Włoska literatura i kultura popularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z19LIC-01 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Włoska literatura i kultura popularna | ||
Jednostka: | Katedra Italianistyki | ||
Grupy: |
Seminaria licencjackie |
||
Punkty ECTS i inne: |
16.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | włoski | ||
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
||
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest włoskiej literaturze i kulturze popularnej od 1945 r. do dziś, w szczególności współczesnej literaturze fantastycznej i kryminalnej oraz takim mediom i formom twórczości jak telewizja, muzyka rozrywkowa czy komiks. Przedstawiony jest również szerszy kontekst historyczny, przemiany we włoskim społeczeństwie na przestrzeni dziesięcioleci, sytuacja społeczna, polityczna i gospodarcza, a także wpływ mediów i popkultury zarówno na literaturę, jak i na język i życie codzienne Włochów. |
||
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone jest tematyce literatury i - w szerszym ujęciu - kultury popularnej we Włoszech od końca II wojny światowej po dzień dzisiejszy. W ramach zajęć poruszane będą zagadnienia związane z różnymi gatunkami literatury popularnej oraz kwestia związków między literaturą a mediami masowego przekazu. Omawiane będą w szczególności literatura fantastyczna i kryminał, a także historia i najważniejsi autorzy włoskiego komiksu. Na zajęciach przedstawiony zostanie szerszy kontekst historyczno-społeczny (od lat 40. do dziś), w którym zaistniały przeróżne gatunki należące do szeroko rozumianej kultury popularnej, po czym omówione zostaną konkretne formy popkultury - telewizja, radio, muzyka rozrywkowa, prasa, komiks, kino klasy B, wreszcie główne gatunki i definicje literatury popularnej. Zajęcia dotyczyć będą również wpływu, jakie media i popkultura miały i wciąż mają nie tylko na literaturę współczesną, ale i na włoskie społeczeństwo, mentalność, język i życie codzienne. Ponadto kurs poświęcony będzie gatunkom literatury popularnej: fantastyce (science fiction, historia alternatywna, utopia i dystopia, post-apokalipsa, horror, opowieść niesamowita, fantasy) i kryminałowi (giallo, noir itp.). Ponieważ celem kursu jest przygotowanie studentów do napisania własnych prac licencjackich, część zajęć poświęcona będzie aspektom technicznym, stylistycznym i językowym związanym z pisaniem pracy. Ponadto studenci zostaną zapoznani z metodologią i kryteriami badań z dziedziny literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, sposobem doboru i wykorzystania bibliografii itp. Literatura kursu uwzględnia pozycje podstawowe, obowiązkowe, a także duży wybór pozycji uzupełniających, zgłębiających konkretne zagadnienia omawiane w ramach zajęć. Dodatkowe materiały i pozycje bibliograficzne będą udostępnione przez prowadzącego na początku kursu. |
||
Literatura: |
- AA.VV. (2015), Apocalittici e integrati: 50 anni dopo dove va la televisione. Soverìa Mannelli, Rubbettino. - Bonomi I., Morgana S. (2016), La lingua italiana e i mass media. Nuova edizione. Roma, Carocci. - Eco U. (1963), Diario minimo. Milano, Bompiani. - Eco U. (1964), Apocalittici e integrati. Milano, Bompiani. - Eco U. (1976), Il superuomo di massa. Milano, Bompiani. - Eco U., wybór esejów (konkretne materiały będą udostępniane studentom podczas zajęć) - Lorusso A.M. (red.) (2015), 50 anni dopo Apocalittici e integrati di Umberto Eco. Roma, DeriveApprodi. - Ortoleva P. (2008), Il secolo dei media. Riti, abitudini, mitologie. Milano, il Saggiatore. - Wybór esejów krytycznych oraz artykułów z prasy popularnej i internetu, poświęconych literaturze popularnej. Pozycje niedostępne w bibliotece udostępnia prowądzacy. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje i opisuje wybrane podstawowe kierunki rozwoju współczesnego literaturoznawstwa. (H1A_W03, H1A_W06) Rozpoznaje i stosuje pod kierunkiem wykładowcy podstawowe metody badawcze literaturoznawcze. (H1A_W05, H1A_W06) Wskazuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi. (H1A_W01, H1A_W02, H1A_W03, H1A_W05) Zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji literatury i dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem i dziedzictwa kulturowego Włoch. (H1A_W07) Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. (H1A_W08) Umiejętności Potrafi porozumiewać się przy pomocy różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie italianistyki i innych filologii, w formie wypowiedzi pisemnej, ustnej, multimedialnej w języku włoskim i polskim (H1A_U07, H1A_U08, H1A_U09) Potrafi stosując podstawowe metody badawcze zbierać, selekcjonować, analizować i interpretować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. (H1A_U01, H1A_U02, H1A_U03, H1A_U06) Umie pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę w zakresie