Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropogeneza i kosmogeneza w mitach świata

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-FAK-AKMd
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropogeneza i kosmogeneza w mitach świata
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia powstania i istoty odp. - definicji) człowieka oraz początku, względnie wieczności, oraz dynamiki kosmosu w mitach świata.

Pełny opis:

Wykładowca (w trakcie wykładu) oraz student (w trakcie prezentacji) analizuje treść mitów wybranych kultur świata (Biblia, Popol Vuh, mity Mezopotamii, Iranu, Indii, Słowian itd.) pod kątem antropogenezy (pochodzenia człowieka i istoty człowieczeństwa) oraz kosmogenezy (początku względnie wieczności świata, jego struktury i dynamiki; obrazy mitologiczne konfrontowane są selektywnie z filozofią i astrofizyką.

Literatura:

Biblia

Popol Vuh

M.Frankowska, Mitolofia Azteków, 1987;

M.Czerwiński, Magia, mit i fikcja, 1973;

M.Eliade, Aspekty mitu, 1998;

J.G.Frazer, Folk-lore in the Old Testament, 1923;

E. Cassirer, Esej o człowieku, 1981;

K.Łyczkowska, K. Szarzyńska, Mitologia Mezopotamii;

J. Szemiński, M.Ziółkowski, Mity, rytuały i politykaInków, 2006;

R.Paradowski, Mit prekolumbijski i rzeczywistość rozdwojona. Przyczynek do definiowania kultury, polityki i ideologii, Ameryka łacińska. Kwartalnik Analityczno-Informacyjny, 1/2016.

Efekty uczenia się:

Student zna mity różnych kultur w zakresie antropogenezy i kosmogenezy.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacje i esej (60%), aktywność intelektualna (20%), obecność (20%); nadmierna absencja skutkuje niezaliczeniem.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)