Włochy i tematy włoskie w literaturze polskiej XIX i XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z19F03 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Włochy i tematy włoskie w literaturze polskiej XIX i XX w. |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne na studiach I stopnia dla studentów stacjonarnych i niestacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone obecności tematów i motywów w wybranych utworach literatury polskiej od romantyzmu po wiek XX. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone obecności tematów i motywów w wybranych utworach literatury polskiej od romantyzmu po wiek XX. Podczas zajęć będą omawiane wybrane dzieła polskich autorów, związanych w sposób szczególny z Włochami i kulturą włoską. Wśród omawianych autorów znajdą się przede wszystkim A. Mickiewicz, J. Słowacki, Z. Krasiński, C.K. Norwid, J. Kraszewski, M. Konopnicka, S. Żeromski, J. Iwaszkiewicz, G. Herling-Grudziński. Szczegółowa lista omawianych tekstów zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
Literatura: |
Zalecana literatura uzupełniająca: M. Brahmer, Z dziejów włosko-polskich stosunków kulturalnych. Studia i materiały, 1939; W. Preisner, Stosunki literackie polsko-włoskie w latach 1800–1939, 1949; M. Gurgul, A. Klimkiewicz, J. Miszalska, M. Woźniak, Polskie przekłady włoskiej poezji lirycznej od czasów najdawniejszych do 2002 roku. Zarys historyczny i bibliograficzny, 2003; A. Kuciak, Dante romantyków. Recepcja „Boskiej Komedii” u Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego i Norwida, 2003; A. Litwornia, „Dantego któż się odważy tłumaczyć?”. Studia o recepcji Dantego w Polsce, 2005; J. Miszalska, M. Gurgul, M. Surma-Gawłowska, M. Woźniak, Od Dantego do Fo. Włoska poezja i dramat w Polsce (od XVI do XXI wieku), 2007 J. Miszalska, M. Gurgul, M. Surma-Gawłowska, M. Woźniak, Od Boccaccia do Eco. Włoska proza narracyjna w Polsce (od XVI do XXI wieku), 2011. .... Bieńkowska E, Co mówią kamienie Wenecji, Gdańsk 1999; Bieńkowska E,, Spacery po Rzymie, Warszawa 2010; Herbert Z, Barbarzyńca w ogrodzie, Warszawa 1962; Herling-Grudziński G., Dziennik pisany nocą, w: Pisma zebrane, red. Z. Kudelski, Seria I, t. 3-7 i 10, Warszawa 1995-1998; Seria II, t. 11, Warszawa 2000; Herling-Grudziński G.,, Opowiadania zebrane, zebrał i oprac. Z. Kudelski, ilustr. J. Lebenstein, t. 1-2, Warszawa 1999; Herling-Grudziński G.,, W. Bolecki, Rozmowy w Dragonei, Warszawa 1997; Herling-Grudziński G.,, W. Bolecki, Rozmowy w Neapolu, Warszawa 2000; Herling-Grudziński G.,, Wędrowiec cmentarny, oprac. Z. Kudelski, Kraków 2006; Iwaszkiewicz J, Dzienniki, red. A. Gronczewski, t. 1: 1911-1955, Warszawa 2007; t. 2: 1956 -1963, Warszawa 2010; t. 3: 1964-1980, Warszawa 2011; Iwaszkiewicz J, Podróże do Włoch, Warszawa 1977; Iwaszkiewicz J., Książka o Sycylii, Warszawa 1956; Karpiński W., Pamięć Włoch, Kraków 1982.; Kremer J., Podróż do Włoch, t. I-VI, Warszawa 1878-1880; Kuncewiczowa M., Przeźrocza. Notatki włoskie, Warszawa 1985; Szczuciński A., Włoskie miniatury, Warszawa 2008; Ugniewska J., Podróżować, pisać, Warszawa 2011; Wilkoń T., Nimfy oko błękitne - obrazy Neapolu w poezji polskiej XIX i XX w., Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. Zagańczyk M., Droga do Sieny, Warszawa 2005; Literatura obowiązkowa: Wszystkie teksty literackie omawiane na zajęciach (ich listę studenci otrzymują na początku semestru). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - w podstawowym stopniu powiązania filologii włoskiej z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, w tym przede wszystkim nauki o sztuce, nauki o kulturze i religii; -w sposób podstawowy powiązania literatury włoskiej z procesami historyczno-kulturowymi; - najważniejsze wydarzenia z historii Włoch oraz istotne aspekty kultury i języka włoskiego. Umiejętności: absolwent potrafi: - rozpoznawać różne rodzaje tekstów, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; -samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.). Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - udziału w życiu kulturalnym, wypełniania zobowiązań społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób oceny jest uzależniony od liczebności grupy. - Grupa do 15 osób (zajęcia prowadzone w formie konwersatorium): na końcową ocenę z przedmiotu składają się: 1. ocena ciągła (udział w zajęciach, aktywność, bieżąca znajomość omawianych tekstów, ocena prezentacji) oraz 2. praca pisemna. - Grupa ponad 15 osób (zajęcia prowadzone w formie wykładu konwersatoryjnego): kontrola obecności; zaliczenie pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.