Literatura, kino, fotografia we Włoszech XX i XXI wieku.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-M1S21PS01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura, kino, fotografia we Włoszech XX i XXI wieku. |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Proseminaria na studiach II stopnia dla studentów I roku studiów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przegląd tekstów, poetyk i teorii związanych z XX XXI-wiecznymi tekstami kultury we Włoszech (literatura, fotografia, komiks, kino) i ich wzajemnymi relacjami. Poszukiwanie właściwych metod i narzędzi do opisu i interpretacji tych tekstów. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będzie analiza różnych odmian tekstów kultury włoskiej XX i XXI wieku od literatury, przez komiks, powieść graficzną po film; omówienie najważniejszych poetyk, zjawisk, dzieł i autorów we Włoszech w XX i XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem związków literatury, tekstów ikonicznych, kina, fotografii; dobór metodologii i narzędzi badań w zależności od przedmiotu badań poszczególnych uczestników seminarium, które doprowadzą do powstania pracy magisterskiej. Materiał praktyczny (teksty) i teoretyczny (metody/narzędzia) referuje prowadzący przy aktywnym udziale słuchaczy (obejmujący różne formy wystąpień, prezentacji, debat). Na zaliczenie wymagana będzie też pisemna praca roczna. |
Literatura: |
Il romanzo in Italia, III, Il primo Novecento, a c. di G.Alfano e F. de Cristofaro, Carocci, Roma, 2018 Il romanzo in Italia, IV, Il secondo Novecento, a c. di G. Alfano e F. de Cristofaro, Carocci, Roma, 2018 R. Ceserani, L’occhio della Medusa. Letteratura e fotografia. Bollati Boringhieri, Torino, 2011 A. Abruzzese, Cinema e romanzo. Dal visibile al sensibile, pp. 775-801 in Il Romanzo. La cultura del romanzo, a c. di F. Moretti. Einaudi, Torino, 2008 D. Barbieri, Maestri del fumetto. Lapilli, Latina, 2012 S.McCloud (1994), Capire il fumetto: l’arte invisibile, Pavesio, Torino, 2006 (trad. L.Rizzi). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie - specyfikę przedmiotową i metodologiczną dyscypliny; - w sposób uporządkowany i pogłębiony zakres tematyczny seminarium; - zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Umiejętności: absolwent potrafi - stosować na poziomie rozszerzonym terminologię i teorie właściwe dla dyscypliny; - formułować i analizować problemy badawcze poprzez właściwy dobór źródeł oraz zastosować metody i narzędzia odpowiednie dla dyscypliny; - samodzielnie zdobywać wiedzę (wyszukiwać, oceniać i analizować informacje przy użyciu różnych źródeł), wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy naukowej, rozwijać umiejętności badawcze w zakresie dyscypliny; - komunikować się na tematy specjalistyczne, prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje w języku włoskim; - potrafi czytać ze zrozumieniem teksty specjalistyczne i źródłowe w języku włoskim; - przygotować i redagować prace pisemne, w tym pracę dyplomową w języku włoskim; - posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego; - planować i organizować pracę, określać priorytety w realizacji zadań. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do - zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; - krytycznej oceny własnych działań i umiejętności; - przestrzegania zasad etyki zawodowej, i rozwijania dorobku zawodu; - K_K04 uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszcza się maksimum dwie nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru. Na ocenę końcową składają się: ocena prezentacji własnych badań referowanych w czasie zajęć (40% oceny), aktywny udział w zajęciach w formie referatu, prezentacji, debaty (40% oceny); dwie pisemna praca zaliczeniowa na koniec roku, zawierająca wymagane elementy pracy magisterskiej o objętości ok. 5 stron (20% oceny). N.B. Zajęcia zaplanowano w trybie stacjonarnym. Uwzględniając jednak możliwość zmiany warunków zaliczenia w przypadku przejścia na tryb zdalny, zastrzegamy, że forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.