Problematyka przestępczości i niedostosowania społecznego-programy rozwiązywania i przeciwdziałania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PS-PPNSz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problematyka przestępczości i niedostosowania społecznego-programy rozwiązywania i przeciwdziałania |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest zainteresowanie studentów lokalną polityką społeczną w zakresie rozwiązywania problemów społecznych dzieci i młodzieży. Prezentowane będą programy związane z zagadnieniami polityki społecznej wobec młodzieży niedostosowanej społecznie i przejawiającej zachowania patologiczne. Problematyka zajęć obejmowała będzie profilaktykę społeczną, resocjalizację, pomoc socjalną. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie znajomości podstawowej literatury przedmiotu i ukazywanie sposobów rozwiązywania problemu niedostosowania społecznego i przestępczości nieletnich. Poruszane będą zagadnienia związane z ogólną charakterystyką dzieci i młodzieży, trudnościami wychowawczymi, niedostosowaniem społecznym i przestępczością nieletnich. Prezentowane będą również zagadnienia związane z etiologią procesu niedostosowania społecznego, uwarunkowaniami kulturowymi, rodzinnymi, rówieśniczymi. Zaprezentowany zostanie system instytucjonalnej opieki nad dziećmi i młodzieżą, systemy profilaktyczne i resocjalizacyjne. Zadaniem przedmiotu jest zainteresowanie studentów lokalną polityką społeczną w zakresie rozwiązywania problemów społecznych dzieci i młodzieży. Charakterystyka wybranej grupy młodzieży niedostosowanej społecznie w różnych środowiskach .Wzory i wartości społeczne przyjęte w tych grupach. Podkultura, subkultura - pojęcia teoretyczne. Podkultura nędzy, wzory i wartości funkcjonujące w grupach tej podkultury. Polityka profilaktyczna państwa.. Instytucje i organizacje (rządowe i pozarządowe) realizujące programy i oddziaływania prewencyjne i profilaktyczne. Prezentowane będą programy związane z zagadnieniami polityki społecznej wobec młodzieży niedostosowanej społecznie i przejawiającej zachowania patologiczne. Problematyka zajęć obejmowała będzie profilaktykę społeczną, resocjalizację, pomoc socjalną. Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest opanowanie literatury przedmiotu uwidocznione w projekcie przeciwdziałania niedostosowaniu społecznemu i przestępczości nieletnich |
Literatura: |
1. Ćwiczenia z polityki społecznej, red. A.Rejzner, IRSS, Warszawa 2007 2. Dojrzewanie, red. A.Jaczewski, B. Woynarowska, WsiP, Warszawa 1982 3. Dzieci i młodzież Raciborza, analiza biomedyczna i pedagogiczno-społeczna, red. A. Szecówka, Wyd. ALTA, Wrocław 1994 4. Kozłowski S., Granice przystosowania, WP, Warszawa 1988 5. Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, red. M. Racław-Markowskiej, ISP, Warszawa 2005 6. Praca socjalna, profilaktyka społeczna, resocjalizacja, poszukiwanie nowych rozwiązań, red. A.Rejzner, IPSiR UW, Warszawa 2007 7. Rozwiązywanie problemów i kwestii społecznych w teorii i praktyce, red. J.Krzyszkowski, K.Piątek, OKSPiS, Częstochowa 2006 8. E.Moczuk Postrzeganie bezpieczeństwa publicznego w środowisku lokalnym, Wyd URz, Rzeszów 2003. 9. J.Kmita, Kultura i poznanie, PWN, Warszawa 1985.B.Fatyga, Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Wyd.UW, Warszawa 1999. 10. Społeczeństwo w transformacji (red.) A.Rychard, M.Fedorowicz, PAN, Warszawa 1993. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia student: Wiedza • definiuje podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania społeczności lokalnych • identyfikuje trudności wychowawcze i przejawy niedostosowania społecznego w społeczności lokalnej • rozróżnia instytucjonalne metody i system pomocy społecznościom lokalnym, a także metody tworzenia stosownych programów oddziaływań profilaktycznych. Umiejętności • potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do efektywnej pomocy rodzinie i dziecku, wybranym grupom społecznym • umie wykonać diagnozę społeczną wybranego środowiska lokalnego i sporządzić odpowiedni program Kompetencje społeczne • potrafi pracować w zespole i twórczo rozwiązywać problemy społeczne oraz pełni rolę formalnego lidera społeczności lokalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła, bieżące przygotowanie do zajęć i ocena aktywności.(25p.) Śródsemestralne pisemne prace kontrolne (25p.) Projekt działań profilaktycznych dla wybranego środowiska lokalnego (50p.) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.