Psychopatologia kryminalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-KR2-2PsKrd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia kryminalna |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z psychopatologią i jej wpływem na zachowania przestępcze oraz genezy powstawania zaburzeń psychicznych i zachowania u dorosłych oraz u dzieci i młodzieży z uwzględnieniem historii zmian w rozumieniu i interpretowaniu oraz historii klasyfikacji zaburzeń psychicznych. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny wykładu 1. Psychopatologia w kryminologii i kryminalistyce– wstęp 2. Zaburzenia w obszarach: poznawczym, emocjonalnymi motywacyjnym 3. Historia rozumienia zaburzeń psychicznych 4. Powstawanie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych 5. Historia klasyfikacji zaburzeń psychicznych 6. Aktualnie obowiązujące klasyfikacje zaburzeń: ICD 10 i DSM V 7. Zaburzenia osobowości (psychopatie, seryjni mordercy, kanibalizm) 8. Parafilie (zaburzenia seksualne, przestępstwa seksualne, agresja seksualna, pedofilia) 9. Podstawowe teorie powstawania agresji 10. Uzależnienia (od substancji, behawioralne) 11. Niepoczytalność 12. Zaburzenia dzieci i młodzieży Celem przedmiotu jest przedstawienie psychologicznych, biologicznych (organicznych) i społecznych uwarunkowań podejmowania zachowań przestępczych, a także roli ofiary i psychologicznych skutków bycia ofiarą. na problematykę zajęć składają się takie tematy jak: - zaburzenia procesów poznawczych i emocjonalnych a czyny naruszające normy prawne, - patologia i dysfunkcja rodzin macierzystych a adaptacja społeczna. - psychologiczne i społeczne determinanty kształtowania się postaw wobec norm prawnych. - psychopatologiczne skutki bycia ofiarą przestępstwa |
Literatura: |
1. Butcher J. N., Hooley J.M., Mineka S. (2017), Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP 2. Augustynek A. (2015), Psychopatologia Człowieka dorosłego. Warszawa: Difin. 3. Seligman M. E., Walker E. F. Rosenhan D. L. (2003), Psychopatologia. Warszawa: Zysk i S-ka. 4. Stukan J. (2017), Seryjni mordercy. Kraków: Wydawnictwo Aktywa. 5. Kendall P.C. ((2016), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. 6. Jakubik A. (1999), Zaburzenia osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL 7. Pospiszyl K. (2005) Przestępstwa seksualne. Warszawa: PWN. 8. Pospiszyl K. (2000), Psychopatia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 9. Pastwa-Wojciechowska B. (2013). Psychopaci. Sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis 10. Beisert M. (2012), Pedofilia. Geneza i mechanizm zaburzenia. Sopot: GWP 11. Stukan J. (2014), Seksualni seryjni mordercy. Zdzieszowice: Psyche. 12. Gierowski J. K., Szymusik A. (red.) (1996), Postępowanie karne i cywilne wobec osób zaburzonych psychicznie. Wybrane zagadnienia z psychiatrii, psychologii i seksuologii sądowej. Kraków: Collegium Medicum UJ 13. Ogińska-Bulik N. (2010), Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość. Warszawa: Difin. 14. Ostrowska K. (2016), Psychologia dla służb społecznych. Warszawa: Difin |
Efekty uczenia się: |
Efekty w zakresie wiedzy Student: • zna podstawowe słownictwo i definicje dotyczące psychopatologii • ma wiedzę na temat zaburzeń zdrowia psychicznego, normy i patologii i ma umiejętność analizy wpływu patologii na zachowanie człowieka dorosłego i • ma podstawową wiedzę na temat znaczenia zaburzeń zdrowia psychicznego dla rozwoju człowieka, potrafi wymienić wybrane problemy kliniczne i ich wpływ na rozwój człowieka w poszczególnych etapach życia • ma podstawową wiedzę na temat biologicznych, psychicznych i społecznych uwarunkowań przestępstw oraz powrotności do przestępstw Efekty w zakresie umiejętności Student: • potrafi dokonać obserwacji i interpretacji podstawowych objawów zaburzeń psychicznych i psychopatologicznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami funkcjonowania człowieka. • potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychopatologii w celu analizowania i interpretowania problemów zachowania, agresji i zachowań przestępczych. • potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi źródeł i objawów zaburzeń zdrowia psychicznego w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji • potrafi wykorzystać wiedzę z psychopatologii by wstępnie rozpoznać i zakwalifikować zaburzenia psychiczne • ma umiejętność analizy zaburzeń zdrowia psychicznego i ich wpływu na rozwój człowieka (dzieci i dorosłych) i konsekwencje w funkcjonowaniu wżyciu osobistym i społecznym. • umie rozpoznać wstępnie czy są przesłanki by uznać sprawcę przestępstwa za niepoczytalnego • potrafi dokonać wyboru odpowiednich strategii pomocy osobom przeżywającym trudności psychiczne • umie prognozować możliwości i warunki adaptacji i reintegracji społecznej zaburzonych sprawców różnych rodzajowo przestępstw Efekty w zakresie kompetencji Student: • jest świadomy znaczenia odpowiedniej komunikacji interpersonalnej z osobami przejawiającymi problemy psychiczne, przez co potrafi współdziałać w grupach i nawiązywać kontakt z podopiecznymi • jest przygotowany do uczestnictwa w programach i działaniach pomocowych dla osób uzależnionych, chorych psychicznie, ofiar przestępstw, osób przezywających skutki stresu pourazowego (ofiar przestępstw) oraz dzieci z rodzin problemowych. • rozumie potrzebę podejmowania otwartego dialogu na temat zaburzeń psychicznych i opracowywani programów profilaktycznych • jest w stanie ocenić sytuację w zakresie kontaktu z osobą zaburzoną, zna wartość obecności i tolerancji wobec osób zmagających się z tymi problemami i jaki wpływ mają czynniki patologiczne w motywacji przestępczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność oraz bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność – 25%; końcowe zaliczenie pisemne 75% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.