Innowacyjne metody pracy z dzieckiem i rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-SEML-IMPd |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.9
|
Nazwa przedmiotu: | Innowacyjne metody pracy z dzieckiem i rodziną |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Seminaria licencjackie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Podstawy psychologii i pedagogiki Identyfikowanie i nazywanie współczesnych problemów wychowawczych, profilaktycznych, resocjalizacyjnych dzieci i rodzin z grup ryzyka. Osiągnięcie efektów uczenia się na pewno wspomoże znajomość zagadnień z: metodologii badań, statystyki, pedagogiki społecznej, pedagogiki resocjalizacyjnej, diagnostyki jednostek i środowisk wychowawczych |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przygotowanie uczestników do odpowiedzialnego wyboru tematu pracy licencjackiej. Wprowadzenie studentów w problematykę własnych badań naukowych. Przygotowanie do sprostania wymogom formalnym i merytorycznym zapewniającym napisanie pracy dyplomowej na odpowiednim poziomie. |
Pełny opis: |
Seminarium ma za zadanie przygotowanie uczestników do odpowiedzialnego wyboru tematu pracy licencjackiej. Wprowadza studentów w problematykę własnych badań naukowych. Ponadto wymagana jest analiza literatury przedmiotu związana z tematyką pracy dyplomowej. Studenci zapoznani będą ze schematem pracy dyplomowej, określaniem przedmiotu, podmiotu i celu badań. Nauczą się określać problemy badawcze, hipotezy, zmienne oraz wskaźniki. Poznają metody, techniki, narzędzia badawcze. Nabędą umiejętności dobór terenu i grupy badawczej. Przedstawione będą zasady analizy ilościowej i jakościowej. Rozwiną umiejętność formułowania wniosków końcowych – interpretacji wyników badań. Seminarium przygotowuje do sprostania wymogom formalnym i merytorycznym zapewniającym napisanie pracy dyplomowej na odpowiednim poziomie. Zakres tematów: 1. Analiza literatury przedmiotu związanej z tematyką pracy dyplomowej. 2. Konstrukcja pracy dyplomowej. 3. Określanie przedmiotu, podmiotu i celu badań. 4. Określanie problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników. 5. Metody, techniki, narzędzia badawcze. 6. Dobór terenu i grupy badawczej. 7. Analiza ilościowa i jakościowa. 8. Wnioski końcowe – interpretacja wyników badań |
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa 1984. D. Kubinowski, Jakościowe badania pedagogiczne, Lublin 2010. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2002. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Warszawa 1984. Literatura w zależności od tematu pracy magisterskiej |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia student: Wiedza ─ prezentuje metodologię badań własnych (m.in. konstruuje problemy i hipotezy badawcze do wybranego tematu badań, formułuje zmienne i wskaźniki, określa metody i techniki do specyfiki danego tematu, tworzy stosowne narzędzia badań); ─ interpretuje wiedzę (psychologiczną, pedagogiczną, socjologiczną, prawną) z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej; Umiejętności ─ efektywnie wyszukuje i gromadzi informacje ze źródeł podstawowych i wtórnych ─ krytycznej analizuje wybrane/wskazane teksty ─ buduje własny warsztat naukowo- badawczy Kompetencje społeczne ─ prawidłowo identyfikuje, analizuje, interpretuje współczesne problemy społeczne, wychowawcze, profilaktyczne, resocjalizacyjne. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć seminaryjnych ocena dorobku – przygotowania pracy licencjackiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.