Jaki obywatel: Dobry? Wolny? Zorganizowany?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-SEMM-JOd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Jaki obywatel: Dobry? Wolny? Zorganizowany? |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Seminaria magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest opieka nad studentami w doskonaleniu przez nich warsztatu naukowego, podejmowaniu i realizacji badań empirycznych, prowadzeniu samodzielnych studiów literaturowych i poprawnym przygotowaniu pracy magisterskiej. Pierwszy semestr seminarium magisterskiego na I roku ma się zakończyć wybraniem i ustalonego z promotorem, tematu pracy magisterskiej, a także zgromadzeniem literatury przedmiotu. W semestrze letnim studenci opracowują część teoretyczną pracy – sukcesywnie przygotowują jej fragmenty, które referują na zajęciach |
Pełny opis: |
Problematyka moralności istota wartości i norm, sposoby istnienia i poznawania wartości; psychologiczne, socjologiczne i kulturowe definicje wartości i norm; etyka a nauka o moralności; prekursorzy socjologicznych badań moralności; pojęcie moralności: koncepcje formalne; moralność jako fakt społeczny (ujęcie materialne przedmiotu); etos jako wyznacznik stylu życia (geneza i ewolucja): społeczne zróżnicowanie etosu; etos arystokratyczny, mieszczański, chłopski i robotniczy; społeczne uwarunkowania moralności; moralność jako czynnik warunkujący zjawiska społeczne; moralność: środowiskowa, zawodowa, etyka biznesu, etyka służb społecznych i życia publicznego; orientacje moralne: prospołeczna, godnościowa, tabuistyczna; instytucjonalne i środowiskowe modele zjawisk moralnych; typologie systemów wartości i norm moralnych; metodologiczne problemy w badaniach wartości społecznych i norm moralnych. Społeczeństwo obywatelskie liberalizm i neoliberalizm, Katolicka Nauka Społeczna, typy demokracji (demokracja bezpośrednia, przedstawicielska, demokracja lokalna), relacja: władze państwowe – samorząd terytorialny, samorząd terytorialny w państwie unitarnym, modele samorządu lokalnego, podejście partycypacyjne, elity lokalne, elity samorządowe, mechanizmy rekrutacji do ról w samorządzie, społeczne definiowanie problemów lokalnych, mechanizmy procesów decyzyjnych w na szczeblu gminnym, konflikty, społeczeństwo obywatelskie jako trzeci sektor: organizacje pozarządowe, instytucje dialogu obywatelskiego, ruchy obywatelskie. |
Literatura: |
Indywidualny dobór literatury, związany z wybranym i realizowanym tematem pracy magisterskiej oraz przyjętą metodologią badań. |
Efekty uczenia się: |
- w zakresie wiedzy: ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w społeczeństwie, - zna zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, - posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych , -w zakresie umiejętności: potrafi samodzielnie pozyskiwać dane potrzebne na potrzeby swojej pracy, -projektuje i realizuje własne projekty badawcze, - w zakresie kompetencji: jest zdolny do funkcjonowania w grupach i zespołach - jest świadomy standardów etycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na koniec roku student zobowiązany jest przedłożyć prowadzącemu pierwszą część pracy magisterskiej, która powstaje sukcesywnie przez 2 semestry. Prowadzący na bieżąco kontroluje i konsultuje cząstkowe efekty pracy, udziela wskazówek co dalszych etapów pisania pracy. 1. systematyczna ocena uczestnictwa w zajęciach seminaryjnych - kryterium oceny na podstawie analizy uczestnictwa studenta w zajęciach zakres posiadanej przez niego wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych 2. systematyczna ocena postępów w przygotowywaniu pracy magisterskiej dokonywana przez prowadzącego - kryterium oceny na podstawie analizy pracy dyplomowej zakres posiadanej przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych Ocenie podlegają: - wiedza studenta ujawniona w prezentowaniu opracowań kolejnych etapów pracy magisterskiej (uzasadnienia i wybór tematyki pracy, dobór i znajomość literatury przedmiotu, znajomość koncepcji naukowych odnoszących się do problematyki pracy; - umiejętności wykazane w trakcie pracy koncepcyjnej i poszukiwaniu własnych rozwiązań badawczo – warsztatowych; systematyczność i dociekliwość badawcza; umiejętność naukowego argumentowania, precyzyjnego formułowania swoich myśli w mowie i na piśmie, krytyczna postawa wobec własnych dokonań. - kompetencje społeczne studenta: aktywne uczestnictwo w zajęciach, w dyskusjach nad projektami badawczymi uczestników seminarium, skuteczna realizacja założonych celów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT SEM-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Misztal | |
Prowadzący grup: | Wojciech Misztal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.