Problemy społeczne we współczesnej Polsce – podejście krytyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-SEML-PSPd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy społeczne we współczesnej Polsce – podejście krytyczne |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Seminaria licencjackie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Znajomość socjologicznych teorii problemów społecznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć: teoria krytyczna w socjologii problemów społecznych, teoria konstruktywistyczna, procesy identyfikacji problemów społecznych, rodzaje diagnoz i ich zastosowania, rola diagnozy w rozwiązywaniu problemów społecznych, badania empiryczne problemów społecznych w polskiej socjologii. Współczesne problemy: bieda, problemy rynku pracy i zatrudnienia, praca bieda, bezrobocie, społeczne konsekwencje elastycznych form zatrudnienia, zjawiska i procesy marginalizacji społecznej. |
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest pomoc przy pisaniu przez studentów pracy licencjackiej i przygotowanie studenta do jej obrony – omawianie na bieżąco postępów studenta w pisaniu pracy licencjackiej. Realizacji głównego celu ma służyć zapoznanie studentów z koncepcjami stosowania teorii krytycznej oraz konstruktywistycznej w socjologii problemów społecznych; z dorobkiem empirycznym polskiej socjologii na temat problemów społecznych współczesnej Polski, takich jak bieda, bezrobocie, problemy rynku pracy i zatrudnienia, praca bieda, społeczne konsekwencje elastycznych form zatrudnienia, zjawiska i procesy marginalizacji społecznej. Przedmiotem zajęć jest też omówienie i zapoznanie studentów z problematyką procesów identyfikacji problemów społecznych, rodzajami diagnoz i ich zastosowaniem, z rolą diagnozy w rozwiązywaniu problemów społecznych. Bilans nakładu pracy studenta: udział w seminarium – 60 godz. wybór i zapoznanie się z literaturą przedmiotu pracy dyplomowej – 80 godz. opracowanie konspektu pracy dyplomowej – 10 godz. opracowanie metodologii, przeprowadzenie badań i analiza wyników – 100 godz. przygotowanie własnych wystąpień – 20 godz. napisanie pracy licencjackiej – 150 godz. Razem: 420 godz. |
Literatura: |
M. Bednarski, K. W. Frieske (red.). 2012. Zatrudnienie na czas określony w polskiej gospodarce. Społeczne i ekonomiczne konsekwencje zjawiska. IPiSS. Warszawa. M. Jahoda, P F. Lazarsfeld, H. Zeisel .2007. Bezrobotni Marienthalu. Oficyna Naukowa. Warszawa. Tłum. R. Marszałek. J. A. Miller, G. Miller (red.). 1993. Reconsidering social constructionism. Debates in social problems theory. Aldine de Gruyter. New York. E. Rubington, M. S. Weinberg (red.).1995. The study of social problems. Seven perspectives. Oxford University Press. New York. Oxford. J. Kwaśniewski (red.). 1997. Kontrola społeczna procesów marginalizacji. Interart. Warszawa. J. Zamecka (red.). 2011. Identyfikacja i zarządzanie problemami społecznymi. Prace Katedry Socjologii Norm, Dewiacji i Kontroli Społecznej. Tom 12. Uniwersytet Warszawski. Warszawa. J. Kwaśniewski (red.). 2006. Badania problemów społecznych. 2. Prace Katedry Socjologii Norm, Dewiacji i Kontroli Społecznej. Tom 8. Uniwersytet Warszawski. Warszawa. I. Kamińska – Szmaj, T. Piekota, M. Poprawa. 2008. Ideologie w słowach i obrazach. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław. J. Kwaśniewski (red.) (2006) Badania problemów społecznych, t. VIII Prac Katedry Socjologii Norm, Dewiacji i Kontroli Społecznej. IPSiR UW. K. Frieske (red.) (2004) Utopie inkluzji. Sukcesy i porażki programów reintegracji społecznej, IPiSS; Ch. Lindblom, D. K. Cohen (1979) Usable knowledge. Social science and social problem solving, Yale University Press. Ch. Lindblom (1990) Inquiry and change. The troubled attempt to understand and shape society, Yale University Press, Russell Sage Foundation. K. Frieske (1999) Marginalność społeczna (W) Encyklopedia socjologii, t. 2, ss. 167-171. B. W. Mach (2000) Równość i nierówność społeczna (W) Encyklopedia socjologii, t.3, ss. 329-334. J. B. Sobczak (1998) Bezrobocie (W) Encyklopedia socjologii, t. 1, ss. 64-67. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: poznaje podejście teorii krytycznej oraz konstruktywistycznej w socjologii problemów społecznych; dorobek empiryczny polskiej socjologii w zakresie problemów społecznych współczesnej Polski, takich jak bieda, bezrobocie, problemy rynku pracy i zatrudnienia, praca bieda, społeczne konsekwencje elastycznych form zatrudnienia, zjawiska i procesy marginalizacji społecznej; zdobywa wiedzę na temat problematyki procesów identyfikacji problemów społecznych, rodzajów diagnoz i ich zastosowania w praktyce, roli diagnozy w rozwiązywaniu problemów społecznych. W zakresie umiejętności społecznych Pisząc pracę licencjacką student potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą na seminarium. W zakresie kompetencji społecznych student potrafi współpracować z innymi członkami zespołu |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceny – zaliczenie ustne na ocenę Składowe oceny: 1. Uczestnictwo w zajęciach; kontrola obecności 2. Ocena ciągła postępów studenta w pisaniu pracy licencjackiej oraz ostateczna ocena przygotowanej pracy. 3. Ocena znajomości wiedzy przekazywanej na seminarium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.