Włoska literatura i kultura popularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z19LIC-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Włoska literatura i kultura popularna |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest włoskiej literaturze i kulturze popularnej od 1945 r. do dziś, w szczególności współczesnej literaturze fantastycznej i kryminalnej oraz takim mediom i formom twórczości jak telewizja, muzyka rozrywkowa czy komiks. Przedstawiony jest również szerszy kontekst historyczny, przemiany we włoskim społeczeństwie na przestrzeni dziesięcioleci, sytuacja społeczna, polityczna i gospodarcza, a także wpływ mediów i popkultury zarówno na literaturę, jak i na język i życie codzienne Włochów. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone jest tematyce literatury i - w szerszym ujęciu - kultury popularnej we Włoszech od końca II wojny światowej po dzień dzisiejszy. W ramach zajęć poruszane będą zagadnienia związane z różnymi gatunkami literatury popularnej oraz kwestia związków między literaturą a mediami masowego przekazu. Omawiane będą w szczególności literatura fantastyczna i kryminał, a także historia i najważniejsi autorzy włoskiego komiksu. Na zajęciach przedstawiony zostanie szerszy kontekst historyczno-społeczny (od lat 40. do dziś), w którym zaistniały przeróżne gatunki należące do szeroko rozumianej kultury popularnej, po czym omówione zostaną konkretne formy popkultury - telewizja, radio, muzyka rozrywkowa, prasa, komiks, kino klasy B, wreszcie główne gatunki i definicje literatury popularnej. Zajęcia dotyczyć będą również wpływu, jakie media i popkultura miały i wciąż mają nie tylko na literaturę współczesną, ale i na włoskie społeczeństwo, mentalność, język i życie codzienne. Ponadto kurs poświęcony będzie gatunkom literatury popularnej: fantastyce (science fiction, historia alternatywna, utopia i dystopia, post-apokalipsa, horror, opowieść niesamowita, fantasy) i kryminałowi (giallo, noir itp.). Ponieważ celem kursu jest przygotowanie studentów do napisania własnych prac licencjackich, część zajęć poświęcona będzie aspektom technicznym, stylistycznym i językowym związanym z pisaniem pracy. Ponadto studenci zostaną zapoznani z metodologią i kryteriami badań z dziedziny literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, sposobem doboru i wykorzystania bibliografii itp. Literatura kursu uwzględnia pozycje podstawowe, obowiązkowe, a także duży wybór pozycji uzupełniających, zgłębiających konkretne zagadnienia omawiane w ramach zajęć. Dodatkowe materiały i pozycje bibliograficzne będą udostępnione przez prowadzącego na początku kursu. |
Literatura: |
- AA.VV. (2015), Apocalittici e integrati: 50 anni dopo dove va la televisione. Soverìa Mannelli, Rubbettino. - Bonomi I., Morgana S. (2016), La lingua italiana e i mass media. Nuova edizione. Roma, Carocci. - Eco U. (1963), Diario minimo. Milano, Bompiani. - Eco U. (1964), Apocalittici e integrati. Milano, Bompiani. - Eco U. (1976), Il superuomo di massa. Milano, Bompiani. - Eco U., wybór esejów (konkretne materiały będą udostępniane studentom podczas zajęć) - Lorusso A.M. (red.) (2015), 50 anni dopo Apocalittici e integrati di Umberto Eco. Roma, DeriveApprodi. - Ortoleva P. (2008), Il secolo dei media. Riti, abitudini, mitologie. Milano, il Saggiatore. - Wybór esejów krytycznych oraz artykułów z prasy popularnej i internetu, poświęconych literaturze popularnej. Pozycje niedostępne w bibliotece udostępnia prowądzacy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje i opisuje wybrane podstawowe kierunki rozwoju współczesnego literaturoznawstwa. (H1A_W03, H1A_W06) Rozpoznaje i stosuje pod kierunkiem wykładowcy podstawowe metody badawcze literaturoznawcze. (H1A_W05, H1A_W06) Wskazuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi. (H1A_W01, H1A_W02, H1A_W03, H1A_W05) Zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji literatury i dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem i dziedzictwa kulturowego Włoch. (H1A_W07) Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. (H1A_W08) Umiejętności Potrafi porozumiewać się przy pomocy różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie italianistyki i innych filologii, w formie wypowiedzi pisemnej, ustnej, multimedialnej w języku włoskim i polskim (H1A_U07, H1A_U08, H1A_U09) Potrafi stosując podstawowe metody badawcze zbierać, selekcjonować, analizować i interpretować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. (H1A_U01, H1A_U02, H1A_U03, H1A_U06) Umie pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę w zakresie literaturoznawstwa, poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kiero¬wania własną karierą zawodową (H1A_U03, H1A_U05) Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego. (H1A_K 01 +S1A_K +X1A_K) Ma przekonanie o konieczności i znaczeniu zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania etyki zawodowej. (H1A_W08, H1A_K 04+S1A_W +X1A_W) Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturalnego własnego kraju, Europy i świata. (H1A_K05) Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form. (H1A_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach, prezentacja multimedialna w ramach zajęć, złożenie pracy dyplomowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.