University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Antropologia instytucji i organizacji

General data

Course ID: 3401-SEML-AIOd
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Antropologia instytucji i organizacji
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: Bachelor seminars (weekday program)
Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

B.Sc. seminars
obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

W trakcie seminarium studenci pracują nad samodzielnymi pracami licencjackimi zawierającymi analizy konkretnych instytucji lub organizacji

Full description: (in Polish)

Seminarium poświęcone jest zjawiskom i procesom zachodzącym w instytucjach publicznych, samorządowych, instytucjach pomocowych, organizacjach pozarządowych, urzędach a także w przedsiębiorstwach. Podejmowane zagadnienia to: realizacja celów przez organizacje, kultura organizacji, drugie życie instytucji, nieformalna strona organizacji formalnych, relacje personelu organizacji z klientami i podopiecznymi, mobbing, role płciowe w organizacjach, dyskryminacja w organizacjach (seksizm, ageizm, dyskryminacja rasowa i etniczna), narracje o organizacjach, instytucje zapisane w maszynach (znaczenie maszyn i komputerów w pracy współczesnych organizacji), władza w organizacjach, konflikt i współdziałanie w organizacjach, tożsamość organizacji, patologie struktur organizacyjnych oraz zmiana instytucjonalna.

Proponowane tematy prac licencjackich opierają się na badaniach przeprowadzonych w instytucjach pomocy społecznej, organizacjach pozarządowych, instytucjach zajmujących się profilaktyką i resocjalizacją, instytucjach samorządowych, instytucjach administracji publicznej, organach wymiaru sprawiedliwości itp.

W trakcie seminarium omawiane są techniki badań antropologii, etnografii i socjologii jakościowej przydatne w analizach funkcjonowania różnego rodzaju instytucji i organizacji: monografia, studium przypadku, obserwacja (w tym uczestnicząca), technika cienia (shadowing), wywiady jakościowe, analiza dokumentów organizacyjnych.

Studenci poznają warsztat pracy nad tekstem naukowym: tworzenie prawidłowej bibliografii, przypisów, konspektu tekstu.

Bilans nakładu pracy studenta (studia stacjonarne)

60 godzin kontaktowych

60 godzin przygotowanie do zajęć

330 przygotowanie pracy licencjackiej

Razem 450 godzin

Bibliography: (in Polish)

Angrosino, Michael V. (2010) Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: PWN.

Angrosino, Michael V. (2009) Obserwacja w nowym kontekście. Etnografia, pedagogika i rozwój problematyki społecznej. W: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.). Metody badań jakościowych, t. 2. Warszawa: PWN, s. 129-152.

Antoniewski, Rusłan (2002) Cudzoziemcy o nieuregulowanym statusie w Polsce. Pracownicy ukraińscy w jednym z "zagłębi" owocowo-warzywnych na Mazowszu. „CMR Working Papers”, Nr 47: 33-66.

Babbie, Earl (2009) Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

Berger, Peter L., Thomas Luckmann (1983) Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW.

Chmielewski, Piotr (1995) Ludzie i instytucje: z historii i teorii nowego instytucjonalizmu. Warszawa: IPiSS.

Chmielewski, Piotr (2011). Homo agens: instytucjonalizm w naukach społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.

Chomczyński, Piotr (2006) Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta. “Qualitative Sociology Review”, Tom II Numer 1: 68-87.

Cohen, Michael D., James G. March, Johan P. Olsen (1972) A Garbage Can Model of Organizational Choice. “Administrative Science Quarterly”, Vol. 17, No. 1: 1-25.

Crozier, Michel (1967) Biurokracja: anatomia zjawiska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.

Czarniawska, Barbara (2010) Trochę inna teoria organizacji: Organizowanie jako konstrukcja sieci działań. Warszawa: Wydawnictwo Poltex.

Czarniawska, Barbara (2011) Antropologia organizacji: wczoraj i dziś. „Problemy Zarządzania”, vol. 9 nr 2: 11-29.

Czarniawska, Barbara (2012) Nowe techniki badań terenowych: shadowing. W: Dariusz Jemielniak (red.). Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, s. 69-90.

