Gramatyka opisowa: składnia - wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z2GOSW |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa: składnia - wykład |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe na studiach I stopnia dla II roku studiów stacjonarnych i niestacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią czwartą odsłonę cyklu „Gramatyka opisowa języka włoskiego” i poświęcone są zagadnieniom struktur składniowych języka włoskiego. Zajęcia prowadzone są w języku włoskim w wymiarze 30 godzin (2 x 45 min. tygodniowo) i kończą się egzaminem pisemnym po IV semestrze |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą składni języka włoskiego przy uwzględnieniu podziału na składnię zdania prostego (Moduł A) i składnię zdania złożonego (Moduł B). Moduł A rozpoczniemy od definicji elementów jądrowych zdania prostego (podmiot, orzeczenie, dopełnienie bliższe i dopełnienie dalsze); przyjrzymy się również powiązanej z nimi ściśle walencji czasowników. W następnej kolejności zajmiemy się przydawką przymiotną i rzeczowną oraz innymi elementami fakultatywnymi (apozycja oraz okoliczniki: miejsca, czasu, narzędzia, sposobu, przyczyny, agensa). Skoncentrujemy naszą uwagę na rozbiorze i wykresie logicznym zdania prostego. Zapoznamy się również z typologią semantyczną dopełnień i okoliczników. Moduł A zakończymy przeglądem typów zdań prostych (oznajmujące, wolitywne, pytające, wykrzyknikowe). Moduł B rozpoczniemy od rozpoznania i wyznaczania granic zdań składowych tworzących zdania złożone, definicji dwóch podstawowych relacji logicznych między zdaniami składowymi – współrzędności i podrzędności oraz określenia dwóch podstawowych rodzajów łączeń między zdaniami składowymi – syndetonu i asyndetonu. Opis rodzajów zdań złożonych otworzy typologia zdań współrzędnie złożonych (łączne, rozłączne, przeciwstawne, wynikowe, synonimiczne). Przegląd typów zdań podrzędnie złożonych rozpoczniemy od wyodrębnienia granic zdania głównego, definicji i identyfikacji zdań podrzędnych eksplicytnych i implicytnych oraz analizy relacji podrzędności I, II stopnia i / lub współrzędności w obrębie jednego zdania złożonego. W opisie typologicznym zdań podrzędnie złożonych zastosujemy kryterium funkcjonalne (zdanie podrzędne jako rozszerzenie określonego elementu logicznego zdania głównego), w oparciu o które wyróżnimy zdania kompletywne (podmiotowe i dopełnieniowe), okolicznikowe (przyczyny, skutku, celu, czasu, warunku, przyzwolenia, porównania, sposobu, przeciwstawne, wykluczające, wyjątku, ograniczające) i przydawkowe (względne). Zainteresujemy się również zdaniami pytającymi pośrednimi i wtrąconymi. Moduł, w zależności od możliwości czasowych, zakończymy opisem nominalizacji zdań podrzędnych, zgodności trybów i czasów oraz konstrukcji o nietypowym szyku zdaniowym. |
Literatura: |
1. DARDANO, M. / TRIFONE, P. (1995): Grammatica italiana con nozioni di linguistica. Bologna: Zanichelli Editore. 2. DARDANO, M. (1996): Manualetto di linguistica italiana. Bologna: Zanichelli. 3. BONOMI, I. / MASINI, A. / MORGANA, S. / PIOTTI, M. (2005): Elementi di linguistica italiana. Roma: Carocci. 4. D'ACHILLE, P. (2003): L'italiano contemporaneo. Bologna: Il Mulino. 5. SERIANNI, L. (2007): Italiano. Grammatica, Sintassi, Dubbi. Torino: Garzanti Editore. 6. LOBINA, A. M. / VIGNOTTO, F. / VIGNOTTO, S. (2003): Il libro della grammatica. Milano: La Nuova Italia. 7. SALVI, G. / VANELLI, L. (2004): Nuova grammatica italiana. Bologna: Il Mulino. 8. BECCARIA, G.L. (ed.) (1994-1996): Dizionario di linguistica e di filologia, metrica, retorica. Torino: Einaudi. 9. RENZI, L. / SALVI, P. / CARDINALETTI, A. (eds) (1988 - 1995): Grande grammatica di consultazione. Vol. I: La frase. I sintagmi nominale e preposizionale. Bologna: Il Mulino. 10. RENZI, L. / SALVI, P. / CARDINALETTI, A. (eds) (1988 - 1995): Grande grammatica di consultazione. Vol. II: I sintagmi verbale, aggettivale, avverbiale. La subordinazione. Bologna: Il Mulino. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent zna i potrafi: - w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, ich najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju; - w pogłębionym stopniu teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów; - metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów; - zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego; - zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów; Umiejetności - absolwent potrafi: - formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów; - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury właściwych dla studiowanych nauk z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym; - brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich; - posługiwać się językiem włoskim na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; - posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; - planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole; - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie; Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny własnej wiedzy i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; - wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego; -odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, przestrzegania etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu; - uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i obecność), poztytwny wynik ze śródsemestralnych kolokwiów kontrolnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.