Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy społeczne we współczesnej Polsce – podejście krytyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-SEML-PSPd
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Problemy społeczne we współczesnej Polsce – podejście krytyczne
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy: Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji
Seminaria licencjackie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Założenia (opisowo):

Znajomość socjologicznych teorii problemów społecznych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tematyka zajęć: teoria krytyczna w socjologii problemów społecznych, teoria konstruktywistyczna, procesy identyfikacji problemów społecznych, rodzaje diagnoz i ich zastosowania, rola diagnozy w rozwiązywaniu problemów społecznych, badania empiryczne problemów społecznych w polskiej socjologii. Współczesne problemy: bieda, problemy rynku pracy i zatrudnienia, praca bieda, bezrobocie, społeczne konsekwencje elastycznych form zatrudnienia, zjawiska i procesy marginalizacji społecznej.

Pełny opis:

Głównym celem przedmiotu jest pomoc przy pisaniu przez studentów pracy licencjackiej i przygotowanie studenta do jej obrony – omawianie na bieżąco postępów studenta w pisaniu pracy licencjackiej. Realizacji głównego celu ma służyć zapoznanie studentów z koncepcjami stosowania teorii krytycznej oraz konstruktywistycznej w socjologii problemów społecznych; z dorobkiem empirycznym polskiej socjologii na temat problemów społecznych współczesnej Polski, takich jak bieda, bezrobocie, problemy rynku pracy i zatrudnienia, praca bieda, społeczne konsekwencje elastycznych form zatrudnienia, zjawiska i procesy marginalizacji społecznej. Przedmiotem zajęć jest też omówienie i zapoznanie studentów z problematyką procesów identyfikacji problemów społecznych, rodzajami diagnoz i ich zastosowaniem, z rolą diagnozy w rozwiązywaniu problemów społecznych.

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w seminarium – 60 godz.

wybór i zapoznanie się z literaturą przedmiotu pracy dyplomowej – 80 godz.

opracowanie konspektu pracy dyplomowej – 10 godz.

opracowanie metodologii, przeprowadzenie badań i analiza wyników – 100 godz.

przygotowanie własnych wystąpień – 20 godz.

napisanie pracy licencjackiej – 150 godz.

Razem: 420 godz.

Literatura:

M. Bednarski, K. W. Frieske (red.). 2012. Zatrudnienie na czas określony w polskiej gospodarce. Społeczne i ekonomiczne konsekwencje zjawiska. IPiSS. Warszawa.

M. Jahoda, P F. Lazarsfeld, H. Zeisel .2007. Bezrobotni Marienthalu. Oficyna Naukowa. Warszawa. Tłum. R. Marszałek.

J. A. Miller, G. Miller (red.). 1993. Reconsidering social constructionism. Debates in social problems theory. Aldine de Gruyter. New York.

E. Rubington, M. S. Weinberg (red.).1995. The study of social problems. Seven perspectives. Oxford University Press. New York. Oxford.

J. Kwaśniewski (red.). 1997. Kontrola społeczna procesów marginalizacji. Interart. Warszawa.

J. Zamecka (red.). 2011. Identyfikacja i zarządzanie problemami społecznymi. Prace Katedry Socjologii Norm, Dewiacji i Kontroli Społecznej. Tom 12. Uniwersytet Warszawski. Warszawa.

J. Kwaśniewski (red.). 2006. Badania problemów społecznych. 2. Prace Katedry Socjologii Norm, Dewiacji i Kontroli Społecznej. Tom 8. Uniwersytet Warszawski. Warszawa.

I. Kamińska – Szmaj, T. Piekota, M. Poprawa. 2008. Ideologie w słowach i obrazach. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław.

J. Kwaśniewski (red.) (2006) Badania problemów społecznych, t. VIII Prac Katedry Socjologii Norm, Dewiacji i Kontroli Społecznej. IPSiR UW.

K. Frieske (red.) (2004) Utopie inkluzji. Sukcesy i porażki programów reintegracji społecznej, IPiSS;

Ch. Lindblom, D. K. Cohen (1979) Usable knowledge. Social science and social problem solving, Yale University Press.

Ch. Lindblom (1990) Inquiry and change. The troubled attempt to understand and shape society, Yale University Press, Russell Sage Foundation.

K. Frieske (1999) Marginalność społeczna (W) Encyklopedia socjologii, t. 2, ss. 167-171.

B. W. Mach (2000) Równość i nierówność społeczna (W) Encyklopedia socjologii, t.3, ss. 329-334.

J. B. Sobczak (1998) Bezrobocie (W) Encyklopedia socjologii, t. 1, ss. 64-67.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

poznaje podejście teorii krytycznej oraz konstruktywistycznej w socjologii problemów społecznych; dorobek empiryczny polskiej socjologii w zakresie problemów społecznych współczesnej Polski, takich jak bieda, bezrobocie, problemy rynku pracy i zatrudnienia, praca bieda, społeczne konsekwencje elastycznych form zatrudnienia, zjawiska i procesy marginalizacji społecznej; zdobywa wiedzę na temat problematyki procesów identyfikacji problemów społecznych, rodzajów diagnoz i ich zastosowania w praktyce, roli diagnozy w rozwiązywaniu problemów społecznych.

W zakresie umiejętności społecznych

Pisząc pracę licencjacką student potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą na seminarium.

W zakresie kompetencji społecznych

student potrafi współpracować z innymi członkami zespołu

Metody i kryteria oceniania:

Metoda oceny – zaliczenie ustne na ocenę

Składowe oceny:

1. Uczestnictwo w zajęciach; kontrola obecności

2. Ocena ciągła postępów studenta w pisaniu pracy licencjackiej oraz ostateczna ocena przygotowanej pracy.

3. Ocena znajomości wiedzy przekazywanej na seminarium.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)