DiMaggio, Paul J., Walter W. Powell (2006) Nowe spojrzenie na „żelazną klatkę”: instytucjonalny izomorfizm i racjonalność zbiorowa w polach organizacyjnych, W: Aleksandra Jasińska-Kania, Lech M. Nijakowski, Jerzy Szacki, Marek Ziółkowski (wyb. i opr.). Współczesne teorie socjologiczne, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 600-612.

Dunn, Elizabeth C. (2008) Prywatyzując Polskę : o bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Eisenstadt, Shmuel N. (1975) Biurokracja, biurokratyzacja, odbiurokratyzowanie. W: Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska–Kania, Jerzy Szacki (red.). Elementy teorii socjologicznych, Warszawa: PWN.

Federowicz, Michał (red.) (1994) Droga przez instytucje. Instytucje działające na rzecz osób niepełnosprawnych. Warszawa: IFiS PAN.

Federowicz, Michał (2004) Różnorodność kapitalizmu. Instytucjonalizm i doświadczenie zmiany ustrojowej po komunizmie. Warszawa: IFiS PAN.

Flick, Uwe (2010) Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.

Flick, Uwe (2011) Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: PWN.

Fligstein, Neil (2009) Kompetencje społeczne i teoria pola. W: Aleksander Manterys, Janusz Mucha (red.). Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS, s.273-300.

Gąciarz, Barbara (2004) Instytucjonalizacja samorządności. Aktorzy i efekty. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Gibbs, Graham (2011) Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: PWN.

Goffman, Erving (2010) Analiza ramowa: Esej z organizacji doświadczenia. Kraków : Zakład Wydawniczy Nomos.

Goffman, Erving (2011) Instytucje totalne: o pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych. Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Gusfield, Joseph R. (1980) The culture of public problems: Drinking-driving and the symbolic order. Chicago: Chicago University Press.

Hammersley, Martyn, Paul Atkinson (2000) Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka.

Hatch, Mary J. (2002) Teoria organizacji. Warszawa: PWN.

Hofstede, Geert (2000) Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu. Warszawa: Polskie Wydaw. Ekonomiczne.

Kamiński, Marek M. (2006) Gry więzienne: tragikomiczny świat polskiego więzienia. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Konecki, Krzysztof T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kostera, Monika (2003) Antropologia organizacji: metodologia badań terenowych. Warszawa: PWN.

Kostera, Monika (red.) (2011) Etnografia organizacji: badania polskich firm i instytucji. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kostera, Monika (red.) (2012) Szef polski. Studia przypadku o roli kierownika w organizacjach. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Kurnal, Jerzy (red.) (1972) Twórcy naukowych podstaw organizacji: wybór pism. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.

Lutyński, Jan (1994) Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.

Łodziński, Sławomir, Maciej Ząbek (2008) Ośrodek dla uchodźców – instytucja dyscyplinująca, schronienie czy dom? Problemy komunikacji międzykulturowej na przykładzie ośrodków dla uchodźców w Polsce. „Kultura współczesna” Tom 56 Numer 2: 134-159.

March, James G., Herbert A. Simon (1964) Teoria organizacji. Warszawa: PWN.

March, James G., Johan P. Olsen (2005) Instytucje: Organizacyjne podstawy polityki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Meyer, John. W., Brian Rowan (2006) Organizacje zinstytucjonalizowane: struktura formalna jako mit i ceremonia. W: Aleksandra Jasińska-Kania, Lech M. Nijakowski, Jerzy Szacki, Marek Ziółkowski (wyb. i opr.). Współczesne teorie socjologiczne, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 583-599.

Moczydłowski, Paweł (1989) O sposobach wglądu w sekrety stosunków międzyludzkich. Przypadek instytucji totalnych W: Antoni Sułek, Krzysztof Nowak (red.) Poza granicami socjologii ankietowej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 31-59.

Moczydłowski, Paweł (2002) Drugie życie więzienia. Warszawa: „Łośgraf”.

