Włoska proza fantastyczna : Pirandello, Savino, Landolfi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-M2S18KL02 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Włoska proza fantastyczna : Pirandello, Savino, Landolfi |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Przdmioty kierunkowe na studiach II stopnia dla studentów II roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone interesującemu zjawisku we włoskiej literaturze XIX /XX w. Celem zajęć jest przekazanie studentowi ogólnego obrazu rozwoju fantastyki we Włoszech od II poł. XIX w. do połowy XX w. Omawiane będą zagadnienia teoretyczne oraz twórczość fantastyczna Pirandella, Savinia i Landolfiego. |
Pełny opis: |
Tematem konwersatorium będzie włoska literatura fantastyczna od II poł. XIX w. ok. połowy XX w., omawiana na przykładzie wybranych tekstów Pirandella, Savinia i Landolfiego. Na początku zastanowimy się nad definicją gatunku, podstawami teoretycznymi refleksji nad literaturą fantastyczną (Todorov, Calvino, Ceserani i inni), rozwojem romantycznej i postromantycznej prozy fantastycznej w Europie oraz specyfiką włoskiej literatury fantastycznej na tym tle. Dokonamy przeglądu najczęściej spotykanych motywów, typów i cech narracji, sposobów konstruowania postaci i przestrzeni itp., charakterystycznych dla tego nurtu. Szczegółowo przyjrzymy się wybranym utworom Pirandella, Savinia i Landolfiego, analizując je pod kątem przynależności gatunkowej do nurtu fantastycznego i jednocześnie specyfiki jego rozwoju w literaturze włoskiej. |
Literatura: |
1. Podręcznik (rozdziały dot. historii literatury włoskiej XIX i XX w.) Ferroni Giulio, Storia della letteratura italiana, l'Ottocento, Einaudi (wyd. dowolne) 2. Ceserani Remo (et al.), Dizionario dei temi letterari. Vol. 1-III, Torino, UTET, 2007. 3. Opracowania na temat literatury fantastycznej: Todorov.Tzvetan Introduction à la littérature fantastique / Paris, Éditions du Seuil, 1970 (wyd. wł. T. Todorov, La letteratura fantastica, Garzanti, Milano 2000) Ceserani Remo, Il fantastico, Il Mulino, Bologna 1996 (2013) 4. Teksty literackie, które będą przedmiotem analizy: -Racconti della Scapigliatura milanese a cura di Giovanna Rosa e Giuliano Cenati, file:///C:/Users/eeebox/Videos/Desktop/ZAJĘCIA/ZAJĘCIA%202016-17/Semestr%20zimowy%202016-17/MONO%20SCAPIGLIATURA/Racconti-della-Scapigliatura-ilanese..pdf -L. Wskazane na pierwszym spotkaniu utwory Pirandella, Savinia i Landolfiego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, ich najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju; - w pogłębionym stopniu teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów; - metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów; - zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego; - zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów; Umiejętności - absolwent potrafi: - formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów; - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury właściwych dla studiowanych nauk z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym; - komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców; - brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich; - posługiwać się językiem włoskim na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; - posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; - planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole; - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie; Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny własnej wiedzy i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; -odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, przestrzegania etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.