Gramatyka opisowa: składnia - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z2NGOSC |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa: składnia - ćwiczenia |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe na studiach I stopnia dla II roku studiów stacjonarnych i niestacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot sprawdza, utrwala i poszerza wiadomości z zakresu gramatyki opisowej języka włoskiego. Zajęcia w pierwszym semestrze będą się koncentrować na morfoskładni języka włoskiego, zwłaszcza czasownika. Zostaną omówione również przysłówki i wyrażenia przysłówkowe, przyimki oraz spójniki. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z kategoriami gramatycznymi czasownika oraz z niesamodzielnymi częściami mowy. Zajęcia będą obejmowały następujące obszary: • definicja i funkcje czasownika • konstrukcje werbalne a konstrukcje nominalne • czasowniki dynamiczne i statyczne • charakterystyka czasownika: rodzaj, liczba, tryb, czas, strona, aspekt, rodzaj czynności • czasy proste i złożone • czasowniki przechodnie i nieprzechodnie • czasowniki posiłkowe • czasowniki znaczeniowo pełne i łączniki • czasowniki kauzatywne, modalne, frazeologiczne, ułomne, performatywne • czasowniki zwrotne • konstrukcje z "si"- impersonale oraz passivante • walencja czasownika • definicja, tworzenie, rodzaje przysłówka, pozycja przysłówka w zdaniu • wyrażenia przysłówkowe • definicja, funkcje, klasyfikacja przyimków • wyrażenia przyimkowe • definicja i typy spójników |
Literatura: |
M. Dardano, P. Trifone (1997) La nuova grammatica della lingua italiana, Zanichelli, Bologna L. Serianni, A. Castelvecchi (1997) Italiano: grammatica, sintassi, dubbi, Garzanti, Milano P. Trifone, M. Palermo (2007) Grammatica italiana di base, Zanichelli, Bologna M. Prandi, C. De Santis (2012) Le regole e le scelte : manuale di linguistica e di grammatica italiana, UTET Università, Torino A. Salmoiraghi (1989) Conoscere l'italiano. Guida all'educazione linguistica per le scuole superiori, Firenze, Le Monnier S. Fogliato (2005) Strumenti per l'italiano : portfolio delle competenze linguistiche, Torino, Loescher Editore S. Fava, L. Puglia (2006) Verbi italiani, Milano, Tascabili La Spiga |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student przyswaja wiedzę z zakresu morfologii czasownika, zapoznaje się ze sposobami tworzenia i użycia kategorii gramatycznych czasowników i przysłówków oraz klasyfikacjami niesamodzielnych części mowy (przyimków, spójników). Poznaje podstawową terminologię językoznawczą oraz normy poprawności językowej. Umiejętności: praktyczna analiza zjawisk językowych, określenie powiązań pomiędzy poszczególnymi elementami struktur języka, umiejętność porozumiewania się w formie wypowiedzi ustnej i pisemnej w języku włoskim. Kompetencje społeczne: świadomość konieczności stałego kształcenia się i rozwijania swoich umiejętności jako filologa włoskiego, krytyczna ocena własnej wiedzy i umiejętności, świadomość konieczności podnoszenia własnych kompetencji kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student zostanie oceniony na podstawie testów zaliczeniowych oraz kartkówek. Kryteria oceny: przygotowanie do zajęć, systematyczność, czynny udział w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.