Kryminologia Stosowana cz. 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-KR2-1KS1z |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kryminologia Stosowana cz. 1 |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu jest pogłębienie wiedzy z podstawowego kursu krymi-nologii o praktyczne aspekty podejścia do fenomenu przestępczości. Wykład oferuje analizę kryminologiczną rodzajów przestępstw, analizę metod zapobiegania przestępczości, analizę polityk reakcji na przestępczość w Polsce i wybranych państwach UE, wschodnich sąsiadów oraz USA. |
Pełny opis: |
Przedmiotem wykładu jest pogłębienie wiedzy z podstawowego kursu krymi-nologii oraz aktualizacja wiedzy (dominujące w kryminologii trendy i sposoby promocji tych trendów przez korporacje kryminologów europejskich i amery-kańskich). Wykłady poświęcone są takim kategoriom (podmiotowym i przed-miotowym) badań kryminologicznych jak: sprawców przestępstw, jak: recy-dywiści, przestępcy zawodowi, nieletni, kobiety, zabójcy, sprawcy przestępstw gospodarczych, gangi, zbrodnie państwa, terroryzm. Studenci zapoznają się z rodzajami i postaciami przestępczości (tradycyjną, ponadgraniczną, związaną z handlem ludźmi) oraz z kryminogennymi zjawi-skami (prostytucja, chuligaństwo stadionowe). Na zajęciach studenci będą poznawać metody definiowania kariery kryminalnej, społecznego dziedzicze-nia przestępczości pospolitej, relacji między przestępczością a bezdomnością i ubóstwem. Treści kształcenia dotyczą też nowoczesnych środków i metod zapobiegania przestępczości (monitoring kamer, dozór elektroniczny) oraz reakcji społecznej i jej roli w zapobieganiu przestępczości bądź naznaczania sprawcy (media a przestępczość). |
Literatura: |
Błachut, J. Gaberle A. Krajewski, K., Kryminologia, Infortrade, Gdańsk. Christie, N., Dogodna ilość przestępstw, Warszawa 2004. Cieślak W., Z karnoprawnej problematyki mobbingu, w: Pohl Łukasz (red.) Aktualne problemy prawa karnego. Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 70. Urodzin Profesora Andrzeja J. Szwarca, Poznań 2009. Czernikiewicz W., Pawlak-Jordan B. Wykorzystywanie seksualne dzieci, War-szawa 1998. Daniluk P., Nowak C.: Kazirodztwo jako problem karnoprawny (dwugłos); Archiwum kryminologii. Tom XXIX-XXX, 2007-2008 Falandysz, L. W kręgu kryminologii radykalnej, Warszawa 1986. Gądecki J.: Za murami: osiedla grodzone w Polsce - analiza dyskursu, Wyd. UWr, 2009. Gutkowska A., Molestowanie seksualne w sferze zatrudnienia w USA, „Pań-stwo i Prawo”, 3/2008. Hate Crimes in the OSCE Region – Incidents and Responses. Annual Report for 2007, OSCE/ODIHR, Warszawa 2008. Jałowiecki B., Łukowski W. (red.), Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej. Warszawa 2007 Lew-Starowicz Z. Przemoc seksualna, Warszawa 1992 Moczydłowski P.: Przestępca na uwięzi, „Ius et lex”, nr 2/2006 Ostrowska K., Wójcik D., Teorie kryminologiczne, Warszawa 1986; Pospiszyl K. Przestępstwa seksualne, Warszawa 2005, PWN Siemaszko A.: Stalking w Polsce – rozmiary, formy skutki (artykuł pod red. A. Siemaszki), w: „Archiwum Kryminologii, t. XXXII. Warylewski J. Przestępstwa seksualne, Gdańsk 2001, Wydawnictwo Uniwer-sytetu Gdańskiego Waszkiewicz P., Fajst M.: Nie w więzieniu ale na uwięzi. Systemy dozoru elek-tronicznego skazanych w: Girdwoyń P. (red.) Prawo wobec nowoczesnych technologii, Warszawa 2008 Waszkiewicz P.: Jak bezpiecznie żyje się za ogrodzeniem? Poczucie bezpie-czeństwa mieszkańców warszawskich osiedli zamkniętych, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Kryminologicznego im. Profesora Stanisława Batawii”, Nr 15, Warszawa 2006 Waszkiewicz P.: Wielki Brat Rok 2010. Systemy monitoringu wizyjnego — aspekty kryminalistyczne, kryminologiczne i prawne; Warszawa 2010 Wieruszewski R., Wyrzykowski M., Bodnar A., Gliszczyńska-Grabias A.: Mowa nienawiści a wolność słowa. Aspekty prawne i społeczne. Warszawa Woźniakowska-Fajst D.: Prawne możliwości walki ze zjawiskiem stalkingu – czy w prawie polskim konieczna jest penalizacja prześladowania? W: „Archi-wum Kryminologii, t. XXXI, Warszawa 2010 r. Woźniakowska-Fajst D.: Przemoc emocjonalna: stalking, molestowanie, mob-bing, bulling – podobieństwa i różnice, w: „Profilaktyka społeczna i resocjali-zacja”, tom 16. |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Definiuje zachowania przestępstwa i zachowania dewiacyjnego 2. Opisuje zjawisko przestępczości 3. Analizuje statystyczny obraz przestępczości 4. Klasyfikuje i wyjaśnia czynniki etiologiczne poszczególnych rodzajów przestępczości 5. Prezentuje koncepcje teoretyczne dotyczące przestępczości 6. Ocenia powrotność do przestępstwa i jej przyczyny 7. Stosuje interdyscyplinarne podejście do problemów społecznych i ich roz-wiązywania; rozpoznaje, że przestępczość powinna być traktowana w kontekście innych zjawisk społecznych i gospodarczych |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Egzamin pisemny: - test - część opisowa - rozwiązywanie kazusów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.