Wprowadzenie do pomocy społecznej i pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PS11WPP1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pomocy społecznej i pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do problematyki pomocy społecznej i pracy socjalnej z uwzględnieniem jej form kulturowych, prawnych i organizacyjnych w przeszłości i współcześnie. Student poznaje psychospołeczne podstawy zachowań pomocowych człowieka, procesy instytucjonalizacji pomocy społecznej od czasów prehistorycznych do współczesności, kluczowe pojęcia opisu zjawisk podlegających pomocy społecznej, jej współczesne modele oraz jej podstawy prawne i organizacyjne w Polsce. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie wprowadzenie studentów pracy socjalnej w problematykę pomocy społecznej i pracy socjalnej z uwzględnieniem jej form kulturowych, prawnych i organizacyjnych w przeszłości i współcześnie. Studenci mają poznać zakres pojęcia pomoc społeczna w świetle współczesnych koncepcji polityki społecznej, historię pomocy społecznej w Europie i w Polsce oraz współczesne przemiany pomocy społecznej Ćwiczenia poświęcone są umożliwieniu studentom konfrontacji ich przekonań i doświadczeń na tematy biedy i wykluczenia społecznego z koncepcjami naukowego identyfikowania tych zjawisk i społecznych form reagowania na nie. |
Literatura: |
Literatura wymagana 1. Clarke D., Zachowania prospołeczne i antyspołeczne, GWP, Gdańsk, 2005. 2. Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2009 3. Kaźmierczak T., Łuczyńska M., Wprowadzenie do pomocy społecznej, Wydawnictwo „Śląsk” Katowice 1998. 4. Kępski Cz., Idea miłosierdzia a dobroczynność i opieka, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003. 5. Krzyszkowski J., Pomoc społeczna. Szkic socjologiczny, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2008; Rozdz. 1. Służby społeczne w Europie, Rozdz. 2. Pomoc społeczna w Polsce po 1989 r. 6. Mazur E., Dobroczynność w Warszawie XIX wieku, Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Warszawa 1999 7. Radwan-Pragłowski J., Frysztacki K., Społeczne dzieje pomocy człowiekowi: od filantropii greckiej do pracy socjalnej. Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1998. 8. Skidmore R.A., Thackeray M., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wydawnictwo „Śląsk” Katowice 1998; 9. Szmagalski J., Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa, Wyd. UW 1994, Wydawnictwo „Żak" 1996; Ponadto: wybrany przez studenta z wylosowanego rocznika czasopisma Praca Socjalna artykuł o zastosowaniu pracy socjalnej w praktyce. Literatura zalecana 1. Geremek, B., Litość i szubienica. Dzieje nędzy i miłosierdzia, Czytelnik, Warszawa, 1989. 2. Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2011 3. Kropotkin P., Pomoc wzajemna jako czynnik rozwoju, Biblioteka Klasyków Anarchizmu, Poznań 2006. 4. Markiewiczowa H., Działalność opiekuńczo-wychowawcza Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności 1814-1914. Wydawnictwo APS Warszawa 2002. 5. Rymsza M., Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012 6. Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Wydanie II, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice1998 |
Efekty uczenia się: |
Student w sferze wiedzy - wyjaśnia ewolucyjne i kulturowe czynniki pomocowych zachowań człowieka, - charakteryzuje związki pomocy społecznej z kulturą i polityką w aspekcie historycznym i współczesnym, - identyfikuje podstawowe źródła wiedzy o pracy socjalnej, w sferze umiejętności - potrafi analizować uwarunkowania polityczno-społeczne i ekonomiczne zdeprywowanych potrzeb indywidualnych i społecznych - umie wykorzystywać źródła wiedzy o pracy socjalnej; - rozpoznaje zróżnicowane strategie i metody interwencyjne pracy socjalnej wobec zróżnicowanych problemów klientów pracy socjalnej. - potrafi przedstawić i uzasadnić w oparciu o założenia pracy socjalnej swoje poglądy i opinie dotyczące problemów społecznych. w sferze kompetencji społecznych - jest otwarty i wrażliwy na problemy będące wyzwaniem dla pracy socjalnej. - wykazuje aktywność w pogłębianiu profesjonalnej wiedzy i umiejętności w oparciu o cały zakres literatury przedmiotu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania: Egzamin pisemny po zaliczeniu ćwiczeń. Kryterium oceniania: Poziom poprawności wykonania zadań na zaliczenie i egzaminacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.