Morawski, Witold (1998) Zmiana instytucjonalna. Społeczeństwo, gospodarka, polityka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Morgan, Gareth (1997) Obrazy organizacji. Warszawa: PWN.

Nee, Victor (2006) Instytucje jako forma kapitału. W: Aleksandra Jasińska-Kania, Lech M. Nijakowski, Jerzy Szacki, Marek Ziółkowski (wyb. i opr.). Współczesne teorie socjologiczne, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 563-565.

North, Douglass C. (2006) Efektywność gospodarcza w czasie. W: Aleksandra Jasińska-Kania, Lech M. Nijakowski, Jerzy Szacki, Marek Ziółkowski (wyb. i opr.). Współczesne teorie socjologiczne, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 553-562.

Nowak, Stefan (1970) Metodologia badań socjologicznych. Warszawa: PWN.

Özbilgin, Mustafa, Joana Vassilopoulou (2012) Metody relacyjne w badaniach organizacji. W: Dariusz Jemielniak (red.). Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, s. 247-276.

Patton, Michael Q. (1997) Obserwacja – metoda badań terenowych. W: Leszek Korporowicz (red.) Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 163-200.

Peters, B. Guy (1999) Administracja publiczna w systemie politycznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Rychard, Andrzej (2000) Codzienność świata instytucji. W: Henryk Domański, Antonina Ostrowska, Andrzej Rychard (red.), Jak żyją Polacy. Warszawa: IFiS PAN.

Scott, W. Richard (2008) Institutions and Organizations: Ideas and Interests. Third Edition. Los Angeles, London, New Delhi, and Singapore: Sage Publications.

Silverman, David (2007) Interpretacja danych jakościowych: metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Warszawa: PWN.

Silverman, David (2008) Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN.

Srokowski, Łukasz (2011) Zmienić myślenie o firmie. Zarządzanie kulturą organizacyjną w Polsce. Warszawa: Poltext.

Stake, Robert E. (1997) Studium przypadku. W: Leszek Korporowicz (red.) Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 120-146.

Staniszkis, Jadwiga (1972) Patologie struktur organizacyjnych (Próba podejścia systemowego). Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Weick, Karl E. (1976) Educational Organizations as Loosely Coupled Systems. “Administrative Science Quarterly”, Vol. 21, No. 1: 1-19.

Wyleżałek, Joanna (2012) Mobbing uczelniany jako problem społeczny: specyfika, uwarunkowania organizacyjne oraz konsekwencje przemocy w miejscu pracy na przykładzie szkół wyższych. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Zalewski, Dariusz (2005) Opieka i pomoc społeczna. Dynamika instytucji. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Zbiegień–Maciąg, Lidia (2008) Kultura w organizacji: Identyfikacja kultur znanych firm. Warszawa: PWN.

Learning outcomes: (in Polish)

1. Studen posługuje się pojęciami i koncepcjami teoretycznymi z zakresu antropologi i socjologii organizacji.

2. Student zna literaturę i wyniki badań dotyczące wybranego tematu pracy dyplomowej.

3. Student posługuje się metodami i technikami badań społecznych adekwatnymi do zagadnień będących przedmiotem pracy dyplomowej.

4. Student obserwuje i interpretuje zjawiska, procesy i problemy społeczne będące przedmiotem jego badań dyplomowych.

5. Student wykorzystuje wiedzę teoretyczną do opisu, analizy i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk społecznych będących przedmiotem jego badań i pracy dyplomowej

6. Student potrafi pisać i redagować pracę dyplomową oraz dokumentować wykorzystywane w niej źródła i materiały w sposób zapobiegający popełnieniu plagiatu.

7. Student posiada kompetencje w zakresie komunikowania się z otoczeniem i przekazywania wiedzy na temat zjawisk, procesów i problemów społecznych oraz o sposobach ich naukowego badania.

8. Student stosuje badawcze standardy etyczne.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę. Zaliczenie semestru zimowego na podstawie obecności, aktwywności oraz pisemnego planu pracy licencjackiej. Zaliczenie semestru letniego na podstawie gotowej pracy licencjackiej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)