Verga, Pirandello, Tozzi: trzej mistrzowie krótkiej formy narracyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z315HL01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Verga, Pirandello, Tozzi: trzej mistrzowie krótkiej formy narracyjnej |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe do wyboru na studiach I stopnia dla 3 roku (moduły) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Moduł „Verga, Pirandello, Tozzi: trzej mistrzowie krótkiej formy narracyjnej” przeznaczony jest dla studentów III roku. Omawiane będą poetyka oraz wybrane utwory utworów pisarzy wymienionych w tytule zajęć. Dokładną listę lektur studenci otrzymają na początku semestru. |
Pełny opis: |
Moduł ćwiczeniowy „Verga, Pirandello, Tozzi: trzej mistrzowie krótkiej formy narracyjnej”, przeznaczony dla studentów III roku, będzie poświęcony przede wszystkim analizie wybranych utworów (opowiadań) trzech wybitnych przedstawicieli włoskiej prozy przełomu XIX i XX w., oraz refleksji nad rozwojem krótkich form prozatorskich od weryzmu do ekspresjonizmu . Dokładna lista lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
Literatura: |
Giulio Ferroni, Storia della letteratura italiana, l'Ottocento, Einaudi (wyd. dowolne) Giulio Ferroni, Storia della letteratura italiana, lIl Novecento, Einaudi (wyd. dowolne) Romano Luperini, Verga e le strutture narrative del realismo : saggio su "Rosso Malpelo", Padova, Liviana Ed., 1976. Romano Luperini ,Federigo Tozzi : le immagini, le idee, le opere, Roma ; Bari : Laterza, 1995. Romano Luperini [et al.], La lotta per la vita: il modello di Verga, Palermo : G. B. Palumbo Editore, 2000. Marco Marchi.Vita scritta di Federigo Tozzi, Casa Editrice Le Lettere, Firenze 2004. Romano Luperini, Pirandello, Roma-Bari,Laterza, 2005. oraz teksty i opracowania szczegółowe wskazane na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student -Definiuje i opisuje wybrane podstawowe kierunki rozwoju prozy włoskiej w XIX/XXw. ma ogólną wiedzę na temat głównych nurtów prozy włoskiej końca XIX i początku XX w. -Rozpoznaje i stosuje pod kierunkiem wykładowcy podstawowe metody badawcze literaturoznawcze -Zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji literatury i dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem i dziedzictwa kulturowego Włoch -zna i poprawnie interpretuje wszystkie omawiane na zajęciach teksty literackie. Umiejętności Student -Potrafi stosując podstawowe metody badawcze zbierać, selekcjonować, analizować i interpretować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. -potrafi wykorzystać wyniesioną z zajęć wiedzę do samodzielnej interpretacji innych utworów literackich. -Umie pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę w zakresie filologii, literaturoznawstwa, poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kiero¬wania własną karierą zawodową Kompetencje społeczne Student - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego -Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form - Jest przygotowany do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań, prawidłowo gospodaruje czasem przeznaczonym na wykonanie zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności. Dopuszcza się trzy nieobecności w semestrze. Zaliczenie na ocenę, na które składają się: ocena ciągła : bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność(w tym ocena przygotowanej prezentacji) – 30% końcowa praca pisemna – 70%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.