Kulturowe konteksty prawa i normatywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-KKPd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kulturowe konteksty prawa i normatywności |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wiedza socjologiczna zdobyta w trakcie wcześniejszych lat studiów wsparta ogólną wiedzą humanistyczną. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas fakultetu studenci zapoznają się z różnymi systemami normatywnymi, które zrodziły się w różnych kręgach kulturowych, a obecnie z powodu ruchów migracyjnych również rozpowszechniły się po całym świecie. Sięgając po konkretne lektury, student dowie się o odmienności prawa europejskiego na tle innych systemów normatywnych, n.p. etyce opartej na filozofii buddyjskiej, konfucjańskiej, prawie szariatu, kodeksach i innych projektach prawnych poszczególnych regionów. |
Pełny opis: |
W XX wieku na całym świecie powstają rządy opierające się na prawie typu europejskiego. Niemniej jednak, jak twierdzą badacze, lokalne/regionalne systemy normatywne wciąż pełnią znaczącą, a w niektórych główną, funkcję utrzymania ładu społecznego. Dzieje się to często z powodu odmienności logiki normatywności, fasadowości reform prawnych oraz niekiedy słabości lub nieufności wobec instytucji państwowych. Podczas fakultetu studenci zapoznają się z różnymi systemami normatywnymi, które zrodziły się w różnych kręgach kulturowych, a obecnie z powodu ruchów migracyjnych również rozpowszechniły się po całym świecie. Źródła tych systemów normatywnych mogą znajdować się w szeroko zdefiniowanych dziedzinach wiedzy, takich jak religia, obyczajowość, światopogląd. Trudno je rozpatrywać jako pewne etapy ewolucji w drodze do prawa typu europejskiego, gdyż opierają się zazwyczaj na odmiennej logice i tradycji kulturowej, dostarczając przykłady różnorodności sposobów myślenia o normach, wartościach i sankcjach. Sięgając po konkretne lektury, student dowie się o odmienności prawa europejskiego na tle innych systemów normatywnych,n.p. etyce opartej na filozofii buddyjskiej, konfucjańskiej, prawie szariatu, kodeksach i innych projektach prawnych poszczególnych regionów. Te przykłady systemów normatywnych pokazują różne postawy wobec kluczowych dla nauk społecznych pojęć, takich jak jednostka ludzka, prawo natury, transcendencja, podział sacrum-profanum etc; Zdobyta wiedza podczas fakultetu ma wspomóc studentów w pracy w otoczeniu międzykulturowym (n.p. w badaniach migracyjnych), poszerzyć wiedzę o różnorodności systemów normatywnych na świecie oraz dostarczyć nową perspektywę na własną kulturę prawną. |
Literatura: |
Zródła prawa w ujęciu międzykulturowym • Malinowski Bronisław (2001) Prawo, zwyczaj, zbrodnia w społeczeństwach dzikich, De Agostini, Altaya, Warszawa. • Zapaśnik Stanisław (2006) Walczący islam, Wrocław • Janusz Danecki (2011) Specyfika prawa muzułmańskiego [w] Prawo i ład społeczny integralonokulturowa analiza zagadnienia, WUW, Warszawa • Sadowski Mirosław (2003) Powstanie i rozwój islamskiej doktryny prawa, VII – IX w. [w] Przegląd Prawa i administracji, nr LV, 3-31, Wrocław • Film A Separation [Rozstanie, polskie napisy] (2011), reż. Asghar Farhadi • French Rebecca, Nathan Mark [red.] (2014) Buddhism and Law: An Introduction, Cambridge Normatywność w kulturach konfucjanskich • Gawlikowski Krzysztof (2009) Konfucjański model państwa w chinach [rozdział Oparcie systemu społeczno-politycznego na normach etykiety (li) i wpajaniu powinności, a nie na prawie], Warszawa • Benedikt Ruth (1999) Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej, Warszawa • O sztuce rządzenia według Mozi, Mengzi, Xunzi, Han Feizi (2016) Dialog, Warszawa • Konfucjusz (2019) Analekta, przeł. Katarzyna Pejda, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa Problem budowania państwa prawa • Gawlikowski Krzysztof (2001) Budowa systemu prawnego w ChRL i przemiany typu państwa w okresie reform [rękopis] • Tangad Ojungerel (2013) Scheda po Czyngischanie: demokracja po Mongolsku [Rozdział Trudności w budowaniu państwa prawa. Problem korupcji, nepotyzmu, klientelizmu] wydawnictwo Trio, Warszawa. • Lakshmi Subramanian (2014) Kryminalizacja podmiotu. Prawo i reforma społeczna w kolonialnych Indiach [w] Z dziejów afektu penalnego, Oficyna naukowa, Warszawa Problem praw człowieka w kontekstach kulturowych • Gawlikowski Krzysztof (1998) Problem praw człowieka z perspektywy azjatyckiej, „Azja-Pacyfik”, t.1. s. 9-52. • Mahathir bin Mohamad (1999) Rozważania o wartościach azjatyckich, „Azja-Pacyfik”, t. 2, s. 157-168. ORAZ Gawlikowski, Krzysztof (1999) Problem „wartości azjatyckich”. Uwagi o koncepcjach Mahathira bin Mohamada [w] Azja-Pacyfik, t.2, str. 192-237. • Zapaśnik, Stanisław (2002) Tolerancja a odmienni kulturowo, [w] Prawa człowieka. Tolerancja i jej granice, red. I. Jakubowska-Branicka, s.282-328, Warszawa. • Krzysztof Przybyszewski (2010) Prawa człowieka w kontekstach kulturowych, Zakład Graficzny UAM Socjologia/antropologia prawa • Lukes Steven (1973) Individualism, New York. • Zapaśnik Stanisław (2016) Jak powstawało pojęcie moralności [rękopis] • Sellin Thorsten (1938) Culture and Conflict in Crime, Social Science Research Counsil, New York • Roman Tokarczyk (2008) Komparatystyka prawnicza, Wolters Kluwer, Warszawa • Baudoin Dupret (2010) Prawo w naukach społecznych, Oficyjna naukowa, Warszawa • Utrat-Milecki, Jarosław (2006) Podstawy penologii, Warszawa Literatura dodatkowa • T’ung-Tsu Ch’u (1961) Law and Society in Traditional China, Mouton & Co, Paris. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: w sferze wiedzy (K_W12) ma podstawową wiedzę o istocie i treści (oraz ich historycznej ewolucji i modyfikacjach) norm i reguł prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych organizujących działanie struktur i instytucji społecznych, w tym instytucji kontroli społecznej działających w zakresie profilaktyki społecznej, readaptacji społecznej i resocjalizacji, zna zawodowe kodeksy etyczne obowiązujące profesjonalistów w dziedzinie profilaktyki społecznej i resocjalizacji w sferze umiejętności (K_U11) potrafi dostrzec dylematy interwencji społecznych, w tym dylematy etyczne procesu kształtowania rzeczywistości społecznej i oddziaływania na ludzi, prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi i zasadami etycznymi kategorii zawodowych działających w tych dziedzinach w sferze kompetencji społecznych (K_K06) prawidłowo, identyfikuje i rozstrzyga dylematy ideologiczne, organizacyjne, profesjonalne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności). Oceniane będą: przygotowanie do zajęć (w tym przygotowanie co najmniej jednej prezentacji na podstawie wybranej lektury) i aktywność (50% oceny). - Egzamin ustny na podstawie wybranego zagadnienia (50% oceny) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.