literaturoznawstwa, poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kiero¬wania własną karierą zawodową (H1A_U03, H1A_U05) Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego. (H1A_K 01 +S1A_K +X1A_K) Ma przekonanie o konieczności i znaczeniu zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania etyki zawodowej. (H1A_W08, H1A_K 04+S1A_W +X1A_W) Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturalnego własnego kraju, Europy i świata. (H1A_K05) Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form. (H1A_K06) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach, prezentacja multimedialna w ramach zajęć, złożenie pracy dyplomowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 8 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Tomasz Skocki | |
Prowadzący grup: | Tomasz Skocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Pełny opis: |
W roku akademickim 2020/2021 seminarium poświęcone będzie różnym gatunkom i formom literatury popularnej. - Historia literatury popularnej we Włoszech i na świecie; - Gatunki i podgatunki literatury popularnej we Włoszech i na świecie; - Literatura "wyższa" versus "niższa", tzw. narrativa di genere versus literatura tout court; - Science fiction (fantascienza) we Włoszech (m.in. Lino Aldani, Vittorio Curtoni, Vittorio Catani, Dario Tonani); - Historia alternatywna (ucronia), współczesna powieść historyczna i problematyka pamięci (m.in. Guido Morselli, Enrico Brizzi, Pierfrancesco Prosperi); - Utopijne i dystopijne wizje między fantastyką a literaturą głównego nurtu (m.in Laura Pugno, Antonio Scurati); - Opowieści apokaliptyczne i post-apokaliptyczne (m.in. Paolo Volponi, Guido Morselli, Niccolò Ammaniti); - Horror i opowieści niesamowite (weird fiction); - Gatunek fantasy we Włoszech (m.in. Licia Troisi); - Gatunki i podgatunki włoskiego kryminału (m.in. Andrea Camilleri, Carlo Lucarelli); - Kryminał historyczny (m.in. Umberto Eco); - Współczesna powieść kryminalna, noir i poliziesco di denuncia; - Włoski kryminał (post-)kolonialny a pamięć historyczna (m.in. Carlo Lucarelli, Luciano Marrocu, Roberto Costantini); - Komiks włoski jako rozrywka i jako forma sztuki - twórczość takich autorów, jak Hugo Pratt, Andrea Pazienza czy Dino Buzzati ("Poema a fumetti"); - Komiks a gatunki literatury popularnej ("Dylan Dog", "Nathan Never" itp.). | |
Literatura: |
I. Bibliografia główna: - Bordoni C. (1993), Il romanzo di consumo. Editoria e letteratura di massa. Napoli, Liguori. - Eco U. (1964), Apocalittici e integrati. Milano, Bompiani. - Eco U. (1976), Il superuomo di massa. Milano, Bompiani. - Eco U., wybór esejów (konkretne materiały będą udostępniane studentom podczas zajęć). - Ricci L. (2013), Paraletteratura. Lingua e stile dei generi di consumo. Roma, Carocci. - Scarsella A. (red.) (2020), Letture di genere, "IF" 24-25. Bologna, Odoya. - Wybór dodatkowych esejów i artykułów poświęconych literaturze popularnej. II. Bibliografia uzupełniająca: - Bordoni C. (red.) (2013), Guida alla letteratura di fantascienza. Bologna, Odoya. - Bordoni C. (2017), Paure di carta. Indagini sulla letteratura fantastica. Bologna, Emil. - Brioni S., Comberiati D. (2020), Ideologia e rappresentazione. Percorsi attraverso la fantascienza italiana. Milano, Mimesis. - Carlotto M., D'Andrea L., De Giovanni M. (2018), Tre passi nel buio. Il noir, il thriller e il giallo raccontati dai maestri del genere. Roma, Minimum Fax. - Catalano W., Pizzo G.F., Vaccaro A. (2018), Guida ai narratori italiani del fantastico. Scrittori di fantascienza, fantasy e horror made in Italy. Bologna, Odoya. - Ghisolfi G. (2018), Superman & co. Codici del cinema e del fumetto. Milano, Mimesis. - Iannuzzi G. (2014), Fantascienza italiana. Riviste, autori, dibattiti dagli anni Cinquanta agli anni Settanta. Milano, Mimesis. - Iannuzzi G. (2015), Distopie, viaggi spaziali, allucinazioni. Fantascienza italiana contemporanea. Milano, Mimesis. - Martignani L. (2018), Realismo sovversivo. Sociologia del genere noir. Verona, Ombre Corte. - Mondello E. (2010), Crimini e misfatti. La narrativa noir italiana degli anni Duemila. Roma, Perrone. - Mondello E. (2015), Il noir degli anni zero. Roma, Perrone. - Perissinotto A. (2008), La società dell'indagine. Riflessioni sopra il successo del poliziesco. Milano, Bompiani. - Prandi M., Ferrari P. (2014), Guida al fumetto italiano. Autori personaggi storie. Bologna, Odoya. - Tosti A. (2016), Graphic Novel. Storia e teoria del romanzo a fumetti e del rapporto fra parola e immagine. Latina, Tunué. - Wybór dodatkowych esejów i artykułów poświęconych literaturze popularnej. Pozycje niedostępne w bibliotece udostępnia prowądzacy. | |
Uwagi: |
Zajęcia będą odbywać się w formie zdalnej w sposób łączony (synchroniczny i asynchroniczny, z przewagą spotkań w czasie rzeczywistym), z wykorzystaniem platform Google Meet i Kampus. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.