Etyka współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-EWd |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka współczesności |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza socjologiczna |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot zaznajamia ze współczesnymi teoriami etyki społecznej. Zakłada się, że po jego ukończeniu studenci i studentki będą znać główne współczesne teorie etyczne i umieli je odnieść do takich zagadnień moralnych jak równość, wolność, emancypacja, globalizacja, wykluczenie społeczne. Będą znali najważniejsze koncepcje sprawiedliwości i wolności oraz rozumieli pojęcia dobrostanu i troski. Będą znać i rozumieć oddziałujące na współczesność systemy etyczne Milla i Kanta oraz historyczne spory dotyczące klasy i płci. |
Pełny opis: |
Przedmiot zaznajamia ze współczesnymi teoriami etyki społecznej. Zakłada się, że po jego ukończeniu studenci i studentki będą znali główne współczesne teorie etyczne i umieli je odnieść do takich zagadnień moralnych, jak równość, wolność, emancypacja, globalizacja, wykluczenie społeczne. Będą znali najważniejsze koncepcje sprawiedliwości i wolności oraz rozumieli pojęcia dobrostanu i troski. Będą znać i rozumieć oddziałujące na współczesność systemy etyczne Milla i Kanta oraz historyczne spory dotyczące klasy i płci. Treści nauczania obejmują następujące zagadnienia: etyka obowiązku; zasada użyteczności; teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa, perpspektywa zdolności Amartyi Sena i Marthy Nussbaum, libertarianizm Roberta Nozicka; feministyczna etyka troski, marksizm, zagadnienie ideologii; etyka globalizacji Petera Singera. |
Literatura: |
Podręczniki: H. Brighouse, „Sprawiedliwość”, „Przewodnik po etyce”, red. P. Singer; Teksty źródłowe: I. Kant, „Co to jest Oświecenie”; J. S. Mill „Utylitaryzm”; H. Bradley, „Płeć” (fragmenty); P. Singer, „Etyka globalizacji” (fragmenty), K. Marks „Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844 roku” (fragmenty). |
Efekty uczenia się: |
Student(ka) będzie: w sferze wiedzy - znać główne historyczne i współczesne stanowiska, kierunki i systemy etyczne. - mieć elementarną interdyscyplinarną wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym działania i instytucje, a zarazem przedmiocie oddziaływań innych osób i instytucji - mieć podstawową wiedzę o istocie i treści (oraz ich historycznej ewolucji i modyfikacjach) norm i reguł moralnych, etycznych organizujących działanie struktur i instytucji społecznych w sferze umiejętności - potrafić wykorzystywać podstawową wiedzę wielu dyscyplin nauk społecznych do interpretowania społecznych problemów oraz ich roli i znaczenia dla ogółu społeczeństwa, a także jednostek, grup i lokalnych społeczności - potrafić dostrzec dylematy interwencji społecznych, w tym dylematy etyczne procesu kształtowania rzeczywistości społecznej i oddziaływania na ludzi, prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi i zasadami etycznymi kategorii zawodowych działających w tych dziedzinach w sferze kompetencji społecznych - umieć prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy ideologiczne, organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie eseju oraz aktywności podczas zajęć. Oceniane będą następujące kwestie. w sferze wiedzy - znajomość głównych historycznych i współczesnych stanowisk, kierunków i systemów etycznych. - interdyscyplinarna wiedza o człowieku jako podmiocie konstruującym działania i instytucje, a zarazem przedmiocie oddziaływań innych osób i instytucji - podstawowa wiedza o istocie i treści (oraz ich historycznej ewolucji i modyfikacjach) norm i reguł moralnych, etycznych organizujących działanie struktur i instytucji społecznych w sferze umiejętności - umiejętność wykorzystywania podstawowej wiedzy wielu dyscyplin nauk społecznych do interpretowania społecznych problemów oraz ich roli i znaczenia dla ogółu społeczeństwa, a także jednostek, grup i lokalnych społeczności - dostrzeganie dylematów interwencji społecznych, w tym dylematów etycznych procesu kształtowania rzeczywistości społecznej i oddziaływania na ludzi, prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi i zasadami etycznymi kategorii zawodowych działających w tych dziedzinach w sferze kompetencji społecznych - umieć prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy ideologiczne, organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.