Przestępczość na tle emocjonalnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-PTEd |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.4
|
Nazwa przedmiotu: | Przestępczość na tle emocjonalnym |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną poruszone takie zagadnienia jak stalking, mobbing, molestowanie, molestowanie seksualne i bullying. |
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie do przedmiotu. Ogólna charakterystyka zjawisk. 2. Przemoc emocjonalna w kulturze, sztuce, literaturze. 3-4. Stalking, mobbing, molestowanie, molestowanie seksualne, bullying – regulacje prawne w Polsce i na świecie. 5-6. Sprawcy przemocy emocjonalnej. Kim są, jak sobie z nimi radzić? 7-8. Ofiary przemocy emocjonalnej. Kim są, jak im pomóc? 9. Przemoc emocjonalna w szkołach wyższych. 10. Przestępczość emocjonalna w sieci. Ile informacji dajemy o sobie? Co można znaleźć o innych? 11. Stalking celebrytów 12. Fałszywe pokrzywdzenie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Siemaszko A., Gruszczyńska B., Marczewski M., Ostaszewski P., Woźniakowska-Fajst D, Stalking w Polsce - rozmiary, formy, skutki. Raport z badania nt. uporczywego nękania , „Archiwum kryminologii” Tom XXXII r. 2011, str. 45-80. Pyżalski J., Agresja elektroniczna i ceberbullying, jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Impuls, 2012. Woźniakowska-Fajst D., Prawne możliwości walki ze zjawiskiem stalkingu - czy w prawie polskim konieczna jest penalizacja prześladowania?, „Archiwum kryminologii” Tom XXXI r. 2010, str. 173-208. Woźniakowska-Fajst D., Przemoc emocjonalna: stalking, molestowanie, lobbing, bullying - podobieństwa i różnice, „Prace IPSiR”, tom. 16, 2010 r., str. 31-52. Literatura uzupełniająca: Meloy Reid, The psychology od stalking, Academic Press, 1998. Mullen P., Pathe M., Purcell r., Stalkers and their victims, Cambridge University Press,2009. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnicy zajęć: 1. Znają podstawowe pojęcia i zagadnienia z dziedziny przemocy emocjonalnej. 2.Potrafią odróżnić i zdefiniować poszczególne typy przemocy emocjonalnej. 3.Znają zagrożenia jakie niesie ze sobą nieostrożne postępowanie z danymi wrażliwymi 4. Znają zagrożenia płynące z nieprawidłowego korzystania ze środków komunikacji masowej. 5. Potrafią doradzić działania prewencyjne i obronne w przypadku przemocy emocjonalnej. 6. Rozumieją konieczność ostrożnego posługiwania się danymi osobowymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
1.Ocena ciągła: a) uwzględnia obecność na zajęciach, b) uwzględnia przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach 2. Napisanie pracy zaliczeniowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.