Strategie zapobiegania przestępczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-KR2-2SZPd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie zapobiegania przestępczości |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką szeroko pojętego zapobiegania przestępczości (programy społecznego zapobiegania przestępczości, zapobiegania przez wczesną interwencję, zapobiegania sytuacyjnego, programy zapobiegania przestępczości realizowane w społecznościach lokalnych). Magistranci poznają przykłady konkretnych programów prewencyjnych oraz sposoby oceny ich skuteczności |
Pełny opis: |
Punktem wyjścia do rozważań na temat teorii i praktyki zapobiegania przestępczości będą odniesienia do indywidualnych, środowiskowych, społecznych i makrospołecznych uwarunkowań przestępczości. Na tej podstawie analizowane będą różnorakie podejścia do zagadnienia zapobiegania przestępczości, zalecenia międzynarodowe w tym względzie oraz ogólne zagadnienia reakcji formalnej i nieformalnej na przestępczość. Studenci poznają ogólne zasady tworzenia, realizacji oraz oceny skuteczności i prawidłowości (ewaluacji) programów prewencyjnych. Szczególny nacisk położony będzie na programy, których celem jest kontrola przestępczości poprzez zmianę sytuacji w której dochodzi do przestępstwa. Studenci przedstawiają własne opracowania na temat konkretnych działań prewencyjnych. |
Literatura: |
Czapska J., Kury H.– Mit represyjności albo o znaczeniu prewencji kryminalnej, 2002 Kossowska A.– Sytuacyjne zapobieganie przestępczości „Archiwum Kryminologii” t. XX Bezpieczeństwo lokalne. Społeczny kontekst prewencji kryminalnej, (red) Czapska J., Widacki J., Warszawa 2000 Zapobieganie przestępczości w społecznościach lokalnych (red) Czapska J., Krupiarz W., Warszawa 1999 Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Warszawa 2004 Bratton W., Knobler P., Przełom. Jak szef policji nowojorskiej powstrzymał epidemię przestępstw. Poznań 2000. Kelling G. L., Coles C.M., Wybite szyby. Jak zwalczyć przestępczość i przywrócić ład w najbliższym otoczeniu, Poznań 2000 Ponadto literatura wskazana przez wykładowcę do poszczególnych tematów |
Efekty uczenia się: |
Uczestnicy zajęć 1. Znają podstawy teoretyczne strategii zapobiegania przestępczości w powiązaniu z teoriami uwarunkowań przestępczości oraz mechanizmami funkcjonowania kontroli społecznej nieformalnej i formalnej. 2. Wyjaśniają strategie zapobiegawcze i mechanizm kontroli społecznej nieformalnej i formalnej 3. Analizują założenia, realizację i efekty konkretnych programów zapobiegania przestępczości. 4. Porównują skuteczność programów zapobiegawczych. 5. Stosują interdyscyplinarne podejście do problemów społecznych i ich rozwiązywania 6. Rozumieją, że przestępczość powinna być traktowana w kontekście innych zjawisk społecznych i gospodarczych |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusji. 2. Ocena samodzielnych prezentacji studentów. 3. Ocena frekwencji podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.