Foscolo i Leopardi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z217HL01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Foscolo i Leopardi |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe do wyboru na studiach I stopnia dla 2 roku (moduły) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość historii i historii literatury włoskiej od początków do XVIII w., znajomość języka włoskiego na poziomie co najmniej B1. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Moduł „Foscolo i Leopardi” przeznaczony jest dla studentów II roku. Omawiane będą biografia, poetyka oraz wybrane utwory wierszem i prozą Uga Foscola i Giacoma Leopardiego. Dokładną listę lektur studenci otrzymają na początku semestru. |
Pełny opis: |
Moduł ćwiczeniowy „Foscolo i Leopardi” przeznaczony dla studentów II roku, będzie poświęcony przede wszystkim analizie wybranych utworów (wierszy oraz fragmentów prozy) Uga Foscola i Giacoma Leopardiego, najwybitniejszych przedstawicieli włoskiego preromantyzmu i romantyzmu. Będą omawiane sylwetki i poglądy obu autorów, ich miejsce w literaturze włoskiej i europejskiej (w tym recepcja ich twórczości w Polsce). Dokładna lista tekstów do interpretacji zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
Literatura: |
Ugo Foscolo, Ultime lettere di Jacopo Ortis [pref. di Guido Bezzola], Milano, Rizzoli, 2004 (lub inne wydanie) Ugo Foscolo, Poesie e sepolcri [a cura di Donatella Martinelli]. Milano ,Mondadori, 2003 (lub inne wydanie) Giacomo Leopardi, Tutte le opere, vol I-II, con introd. e a cura di Walter Binni ; con la collaborazione di Enrico Ghidetti. irenze : Sansoni, 1969 (lub inne wydanie) Mario Fubini,.Ugo Foscolo: saggi, studi, note, Firenze : La Nuova Italia, 1978. Walter Binni, Ugo Foscolo, storia e poesia, Torino : Einaudi, 1982. Maria Antonietta Terzoli, Foscolo, Roma ; Bari : Editori Laterza, 2000. Giuseppe Nicoletti, Foscolo, Roma : Salerno Editrice, 2006. Antonio Prete, „Il deserto e il fiore: leggendo Leopardi, Roma : Donzelli Editore, 2004. Raffaele Urraro, „ Giacomo Leopardi, le donne, gli amori”, Firenze,Olschki, 2008; Gino Tellini. „Leopardi” , Roma : Salerno Ed., 2001, Lorenzo Tinti,.Leopardi, necessità del dolore e ribellione del canto, Napoli , Liguori, 2007. Marco Santagata,”Il tramonto della luna : e altri studi su Foscolo e Leopardi”, Napoli, Liguori, 1999. Giulio Ferroni, „Storia della letteratura italiana, l'Ottocento”, Einaudi (wyd. dowolne); Giulio. Ferroni, (et al.) „Restaurazione e Risorgimento (1815-1861)”, Milano, Mondadori Università, 2003; R. Luperini, P. Cataldi et al., „La srittura e l’interpretazione, Illuminismo, neoclassicismo, romanticismo (dal 1748 al 1861)”, Palumbo (wyd. dowolne); oraz teksty i opracowania szczegółowe wskazane na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student - Rozpoznaje i stosuje pod kierunkiem wykładowcy podstawowe metody badawcze literaturoznawcze - ma podstawowe informacje na temat U.Foscola i G.Leopardiego i ich twórczości, sytuuje ją w szerszym kontekście literatury europejskiej XIX w --zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji literatury i dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem i dziedzictwa kulturowego Włoch. Umiejętności Student -potrafi wykorzystać wyniesioną z zajęć wiedzę do samodzielnej interpretacji innych utworów literackich. - potrafi stosując podstawowe metody badawcze zbierać, selekcjonować, analizować i interpretować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. - umie pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę w zakresie filologii, literaturoznawstwa, poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kierowania własną karierą zawodową Kompetencje społeczne Student - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego - wykazuje aktywność, czynnie uczestniczy w dyskusji - prawidłowo gospodaruje czasem przeznaczonym na wykonanie zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności. Dopuszcza się trzy nieobecności w semestrze. Na końcową ocenę z przedmiotu składają się: ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność , opracowane referaty) – 30% oraz końcowa praca pisemna na ocenę – 70% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.