Wprowadzenie do historii języka włoskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z3WHJW |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do historii języka włoskiego |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe na studiach I stopnia dla III roku st.stacjonarnych i niestacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kurs wprowadzający do historii języka włoskiego ma na celu przybliżenie sytuacji językowej Półwyspu Apenińskiego w kolejnych epokach - od ewolucji średniowiecznej łaciny ludowej (latino volgare) po język czasów współczesnych. |
Pełny opis: |
Kurs obejmuje następujące zagadnienia: 1. Łacina - włoski. Ewolucja językowa. Pierwsze dokumenty w volgare; 2. Początki włoskiego języka literackiego (volgare letterario); 3. Język włoskiego Trecenta: il modello delle Tre Corone; 4. Umanesimo volgare; 5. Questione della lingua: odmienne poglądy na włoską normę językową; 6. Rola Accademia della Crusca; 7. Język nauki, religii, melodramatu; 8. Melchiorre Cesarotti: filozof języka; 9. Głos Alessandra Manzoniego w Questione della lingua; 10. Włoska leksykografia ; 11. Językowe skutki zjednoczenia Włoch; 12. Graziadio Isaia Ascoli: założyciel włoskiego językoznawstwa diachronicznego; 13. Polityka językowa w faszystowskich Włoszech; 14. Czynniki sprzyjające językowemu zjednoczeniu Włoch: mass media, szkolnictwo, migracja ludności itp.; 15. Italiano standard, neostandard, italiano dell’uso medio; |
Literatura: |
Literatura: Beccaria G. L., L’italiano in 100 parole, Milano: Rizzoli 2015. Della Valle V., Patota G., L’italiano. Biografia di una lingua, Milano: Sperling & Kupfer Editori 2006. Marazzini C., La lingua italiana. Profilo storico, terza edizione Bologna: Mulino 2002. Marazzini C. , La storia della lingua italiana attraverso i testi, Il Mulino, Bologna, 2006. Migliorini, Storia della lingua italiana, Milano: Bompiani 2002. Patota G., Lineamenti di grammatica storica dell'italiano, Il Mulino, Bologna 2002. Serianni L., Prima lezione di storia della lingua italiana, seconda edizione, Roma: Laterza 2015. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: • Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40% • Końcowe zaliczenie pisemne – 60% Kryteria oceny: • Przygotowanie do zajęć: systematyczność, uczestnictwo w dyskusjach • Końcowe zaliczenie pisemne na min. 65%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.