Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia procesów globalnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-01SPG
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia procesów globalnych
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy na temat procesów społecznych o zasięgu globalnym w ujęciu badawczo-teoretycznym

Pełny opis:

Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy na temat procesów społecznych o zasięgu globalnym.

W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z najnowszymi globalnymi trendami społecznymi z zakresu socjologii zdrowia, socjologii religii, socjologii, socjologii pracy, socjologii edukacji, socjologii ciała, a także wpływu globalnych trendów na podejmowane, jednostkowe decyzje społeczne.

W trakcie zajęć studenci będą uczyli się analizy badań społecznych w ujęciu globalnym i lokalnym oraz sposobów wnioskowania na podstawie przedstawionych danych z badań.

Literatura:

1. Adam Nobis, Globalizacja jako postęp i kryzys, Kultura i Wartości, nr 2(10), 2014, ss. 35-44

2. Andrzej Majer, Lokalność w cieniu globalizacji, Annales, Vol. XXXVI, 2, 2011, ss. 27-46

3. Rob Moore, Education and Society, Polity Press 2004 ss. 61-65

4. Adam Tomanek, Flexicuruty w świetle uwarunkowań współczesnego rynku pracy, [w:] Adam Tomanek, Flexicurity jako recepta na wyzwania współczesnego rynku pracy, IRiP, Białystok 2010, ss. 9-26

5. Tadeusz Gadacz, Nauczyciel w czasach marnych [w:] Dorota Obidniak, Tomasz Sobierajski, Etyka dla nauczycieli-Czytanki o edukacji, Warszawa 2015, ss. 31-42

Tomasz Sobierajski, Doradztwo zawodowe, ISNS UW 2013, ss. 183-210

6. Mildred Blaxter, Zdrowie, Sic! 2009, Warszawa, ss. 115-129

7. Zygmunt Bauman, Moralność bez etyki [w:] Dorota Obidniak, Tomasz Sobierajski, Etyka dla nauczycieli-Czytanki o edukacji, Warszawa 2015, ss. 15-30

8. Steve bruce, Secularization and the Impotence of Individualized Religion,

9. Friedrich Furstenberg, Struktura Kościoła i społeczeństwa, [w:] Franciszek Adamski, Socjologia religii,Petru 2011, ss. 151-166

10. Peace and Religion, Institute for Economic nad Peace, ss. 6-15

11. Global Slavery Index Report, Hope for Children Organization

12. Neil Howe, William Strauss, Millenials Rising, The Next Great Generation, Vintage Books 2010, ss. 294-304

13. Chris Schilling, Socjologia ciała, PWN, Warszawa 2010, ss. 139-161

14. Jerzy Vetulani, Neurochemia impulsywności i agresji, Psychiatria Polska, t. XLVII, nr 1, 2013, ss. 103-115

15. Katarzyna Pawlikowska, CZUJESZ?, czyli model wartości bliski kobietom [w:] Katarzyna Pawlikowska, Dominka Maison, Polki, WUW, 2014, ss. 170-186

16. Bogdan Wojciszke, Psychologia społeczna, Scholar, Warszawa 2013, ss. 325-349

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Student posługując się współczesnym słownictwem analitycznym i aparatem pojęciowym potrafi opisywać i interpretować podstawowe pojęcia i nurty w myśli socjologicznej dotyczące zjawiska globalizacji.

Student potrafi ewaluować potencjał analityczny poszczególnych paradygmatów socjologicznych w odniesieniu do współczesnych zjawisk społecznych.

- Student zna terminologię z zakresu globalnych procesów społecznych

- Student zna zasady analizowania danych z badań globalnych

- Student zna sposoby opisu rzeczywistości społecznej w ramach różnych subdyscyplin socjologii

- Student posiada wiedzę z zakresu subdyscyplin socjologii, takich jak: socjologia religii, socjologia zdrowia, socjologia pracy, socjologia edukacji, socjologia ciała w ujęciu globalnym

Umiejętności:

- Student posiada umiejętność postrzegania rzeczywistości społecznej w ujęciu globalnym

- Student posiada umiejętność analizy badań społecznych o zasięgu globalnym

- Student potrafi rozpoznać podstawowe problemy społeczne i przyporządkować je do określonej subdyscypliny

- Student potrafi korzystać z siatki pojęciowej subdyscyplin socjologii opisujących globalne procesy społeczne

Student umie formułować pytanie do tekstu autora według merytorycznych standardów współczesnych badań socjologicznych.

Student potrafi konceptualizować alternatywne wobec przedstawionych w danym tekście podejścia analityczne i metodologiczne.

Student potrafi przedstawiać swoje uwagi krytyczne w formie pisemnej.

Kompetencja społeczne:

Student zachowuje krytycyzm w interpretacji i ewaluacji współczesnych tekstów socjologicznych.

Student potrafi przedstawić i obronić na forum publicznym własne założenie analityczne.

Student wykazuje socjologiczną kreatywność i wyobraźnię w formułowaniu pytań do omawianych tekstów.

Student umie pracować indywidualnie i w zespole nad tekstami socjologicznymi.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin – sprawdzający wiedzę nabytą w trakcie zajęć

Ocena aktywności w trakcie zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sobierajski
Prowadzący grup: Tomasz Sobierajski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sobierajski
Prowadzący grup: Tomasz Sobierajski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)