Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Innowacyjne metody pracy z dzieckiem i rodziną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-SEML-IMPd
Kod Erasmus / ISCED: 05.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Innowacyjne metody pracy z dzieckiem i rodziną
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy: Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji
Seminaria licencjackie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Założenia (opisowo):

Podstawy psychologii i pedagogiki

Identyfikowanie i nazywanie współczesnych problemów wychowawczych, profilaktycznych, resocjalizacyjnych dzieci i rodzin z grup ryzyka.

Osiągnięcie efektów uczenia się na pewno wspomoże znajomość zagadnień z: metodologii badań, statystyki, pedagogiki społecznej, pedagogiki resocjalizacyjnej, diagnostyki jednostek i środowisk wychowawczych


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przygotowanie uczestników do odpowiedzialnego wyboru tematu pracy licencjackiej. Wprowadzenie studentów w problematykę własnych badań naukowych. Przygotowanie do sprostania wymogom formalnym i merytorycznym zapewniającym napisanie pracy dyplomowej na odpowiednim poziomie.

Pełny opis:

Seminarium ma za zadanie przygotowanie uczestników do odpowiedzialnego wyboru tematu pracy licencjackiej. Wprowadza studentów w problematykę własnych badań naukowych. Ponadto wymagana jest analiza literatury przedmiotu związana z tematyką pracy dyplomowej. Studenci zapoznani będą ze schematem pracy dyplomowej, określaniem przedmiotu, podmiotu i celu badań. Nauczą się określać problemy badawcze, hipotezy, zmienne oraz wskaźniki. Poznają metody, techniki, narzędzia badawcze. Nabędą umiejętności dobór terenu i grupy badawczej. Przedstawione będą zasady analizy ilościowej i jakościowej. Rozwiną umiejętność formułowania wniosków końcowych – interpretacji wyników badań.

Seminarium przygotowuje do sprostania wymogom formalnym i merytorycznym zapewniającym napisanie pracy dyplomowej na odpowiednim poziomie.

Zakres tematów:

1. Analiza literatury przedmiotu związanej z tematyką pracy dyplomowej.

2. Konstrukcja pracy dyplomowej.

3. Określanie przedmiotu, podmiotu i celu badań.

4. Określanie problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników.

5. Metody, techniki, narzędzia badawcze.

6. Dobór terenu i grupy badawczej.

7. Analiza ilościowa i jakościowa.

8. Wnioski końcowe – interpretacja wyników badań

Literatura:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa 1984.

D. Kubinowski, Jakościowe badania pedagogiczne, Lublin 2010.

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.

Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2002.

Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Warszawa 1984.

Literatura w zależności od tematu pracy magisterskiej

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu procesu uczenia student:

Wiedza

─ prezentuje metodologię badań własnych (m.in. konstruuje problemy i hipotezy badawcze do wybranego tematu badań, formułuje zmienne i wskaźniki, określa metody i techniki do specyfiki danego tematu, tworzy stosowne narzędzia badań);

─ interpretuje wiedzę (psychologiczną, pedagogiczną, socjologiczną, prawną) z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej;

Umiejętności

─ efektywnie wyszukuje i gromadzi informacje ze źródeł podstawowych i wtórnych

─ krytycznej analizuje wybrane/wskazane teksty

─ buduje własny warsztat naukowo- badawczy

Kompetencje społeczne

─ prawidłowo identyfikuje, analizuje, interpretuje współczesne problemy społeczne, wychowawcze, profilaktyczne, resocjalizacyjne.

Metody i kryteria oceniania:

ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć seminaryjnych

ocena dorobku – przygotowania pracy licencjackiej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)