Socjologia rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-21SROR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia rodziny |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obligatoryjne dla II roku studiów niestacjonarnych (zaocznych) pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w podstawowe pojęcia z zakresu socjologii rodziny. Przekazuje wiedzę dotyczącą rodziny z punktu widzenia znaczenia rodziny dla jej członków, funkcjonowania w społeczeństwie, uwarunkowań dokonujących się przemian. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami z zakresu socjologii rodziny. Program zawiera kilka wątków tematycznych. Teoretyczne podstawy socjologii rodziny - socjologia rodziny a inne nauki, przedmiot socjologii rodziny, metodologiczne podejścia w badaniach nad rodziną. Rodzina w środowisku społecznym - związek rodziny ze społeczeństwem, wpływ procesów indywidualizacji na rodzinę, socjologiczne podejście do rodziny - cechy grupy i instytucji, społeczno-demograficzne uwarunkowania przemian rodziny. Pojęcie rodziny - analiza definicji. Rodzina i jej rozwój - fazy życia rodziny i ich znaczenie. Rodzina jako środowisko wychowawcze - postawy rodzicielskie, style wychowania. Małżeństwo - teorie doboru, zmiany znaczenia i oczekiwań wobec związku, relacje między małżonkami. Realizacja ról w rodzinie. Zagrożenia dla funkcjonowania rodziny związane z warunkami życia. Rodzina miejsce traumatycznych doświadczeń. Ćwiczenia służą pogłębieniu i rozszerzeniu tematyki wykładów. Pozwalają studentom na przedyskutowanie m.in. takich zagadnień jak: zmiany w realizacji funkcji, przemiany życia rodzinnego i pojawienie się alternatywnych form, więzi społeczne w rodzinie, prawne aspekty życia małżeńskiego i rodzinnego, koncepcje wyjaśniające przemoc w rodzinie. |
Literatura: |
" Tyszka Z., Wachowiak A., Podstawowe pojęcia i zagadnienia socjologii rodziny. Poznań 1997, s. 21-30 " Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2005, s. 12-32; 50-69 " Graniewska D., Rodzina a bezrobocie. Sytuacja w Polsce [w] Z. Tyszka (red), Współczesne rodziny polskie - ich stan i kierunek przemian. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2001, 333-341 " Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Wydawnictwo UJ, Kraków 2002, s. 27-33 " Kwak A., Rodzina i jej przemiany. ISNS UW, Warszawa 1994, s. 9-26 " Dyczewski L, Rodzina, społeczeństwo, państwo. KUL, Lublin 1994, s. 11-27 " Tyszka Z., System metodologiczny wieloaspektowej integralnej analizy życia rodzinnego. Wyd. UAM, Poznań 2001, R.5, 69-87 " Ziemska M., Rodzina a osobowość, Warszawa 1975, s. 35-41 " Ziemska M., Zmiany w relacjach małżeńskich w cyklu życia rodziny [w] M. Ziemska (red), Rodzina współczesna. Wyd. UW, Warszawa 2001, s. 44-56 " Kotlarska-Michalska A., Ważność problematyki "doboru małżeńskiego" w socjologicznych badaniach nad małżeństwem. Rocznik Socjologii Rodziny 1994, T.VI, s. 221-233 " Taranowicz I., Małżeństwo partnerskie - mity czy rzeczywistość. Roczniki Socjologii Rodziny 1991, T. III, s. 227-244 " Kotlarska-Michalska A., Małżeństwo jako związek, wspólnota, instytucja społeczna, podsystem i rodzaj stosunku społecznego. Roczniki Socjologii Rodziny 1998, 49-66 " Ziemska M., Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna, Warszawa 1973, s. 31-75 " Praszkier R., W głąb szczerości. Nasza Księgarnia, Warszawa 1988, s. 83-108 " Harwas-Napierała B., Modele ról płciowych i ich psychologiczne konsekwencje dla małżeństwa i rodziny [w] H. Liberska, M. Matuszewska (red), Małżeństwo: męskość, kobiecość, miłość, konflikt. Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Poznań 2001, 75-94 " Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie. Warszawa 1994, R. IV, [Uwarunkowania przemocy w rodzinie] " Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie [w] E. Milewska, A. Szymanowska (red), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, s.185-197 " Kwak A., Społeczny wymiar choroby w rodzinie. Auxilium Sociale. Wsparcie Społeczne 2000, 3-4, s. I-IX " Taranowicz I., Rola rodziny w opiece nad człowiekiem przewlekle chorym [w] Z. Tyszka (red,) Rodzina w czasach szybkich przemian. