauki o komunikowaniu”. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Wolf, Mauro (2001) „Teorie delle comunicazioni di massa”. Milano, Bompiani. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Definiuje i opisuje wybrane modele komunikacji językowej. UMIEJĘTNOŚCI Potrafi, stosując podstawowe metody badawcze, zbierać, selekcjonować, analizować i interpretować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego. Wiedza: absolwent zna i rozumie - specyfikę przedmiotową i metodologiczną dyscypliny; - w sposób uporządkowany i pogłębiony zakres tematyczny seminarium; - zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Umiejętności: absolwent potrafi - stosować na poziomie rozszerzonym terminologię i teorie właściwe dla dyscypliny; - formułować i analizować problemy badawcze poprzez właściwy dobór źródeł oraz zastosować metody i narzędzia odpowiednie dla dyscypliny; - samodzielnie zdobywać wiedzę (wyszukiwać, oceniać i analizować informacje przy użyciu różnych źródeł), wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy naukowej, rozwijać umiejętności badawcze w zakresie dyscypliny; - komunikować się na tematy specjalistyczne, prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje w języku włoskim; - potrafi czytać ze zrozumieniem teksty specjalistyczne i źródłowe w języku włoskim; - przygotować i redagować prace pisemne, w tym pracę dyplomową w języku włoskim; - posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego; - planować i organizować pracę, określać priorytety w realizacji zadań. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do - zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; - krytycznej oceny własnych działań i umiejętności; - przestrzegania zasad etyki zawodowej, i rozwijania dorobku zawodu; -uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); - końcowe zaliczenie pisemne; - ocena za dwa pierwsze rozdziały pracy magisterskiej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest napisanie dwóch pierwszych rozdziałów pracy magisterskiej i uzyskanie z nich pozytywnej oceny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.