Problematyka uzależnień - programy przeciwdziałania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PS1-3PUZd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Problematyka uzależnień - programy przeciwdziałania |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Praca socjalna, 3 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu diagnozy, terapii uzależnień oraz programów przeciwdziałania. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami, terminami związanymi z uzależnieniami oraz rodzajami uzależnień. Ponadto student poznaje przyczyny i skutki uzależnień. Zajęcia umożliwiają studentom poznanie mechanizmów uzależnień oraz sposobów leczenia uzależnień. Student zdobywa pogłębioną wiedzę na temat uzależnień chemicznych i behawioralnych. Przedmiot przygotowuje studenta do opracowania i stosowania rozmaitych strategii i procedur, metod i technik mających na celu aktywne i skuteczne zapobieganie i leczenie uzależnień. |
Literatura: |
1. Cierpiałkowska L. (2006), red. Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań 2. Grzegorzewska I., Cierpałkowska L. (2018) Uzależnienia behawioralne, Warszawa 3. Jędrzejko M. (2009), red. Współczesne teorie i praktyka profilaktyki uzależnień chemicznych i niechemicznych, Warszawa 4. Juczyński Z. (2005) Narkomania Podręcznik dla nauczycieli wychowawców i rodziców, Warszawa 5. Mellibruda J. (1997) Psycho-bio-społeczna koncepcja uzależnienia od alkoholu, Alkoholizm i narkomania, 3 (28) 6. Maisto S., A., Galizio M., Connors G., (2000) Uzależnienia, zażywanie i nadużywanie, Warszawa 7. Okulicz-Kozaryn K. Przegląd badań dotyczących skutecznych strategii profilaktycznych file:///C:/Users/Aneta%20Dom%C5%BCalska/Downloads/Strategie%20profilaktyczne.pdf 8. Rowicka M.(2015) Uzależnienia behawioralne, terapia i profilaktyka, Warszawa 9. Ryś M., Wódź E. (2002) Role podejmowane w rodzinie alkoholowej a struktura potrzeb u dorosłych dzieci alkoholików, Studia psychologia UKSW 4 10. Sztander W. (2006) Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym, Warszawa 11. Urban B., Stanik J. (2008), red., Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa 12. Woronowicz B. (2009) Uzależnienia – geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: - w sferze wiedzy: EK1 - ma uporządkowaną i interdyscyplinarną wiedzę o rodzajach , przyczynach i skutkach uzależnień EK 2- charakteryzuje uzależnienie od substancji chemicznych i uzależnienia behawioralne - w sferze umiejętności: EK1 - potrafi, w podstawowym zakresie, wykorzystywać wiedzę z zakresu wielu dyscyplin do oceny skuteczności programów przeciwdziałania i leczenia uzależnień EK2 - potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do formułowania własnego programu na rzecz przeciwdziałania uzależnieniom - w sferze kompetencji społecznych: EK1 - ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i profesjonalnych umiejętności i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju EK2 - potrafi współdziałać i pracować w grupie w różnych rolach społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność na zajęciach - aktywny udział w zajęciach - przygotowanie programu - zaliczenie sprawdzianów w tekstów i kolokwium pisemnego na zakończenie zajęć Na ocenę końcową składają się: - kolokwium pisemne (test) – max 50 pkt - sprawdziany z tekstów naukowych – max 5 pkt. - aktywność podczas zajęć – max 25 pkt. - przygotowanie programu przeciwdziałania uzależnieniom –max.20 pkt. Punktacja - maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100 95-100 – ocena 5,0 88-94 – ocena 4,5 80-87 – ocena 4,0 70-79 – ocena 3,5 61- 69 – ocena 3,0 60 i niżej – ocena 2,0 Sposoby weryfikacji EK: EK WIEDZA: sprawdziany z tekstów, kolokwium pisemne (test) EK UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE: ocenianie ciągłe, przygotowanie programu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.