Psychologiczne koncepcje człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PRPS1-1PSYd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne koncepcje człowieka |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 1 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych pojęć psychologicznych, ogólna orientacja w najważniejszych obszarach badawczych i podejściach teoretycznych psychologii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ogólne zaznajomienie słuchaczy z głównymi koncepcjami człowieka w psychologii. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ogólne zaznajomienie słuchaczy z głównymi koncepcjami człowieka w psychologii, omówienie poglądów wybranych autorów, na temat tego kim jest człowiek, jaki jest człowiek oraz jakie są podstawowe mechanizmy jego działania a także ukazanie możliwości opisu i wyjaśniania zachowania ludzi z różnych perspektyw jak również ukazania szerokiego wachlarza technik zmiany zachowania wypracowanych w ramach różnych podejść. Zakres tematów: 1. Wstęp. Koncepcje człowieka w psychologii. Współczesna teoria psychoanalityczna – E. H. Erikson. 2. Teorie psychospołeczne: A. Adler, E. Fromm, K. Horney, H. S. Sullivan. Teoria organicystyczna: K. Goldstein, A. Maslow. 3. Fenomenologiczna teoria C. Rogersa. Allportowska psychologia jednostki (G. W. Allport). 4. Trójwymiarowy model osobowości H. J. Eysencka. Pięcioczynnikowy model osobowości P.T. Costy i R.R. McCrae. 5. Teoria bodźca – reakcji. C. L. Hull, J. Dollard, N. E. Miller. Teoria społeczno – poznawcza: A. Bandura i W. Mischel. 6. Poznawczo – informacyjne ujęcie osobowości. Elementy informacyjnej teorii W. Łukaszewskiego oraz regulacyjnej teorii osobowości J. Reykowskiego. 7. Socjobiologia: E.O. Wilson, D. Buss. Postmodernistyczna koncepcja człowieka. |
Literatura: |
Kozielecki, J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”. Strelau, J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańsk: GWP. Hall, C.S., Lindzey, G. (2001). Teorie osobowości. Warszawa: PWN. Pervin, L.A., John, O.P. (2001). Osobowość. Teoria I badania. Kraków: Wydawnictwo UJ. Oleś, P.K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo „Scholar”. |
Efekty uczenia się: |
Student: w sferze wiedzy - zna podstawowe założenia głównych koncepcji człowieka w psychologii (struktura osobowości, dynamika osobowości, rozwój osobowości, charakterystyczne badania i metody badawcze a także techniki terapeutyczne) i ich znaczenia dla pracy socjalnej - zna mechanizmy funkcjonowania oraz zaburzeń funkcjonowania człowieka w społeczeństwie prezentowane przez główne koncepcje psychologiczne w sferze umiejętności - potrafi dokonać charakterystyki wybranych koncepcji psychologicznych człowieka - potrafi wypowiedzieć się na temat ich obecnego statusu i ich wkładu w definiowanie potrzeb i problemów doświadczanych przez jednostki, rodziny i społeczności - potrafi przedstawić techniki zmiany zachowania wypracowane w ramach różnych podejść teoretycznych w sferze kompetencji społecznych - rozumie założenia głównych koncepcji człowieka w psychologii - potrafi dokonać ich krytycznej oceny - jest przygotowany do podejmowania działań w grupach i zespołach - ma świadomość znaczenia poprawnej komunikacji interpersonalnej - jest gotowy do zwiększania własnych kompetencji i rozumie znaczenie ciągłego rozwoju profesjonalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin pisemny. Ćwiczenia: Ocena uwzględnia aktywność studenta podczas zajęć oraz przygotowanie i wygłoszenie referatu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.