Etyczne problemy zawodu socjologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-21EPZS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Etyczne problemy zawodu socjologa |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obligatoryjne dla II roku studiów niestacjonarnych (zaocznych) pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze standardami etyki zawodu socjologa, a także problemami, jakie socjolog napotyka w swojej pracy. |
Pełny opis: |
W trakcie konwersatorium uczestnicy i uczestniczki zapoznają się z przykładami konkretnych sytuacji, w których socjolog staje przed pytanie: jak się powinien zachować, by postąpić zgodnie ze standardami etyki swego zawodu. W trakcie konwersatorium dyskutowane będą ponadto takie problemy jak: zalety i wady nadawania standardom etyki zawodowej formy kodeksów oficjalnie obowiązujących; problemy związane z trybem ustanawiania i nadawania mocy obowiązującej takim kodeksom; problem relacji pomiędzy kodeksami etyki zawodowej, a normami prawa państwowego, które dotyczą wykonywania zawodu; problem egzekwowania przestrzegania norm etyki zawodowej przez przedstawicieli zawodu, a w tym kontekście znaczenie takich instytucji jak sądy koleżeńskie, komisje etyczne i instytucje wymiaru sprawiedliwości. Problem szczegółowości kodeksu etycznego (wady i zalety kodeksów zwierających liczne normy szczegółowe i kodeksów poprzestających na normach ogólnych); problem relacji pomiędzy autonomią moralną jednostki a wymogami narzucanymi przedstawicielowi zawodu przez obowiązujące go formalnie zasady postępowania reprezentowane przez kodeksy etyki zawodowej; problem kształtowania się etosów etyki zawodowej i rola różnych czynników, które odgrywają rolę w tym procesie; znaczenie autorytetów środowiskowych i wzorów osobowych jako czynników wpływających na poziom etyki zawodowej reprezentowanej przez przedstawicieli określonych zawodów, a w tym kontekście rola owych autorytetów i wzorów osobowych w środowisku zawodowym socjologów; czynniki, od których zależy przestrzeganie norm etyki zawodowej przez osoby wykonujące dany zawodów, ze szczególnym uwzględnieniem zawodu socjologa; zagadnienie zróżnicowania ról społecznych związanych z zawodem socjologa: socjolog badacz, socjolog nauczyciel akademicki, socjolog ekspert/ka; etyczne problemy wynikające z interferencji różnych ról zawodowych pełnionych przez jednostkę. Zagadnienia szczegółowe podejmowane w trakcie zajęć: 1. Różne podejścia etyczne w etyce zawodowej. 2. Konteksty powstania kodeksów etycznych i komisji etycznych. 3. Kodeks etyki socjologa - za i przeciw. Kodeks etyki socjologa PTS (2012) 4. Problemy związane z uzyskaniem świadomej zgody na udział w badaniu. 5. Problemy związane z uzyskaniem dobrowolnej zgody na udział w badaniu. 6. Etyka a badania niejawne. 7. Zaufanie i uczciwość w relacji badacz/ka - uczestnicy badań. 8. Pytania drażliwe a ochrona prywatności. 9. Poufność i złamanie poufności. 10. Przeciwdziałanie wykorzystaniu uczestników badań. 11. Anonimowość i anonimizowanie danych. 12. Kwestie etyczne w badaniach online. 13. Manipulacja sondażami. 14. Ściąganie i plagiatowanie. Zakres problematyki konwersatorium może ulegać modyfikacji nawet w trakcie jego realizowania, np. pod wpływem pojawienia się istotnych wydarzeń lub publikacji, których nie można przewidzieć z góry. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01: posiada wiedzę z zakresu nauk społecznych, zwłaszcza z zakresu socjologii i jej subdyscyplin, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć nauki; K_05: ma wiedzę o wartościach, leżących u podstaw wyborów aksjologicznych, normach i regułach prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych organizujących struktury i instytucje społeczne Umiejętności społeczne: K_K04: potrafi w sposób profesjonalny, rzetelny i etyczny podchodzić do zadań związanych z zawodem socjologa; |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność: student/ka może opuścić dwa zajęcia w ciągu semestru. Każdą nieobecność powyżej dwóch należy odrobić. Odrabianie nieobecności odbywa się ustnie lub pisemnie na podstawie tekstów obowiązkowych i dodatkowych. Obecność na zajęciach jest podstawą dopuszczenia do egzaminu. Aktywność na zajęciach: aktywność polega na udziale w dyskusji i wykonywaniu zadań w grupach. Aktywność jest punktowana. Zgromadzenie liczby punktów wystarczającej na otrzymanie oceny od 4,0 do 5,0 zwalnia z egzaminu. Egzamin ustny: student/ka losuje pytanie z puli pytań. Podstawą egzaminu są teksty omawiane na zajęciach oraz zadania. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adrianna Surmiak | |
Prowadzący grup: | Adrianna Surmiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Zakrzewska-Manterys | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Zakrzewska-Manterys | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.