Dario Fo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-U2S11M01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Dario Fo |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Wykłady monograficzne na studiach II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | brak |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład ma zapoznać uczestników z niezywkle bogatą twórczością dramaturgiczną Dario Fo, laureata nagrody Nobla. Zajęcia wzbogacone będą prezentacją materiałów ikonograficznych oraz fragmentów przedstawień teatralnych. |
Pełny opis: |
Wykład ma zapoznać uczestników z niezywkle bogatą twórczością dramaturgiczną Dario Fo, nawiązującego do wielkiej tradycji teatru włoskiego (widowiska kuglarzy, Ruzante, komedia dell'arte). Omawiane będą m.in. następujące zagadnienia: farsa w teatrze Fo: "Settimo ruba un po' meno", "Isabella, tre caravelle e un cacciaballe"; teatr polityczny: "Morte accidentale di un anarchico"; monolog w teatrze włoskim: "Mistero buffo"; grammelot: "Mistero buffo"; postać świętego: "Mistero buffo"; tradycja kuglarzy: "Mistero buffo" i "Lu Santo Jullare Francesco"; recepcja Fo w Polsce. Zajęcia wzbogacone będą prezentacją materiałów ikonograficznych oraz fragmentów przedstawień teatralnych. |
Literatura: |
Wybrana literatura: D'Arcangeli L., I personaggi femminili nel teatro di Dario Fo e Franca Rame, Firenze 2009; De Pasquale E., Il segreto del giullare : la dimensione testuale nel teatro di Dario Fo, Napoli 1999; Fo D., Manuale minimo dell'attore, Torino 1987; Fo D., Teatro, a cura di F. Rame, Torino 2000; Gurgul M, Historia teatru i dramatu włoskiego od XIX do XXI w., Universitas, Kraków 2008; Gurgul M., Teatr Daria Fo, Universitas, Kraków 1997; Le tradizioni popolari nelle opere di Pier Paolo Pasolini e Dario Fo, a cura di Lisa El Ghaoui e Federica Tummillo, Pisa 2014. Pizza M., Al lavoro con Dario Fo e Franca Rame: genesi e composizione dello spettacolo teatrale 1996-2000, Roma 2006; Pizza M., Il gesto, la parola, l'azione : poetica, drammaturgia e storia dei monologhi di Dario Fo, Roma 1996; Trifone P., L'italiano a teatro: dalla commedia rinascimentale a Dario Fo, Pisa 2000; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student -Definiuje i opisuje główne trendy i kierunki rozwoju współczesnej filologii oraz teorii i historii literatury, kulturoznawstwa, ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię i metodologie stosowane we współczesnej historii literatury (specjalizacja kulturowo-literacka) --Wskazuje i komentuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi umiejętności student -Potrafi zbierać, selekcjonować, analizować, interpretować i syntetyzować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. - Umie samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie filologii, językoznawstwa, literaturoznawstwa, historii i kulturoznawstwa, poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kierowania własną karierą zawodową kompetencje społeczne: student -ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego - Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturalnego własnego kraju, Europy i świata |
Metody i kryteria oceniania: |
- kontrola obecności - bieżące przygotowanie do zajęć - praca zaliczeniowa (pisana w sali) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.