Teoria poradnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PS1-3TPd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria poradnictwa |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Praca socjalna, 3 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma dostarczyć syntetycznej wiedzy na temat teoretycznych podstaw poradnictwa, jego rodzajów oraz formalnych wymogów, jak i praktycznych rozwiązań w tym zakresie. W sposób praktyczny przedstawione zostaną metody pracy doradcy oraz bariery i trudności, na jakie napotyka w pracy w różnych obszarach poradnictwa psychopedagogicznego i doradztwa zawodowego. Studenci zostaną zaznajomieni z najbardziej efektywnymi formami pomocy poradniczej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi diagnostycznych i doradczych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi tematami wprowadzającymi w teorię i praktykę poradnictwa i doradztwa w zakresie psychopedagogicznych i społeczno-socjalnych oddziaływań: • antropologiczne przesłanki pomocowych działań w ramach poradnictwa i doradztwa - omówiona zostanie sytuacja potrzeby pomocy i relacja pomagania –realizowanych w ramach interwencji kryzysowej i pomocy krótko oraz długoterminowej; • formalne i ustawowe regulacje poradnictwa/doradztwa; • przegląd głównych nurtów i teorii poradnictwa oraz doradztwa; • formy poradnictwa psychopedagogicznego, wychowawczego, rodzinnego oraz doradztwa zawodowego i socjalnego; • modele działań terapeuty i doradcy oraz stosowne przez nich metody; • ukierunkowanie na rozwój kompetencji diagnostycznych w zakresie rozpoznawania potrzeb doradczych i terapeutycznych; • znaczenie etycznych standardów w stosowaniu metod poradnictwa i doradztwa; • wymogi charakterystyczne dla poszczególnych instytucjonalnych uwarunkowań; • egzemplifikacja i praktyczna wiedza umożliwiająca zorganizowanie własnego warsztatu pracy; • ewaluacja w poradnictwie i doradztwie; • rodzaje badań diagnostycznych w poradnictwie i doradztwie. Oprócz wprowadzenia teoretycznych podstaw celem zajęć jest praktyczne aplikacja konkretnych sytuacji społecznych mających znaczenie dla poradnictwa i doradztwa: • analiza wybranych przypadków z zakresu życia społecznego pod kątem możliwości planowania rodzaju interwencji, metody i nawiązania współpracy ze stosowną instytucją; • trening w prowadzeniu rozmowy terapeutyczno-doradczej; • koncepcyjne planowanie procesu pomocy doradczej; • zasady i przebieg ewaluacji w poradnictwie. |
Literatura: |
Adamiak K., Kornatowski N. (2005). Akademickie Biura Karier. Poradnik. Warszawa. Czerkawska, A. Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Warszawa. Drat–Ruszczak, K., Drążekowska–Zielinska, A. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii. Warszawa. Guchard, J. Huteau, M. (2005). Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków. James R.K., Gilliland,B.E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Warszawa. Kargulowa A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa: odmiany poradoznawczego dyskursu : podręcznik akademicki. Wydaw. Nauk. PWN. Warszawa. Paluchowski, W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. WAiP. Warszawa. Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M. (2004). Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym. Warszawa. Piorunek M.(2004). Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznań. Płuska J. (2004). Propozycje scenariuszy zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. ODN. Kalisz. Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa. Siarkiewicz E. (red.) (2004). Niejednoznaczność poradnictwa. Zielona Góra. Vcers, E., Bavister, S. (2005). Coaching. Gliwice. |
Efekty uczenia się: |
Student po zakończeniu zajęć potrafi: WIEDZA • Nazwać i przedstawić teoretyczne nurty poradnictwa/doradztwa; • Uzasadnić dobór metod i instytucjonalnych rozwiązań. UMIEJĘTNOŚCI • Potrafi zakwalifikować różne sytuacje z życia codziennego do charakterystycznych form poradnictwa i jego instytucjonalnych wymogów. • Wskazać praktyczne, jak i metodyczne rozwiązania poradnictwa/doradztwa; • Samodzielnie dokonać wstępnej diagnozy na użytek psychopedagogicznej i społecznej interwencji. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • Samodzielnie poszukiwać i korzystać z materiałów poszerzających wiedzę wyniesioną z zajęć. • Dostrzegać zjawiska wymagające reakcji społecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena ciągła (na podstawie przygotowania do każdych zajęć - znajomości literatury przedmiotu i aktywności: udział w dyskusji: panelowej i grupowej) – 0,5 oceny końcowej. 2. Portfolio (waluacja samodzielnie dokonanej wstępnej diagnozy na użytek psychopedagogicznej i społecznej interwencji) – 0,5 oceny końcowej. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe – 15 godz Przygotowanie do każdych zajęć – 10 godz. Przygotowanie porto folio – 10 godz |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.