Socjologia procesów globalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-01SPG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia procesów globalnych |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy na temat procesów społecznych o zasięgu globalnym w ujęciu badawczo-teoretycznym |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy na temat procesów społecznych o zasięgu globalnym. W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z najnowszymi globalnymi trendami społecznymi z zakresu socjologii zdrowia, socjologii religii, socjologii, socjologii pracy, socjologii edukacji, socjologii ciała, a także wpływu globalnych trendów na podejmowane, jednostkowe decyzje społeczne. W trakcie zajęć studenci będą uczyli się analizy badań społecznych w ujęciu globalnym i lokalnym oraz sposobów wnioskowania na podstawie przedstawionych danych z badań. |
Literatura: |
1. Adam Nobis, Globalizacja jako postęp i kryzys, Kultura i Wartości, nr 2(10), 2014, ss. 35-44 2. Andrzej Majer, Lokalność w cieniu globalizacji, Annales, Vol. XXXVI, 2, 2011, ss. 27-46 3. Rob Moore, Education and Society, Polity Press 2004 ss. 61-65 4. Adam Tomanek, Flexicuruty w świetle uwarunkowań współczesnego rynku pracy, [w:] Adam Tomanek, Flexicurity jako recepta na wyzwania współczesnego rynku pracy, IRiP, Białystok 2010, ss. 9-26 5. Tadeusz Gadacz, Nauczyciel w czasach marnych [w:] Dorota Obidniak, Tomasz Sobierajski, Etyka dla nauczycieli-Czytanki o edukacji, Warszawa 2015, ss. 31-42 Tomasz Sobierajski, Doradztwo zawodowe, ISNS UW 2013, ss. 183-210 6. Mildred Blaxter, Zdrowie, Sic! 2009, Warszawa, ss. 115-129 7. Zygmunt Bauman, Moralność bez etyki [w:] Dorota Obidniak, Tomasz Sobierajski, Etyka dla nauczycieli-Czytanki o edukacji, Warszawa 2015, ss. 15-30 8. Steve bruce, Secularization and the Impotence of Individualized Religion, 9. Friedrich Furstenberg, Struktura Kościoła i społeczeństwa, [w:] Franciszek Adamski, Socjologia religii,Petru 2011, ss. 151-166 10. Peace and Religion, Institute for Economic nad Peace, ss. 6-15 11. Global Slavery Index Report, Hope for Children Organization 12. Neil Howe, William Strauss, Millenials Rising, The Next Great Generation, Vintage Books 2010, ss. 294-304 13. Chris Schilling, Socjologia ciała, PWN, Warszawa 2010, ss. 139-161 14. Jerzy Vetulani, Neurochemia impulsywności i agresji, Psychiatria Polska, t. XLVII, nr 1, 2013, ss. 103-115 15. Katarzyna Pawlikowska, CZUJESZ?, czyli model wartości bliski kobietom [w:] Katarzyna Pawlikowska, Dominka Maison, Polki, WUW, 2014, ss. 170-186 16. Bogdan Wojciszke, Psychologia społeczna, Scholar, Warszawa 2013, ss. 325-349 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student posługując się współczesnym słownictwem analitycznym i aparatem pojęciowym potrafi opisywać i interpretować podstawowe pojęcia i nurty w myśli socjologicznej dotyczące zjawiska globalizacji. Student potrafi ewaluować potencjał analityczny poszczególnych paradygmatów socjologicznych w odniesieniu do współczesnych zjawisk społecznych. - Student zna terminologię z zakresu globalnych procesów społecznych - Student zna zasady analizowania danych z badań globalnych - Student zna sposoby opisu rzeczywistości społecznej w ramach różnych subdyscyplin socjologii - Student posiada wiedzę z zakresu subdyscyplin socjologii, takich jak: socjologia religii, socjologia zdrowia, socjologia pracy, socjologia edukacji, socjologia ciała w ujęciu globalnym Umiejętności: - Student posiada umiejętność postrzegania rzeczywistości społecznej w ujęciu globalnym - Student posiada umiejętność analizy badań społecznych o zasięgu globalnym - Student potrafi rozpoznać podstawowe problemy społeczne i przyporządkować je do określonej subdyscypliny - Student potrafi korzystać z siatki pojęciowej subdyscyplin socjologii opisujących globalne procesy społeczne Student umie formułować pytanie do tekstu autora według merytorycznych standardów współczesnych badań socjologicznych. Student potrafi konceptualizować alternatywne wobec przedstawionych w danym tekście podejścia analityczne i metodologiczne. Student potrafi przedstawiać swoje uwagi krytyczne w formie pisemnej. Kompetencja społeczne: Student zachowuje krytycyzm w interpretacji i ewaluacji współczesnych tekstów socjologicznych. Student potrafi przedstawić i obronić na forum publicznym własne założenie analityczne. Student wykazuje socjologiczną kreatywność i wyobraźnię w formułowaniu pytań do omawianych tekstów. Student umie pracować indywidualnie i w zespole nad tekstami socjologicznymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin – sprawdzający wiedzę nabytą w trakcie zajęć Ocena aktywności w trakcie zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sobierajski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sobierajski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sobierajski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sobierajski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.