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002, s. 209-227 [seria Roczniki Socjologii Rodziny] " Wrzesień W., Żurek A., Wzory współzależności pomiędzy jednostką a rodziną. Roczniki Socjologii Rodziny. Wyd. Nauk.UAM, Poznań 1999, T.XI, s. 73-86 " Giddens A., Socjologia. PWN, Warszawa 2004, s.192-220 " Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2005, s.70-96 " Giza-Poleszczuk A., Małżeństwo według Europejczyków (w) A.Jasińska-Kania, M.Marody (red) Polacy wśród Europejczyków. Wydawnictwo Naukowe "Scholar", Warszawa 2002, s.238-248 " Kotlarska- Michalska A., Poczucie osamotnienia w małżeństwie (w) H. Liberska, M. Matuszewska (red) Małżeństwo: męskość, kobiecość, miłość, konflikt. Wyd. Fundacji Humaniora. Poznań 2001, s.155-170 " Goldenberg H., Goldenberg I., Terapia rodzin. Wydawnictwo UJ, Kraków 2006, s.24-53 " Filipiak G., Funkcja wsparcia społecznego w rodzinie. Roczniki Socjologii Rodziny 1999, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999, s.131-144 " Titkow A., Duch-Krzystoszek D, Budrowska B., Nieodpłatna praca kobiet. Mity, realia, perspektywy. Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2004, s.17-36 i 205-232 " Browne K., Herbert M., Zapobieganie przemocy w rodzinie. WSiP, Warszawa 1999, s. 32-44 * Giza-Poleszczuk A., Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. Wyd. UW, Warszawa 2005 Szukalski P., Demograficzne przemiany rodziny - wyzwania dla współczesnych społeczeństw. Ruch prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2004, LXVI(4), s. 169-186 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • zna i stosuje adekwatnie aparat pojęciowy związany z tematyką małżeństwa i rodziny • zna i opisuje mechanizmy i kierunek przemian rodziny • wie jak analizować wyniki badań oraz dane statystyczne dotyczące rodziny • ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych – szczególnie w odniesieniu do rodziny • ma rozszerzoną wiedzę o relacjach między strukturami społecznymi a rodziną • posiada pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w rodzinie w warstwie teoretycznej i empirycznej Umiejętności: • potrafi wykorzystywać interdyscyplinarne aspekty wiedzy o rodzinie • potrafi analizować zmienne życia rodzinnego w oparciu o kilka perspektyw badawczych, potrafi badać zmienne dotyczące małżeństwa i rodziny • potrafi opisać znaczenie rodziny dla jej członków i dla społeczeństwa • potrafi analizować i wyjaśniać procesy przemian społecznych w odniesieniu do rodziny • potrafi identyfikować zagrożenia dla funkcjonowania rodziny Kompetencje: • jest przygotowany do podejmowania merytorycznej dyskusji dotyczącej sytuacji rodziny • potrafi wskazywać obszary zagadnień dotyczące problematyki rodziny, które można objąć badaniami • potrafi samodzielnie uzupełniać nabytą wiedzę z wykorzystaniem podejścia interdyscyplinarnego • potrafi tworzyć projekty badawcze dotyczące problemów małżeństwa i rodziny |
Metody i kryteria oceniania: |
• egzamin pisemny • ćwiczenia - zaliczenie na ocenę, kontrola obecności, aktywność na zajęciach, realizacja wymagań wynikających z toku zajęć, przygotowanie projektu badawczego/prezentacji w grupach/indywidualna, analiza i omówienie projektu badawczego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin, 25 miejsc
Wykład, 20 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kwak | |
Prowadzący grup: | Mateusz Glinowiecki, Anna Kwak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w podstawowe pojęcia z zakresu socjologii rodziny. Przekazuje wiedzę dotyczącą rodziny z punktu widzenia znaczenia rodziny dla jej członków, funkcjonowania w społeczeństwie, uwarunkowań dokonujących się przemian. Przygotowuje do prowadzenia i analizy badań z szeroko pojętej problematyki małżeństwa i rodziny. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami z zakresu socjologii rodziny. Program zawiera kilka wątków tematycznych. Teoretyczne podstawy socjologii rodziny - socjologia rodziny a inne nauki, przedmiot socjologii rodziny, metodologiczne podejścia w badaniach nad rodziną. Rodzina w środowisku społecznym - związek rodziny ze społeczeństwem, wpływ procesów indywidualizacji na rodzinę, socjologiczne podejście do rodziny - cechy grupy i instytucji, społeczno-demograficzne uwarunkowania przemian rodziny. Pojęcie rodziny - analiza definicji. Rodzina i jej rozwój - fazy życia rodziny i ich znaczenie. Rodzina jako środowisko wychowawcze - postawy rodzicielskie, style wychowania. Małżeństwo - teorie doboru, zmiany znaczenia i oczekiwań wobec związku, relacje między małżonkami. Realizacja ról w rodzinie. Zagrożenia dla funkcjonowania rodziny związane z warunkami życia. Rodzina miejsce traumatycznych doświadczeń. Ćwiczenia służą pogłębieniu i rozszerzeniu tematyki wykładów. Pozwalają studentom na przedyskutowanie m.in. takich zagadnień jak: zmiany w realizacji funkcji, przemiany życia rodzinnego i pojawienie się alternatywnych form, więzi społeczne w rodzinie, prawne aspekty życia małżeńskiego i rodzinnego, koncepcje wyjaśniające przemoc w rodzinie. |
|
Literatura: |
* Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Wydawnictwo UJ, Kraków 2002, s. 27-33 * Dyczewski L, Rodzina, społeczeństwo, państwo. KUL, Lublin 1994, s. 11-27 * Doniec R., Rodzina wielkiego miasta. Wyd. UJ, Kraków 2001, s. 11-13 " Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2005, s. 12-32; 50-69 ; 70-96 * Slany K., Socjo-demograficzny "syndrom opóźniania" i jego konsekwencja dla polityki społecznej [w] A. Michalska (red.), Obrazy życia rodzinnego z perspektywy interdyscyplinarnej. Seria Roczniki Socjologii Rodziny. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2006, s. 13-19 * Kwak A., Rodzina i jej przemiany. ISNS UW, Warszawa 1994, s. 9-26 " Tyszka Z., System metodologiczny wieloaspektowej integralnej analizy życia rodzinnego. Wyd. UAM, Poznań 2001, R.5, 69-87 * Kwak A., Uniwersalność instytucji rodziny i kierunku jej przemian [w] Z. Tyszka (red.), Życie rodzinne - uwarunkowania makro i mikrostrukturalne. Seria: Roczniki Socjologii Rodziny, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002, s. 14-22 * Harwas-Napierała B., Wykorzystywanie wiedzy psychologicznej o rozwoju człowieka w odniesieniu do rodziny [w] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej. Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002, s. 70-85 (p. 2.1; 2.2) * Kotlarska-Michalska A., Małżeństwo jako związek, wspólnota, instytucja społeczna, podsystem i rodzaj stosunku społecznego. Roczniki Socjologii Rodziny 1998, 49-66 * Rostowski J., Rostowski T., Małżeństwo i miłość. Difin, Warszawa 2014, p. 3 i p.5 " Ziemska M., Rodzina a osobowość, Warszawa 1975, s. 35-41 " Ziemska M., Zmiany w relacjach małżeńskich w cyklu życia rodziny [w] M. Ziemska (red), Rodzina współczesna. Wyd. UW, Warszawa 2001, s. 44-56 " Ziemska M., Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna, Warszawa 1973, s. 31-75 "Praszkier R., W głąb szczerości. Nasza Księgarnia, Warszawa 1988, s. 83-108 * Kwak A., Społeczny i indywidualny wymiar rodzicielstwa [w] A. Kwak (red.), Rodzicielstwo - między domem, prawem, służbami socjalnymi. Wyd. APS, Warszawa, 2008, s. 18-39 * Żurek A., Przymus kreowania ról rodzinnych [w] A. Żurek, I. Przybył (red.), Role rodzinne. Między przystosowaniem a kreacją. Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2016, s. 19-26 * Ostrouch-Kamińska J. Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2011, s. 89-106; 231-234 * Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie. Warszawa 1994, R. IV, [Uwarunkowania przemocy w rodzinie] " Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie [w] E. Milewska, A. Szymanowska (red), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, s.185-197 * Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Wyd. Akad. Żak, Warszawa, 2002, s. 67-73; 81-84 * Sikorska M., Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. Wyd. Akad i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 129-207 " Browne K., Herbert M., Zapobieganie przemocy w rodzinie. WSiP, Warszawa 1999, s. 32-44 * Cielecka-Kuszyk J., Medyczne skutki krzywdzenia dzieci [w] E. Milewska, A. Szymanowska (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, s. 200-206 * Giza-Poleszczuk A., Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. Wyd. UW, Warszawa 2005 * Szukalski P., Demograficzne przemiany rodziny - wyzwania dla współczesnych społeczeństw. Ruch prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2004, LXVI(4), s. 169-186 * Michoń P., Udział ojców w czynnościach związanych z opieką nad dzieckiem . międzynarodowa analiza porównawcza. Prace Nauk. Uniw. Ekonom we Wrocławiu, Wrocłam2016, nr 438, s. 64-80 * Szachowicz-Sempruch J., Nieodpłatna praca w domu i polityka rodzinna jako forma przemocy instytucjonalnej. Prace Nauk. Uniw. Ekon we Wrocławiu, Wrocław 2016, nr 438, s. 107-125 * Pietras A., Praca kobiet w gospodarstwie domowym wyzwaniem dla prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych. [w] E. Staszewska, A. Pietras, I. Miernicka (red.), Prawo pracy a prawo ubezpieczeń społecznych, Wyd. UŁ, Łódź 2018, s.93-105 Kwak A., Społeczny wymiar choroby w rodzinie. Auxilium Sociale. Wsparcie Społeczne 2000, 3-4, s. I-IX " Taranowicz I., Rola rodziny w opiece nad człowiekiem przewlekle chorym [w] Z. Tyszka (red,) Rodzina w czasach szybkich przemian. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002, s. 209-227 [seria Roczniki Socjologii Rodziny] |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin, 20 miejsc
Wykład, 20 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kwak | |
Prowadzący grup: | Anna Kwak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.