Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia i antropologia medycyny z elementami metodologii nauk społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-BE-ZK-SAMMNS
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia i antropologia medycyny z elementami metodologii nauk społecznych
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z naczelnymi pojęciami, problemami, teoriami oraz metodami badawczymi stosowanymi w socjologii i antropologii medycyny. Będziemy rozmawiać o tym, jak kultura oraz kontekst społeczny wpływają na sposób postrzegania istoty i celów medycyny, roli personelu medycznego i pacjentów oraz na sposób rozumienia zdrowia, choroby, niepełnoprawności, życia i śmierci. Będziemy także omawiać praktyki społeczne dotyczące ochrony zdrowia. Na zajęciach będziemy dyskutować również nad etycznymi i metodologicznymi wymiarami antropologii stosowanej i zaangażowanej w kontekście badań nad ciałem, zdrowiem, chorobą i przestrzeniami związanymi z medycyną. Celem zajęć jest także rozwinięcie u studentów umiejętności posługiwania się wybranymi metodami badań społecznych.

Pełny opis:

OD 2020/2021

Podstawowym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z naczelnymi pojęciami, problemami, teoriami oraz metodami badawczymi stosowanymi w socjologii i antropologii medycyny. Będziemy rozmawiać o tym, jak kultura oraz kontekst społeczny wpływają na sposób postrzegania istoty i celów medycyny, roli personelu medycznego i pacjentów oraz na sposób rozumienia zdrowia, choroby, niepełnoprawności, życia i śmierci, a także na praktykę społeczną dotyczącą ochrony zdrowia. Na zajęciach dyskutować będziemy także nad etycznymi i metodologicznymi wymiarami antropologii stosowanej i zaangażowanej w kontekście badań nad ciałem, zdrowiem, chorobą i przestrzeniami związanymi z medycyną. Celem zajęć jest również rozwinięcie u studentów umiejętności posługiwania się wybranymi metodami badań społecznych. Na zajęciach nacisk położony będzie na dyskusję, zrozumienie przez studentów zadanych tekstów, odniesienie ich do obserwowalnej rzeczywistości i krytyczne podejście.

Tematy podejmowane na zajęciach:

Część I Wprowadzenie do socjologii i antropologii

Czym jest antropologia i socjologia medycyny? Główne problemy, zagadnienia badawcze, kierunki zainteresowań

Antropologia i socjologia ciała. Konstruktywizm społeczny

Antropologia stosowana. Zaangażowanie w socjologii i antropologii

Definicje zdrowia i choroby. Medykalizacja i biomedykalizacja

Część II Choroby i chorowania

Niepełnosprawność i autoetnografia

Choroba a kultury i społeczeństwa

Ból i cierpienie

Choroba jako metafora i narracja

Część III Lekarze, pacjenci, produkty

Postać lekarza, uzdrowiciela, szamana.

Człowiek i jego lek

Krew – symbolika i utowarowienie

Produkcja wiedzy o terapiach medycznych i szczepieniach ochronnych

Część IV Metodologie i projekty badawcze

Omówienie tematów projektów badawczych studentek i studentów

Jakościowe metody w badaniach społecznych nad zdrowiem

Badacz społeczny wobec doświadczenia choroby

Część V Wiek i gender

Choroba a wiek. Menopauza

Nauka w służbie różnicy płciowej

Dzieci i zdrowie. Metodologia badań z dziećmi

Część VI Reprodukcja a medycyna

Jak skonstruowano zarodek

Biomedycyna a zdrowie reprodukcyjne kobiet spoza krajów zachodnich

Ciąża i poród

Doświadczenie niepłodności

Nowe technologie reprodukcyjne – dawstwo, biologia, genetyka, biografia.

Część VII

Antropologia psychiatrii

Antropologia neuronauki: ADHD

Część VIII Jedzenie i zdrowie

Zaburzenia jedzenia

Jedzenie a dzieci – kulturowe znaczenia otyłości

Część IX Choroby rzadkie i genetyczne

Choroby rzadkie w perspektywie antropologicznej

Gen i genetyka w perspektywie nauk społecznych

Choroba Huntingtona – kulturowe reprezentacje i etyczne dylematy

Zespół Turnera i choroby związane z płcią

Część X Epidemie

Antropologia epidemii

Polskie i globalne doświadczenie Covid-19

DO 2019/2020

Podstawowym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z naczelnymi pojęciami, problemami, teoriami oraz metodami badawczymi stosowanymi w socjologii i antropologii medycyny. Będziemy rozmawiać o tym, jak kultura oraz kontekst społeczny wpływają na sposób postrzegania istoty i celów medycyny, roli personelu medycznego i pacjentów oraz na sposób rozumienia zdrowia, choroby, niepełnoprawności, życia i śmierci, a także na praktykę społeczną dotyczącą ochrony zdrowia. Na zajęciach dyskutować będziemy także nad etycznymi i metodologicznymi wymiarami antropologii stosowanej i zaangażowanej w kontekście badań nad ciałem, zdrowiem, chorobą i przestrzeniami związanymi z medycyną. Celem zajęć jest również rozwinięcie u studentów umiejętności posługiwania się wybranymi metodami badań społecznych. Na zajęciach nacisk położony będzie na dyskusję, zrozumienie przez studentów zadanych tekstów, odniesienie ich do obserwowalnej rzeczywistości i krytyczne podejście.

Zajęcia obejmują pięć modułów tematycznych: (1) wprowadzenie do socjologii i antropologii, w tym metody badań społecznych i ich zastosowanie w socjologii i antropologii medycyny; (2) choroba i chorowanie (pojęcie choroby i modele wyjaśniające w różnych kręgach kulturowych, choroba psychiczna a kultura, ból i cierpienie, społeczna funkcja choroby oraz opętania, społeczno-kulturowa zmienność i historyczna ewolucja modeli relacji między lekarzem a pacjentem); (3) narodziny i śmierć (koncepcje narodzin, porodu i śmierci w różnych kulturach); (4) zdrowie a struktura społeczna (nierówności w zdrowiu: struktura społeczna, klasa i płeć, mikro i makro strukturalne aspekty korzystania z ochrony zdrowia, promocja zdrowia i prewencja chorób w świetle antropologii i socjologii medycyny; niepełnosprawność w kulturze i społeczeństwie; dziecko wobec choroby; starość w kontekście rozwoju medycyny); (5) współczesne wyzwania antropologii i socjologii medycyny; biomedycyna i konsekwencje rozwoju nowych technologii medycznych.

Zajęcia obejmują pięć modułów tematycznych: (1) wprowadzenie do socjologii i antropologii, w tym metody badań społecznych i ich zastosowanie w socjologii i antropologii medycyny; (2) choroba i chorowanie (pojęcie choroby i modele wyjaśniające w różnych kręgach kulturowych, choroba psychiczna a kultura, ból i cierpienie, społeczna funkcja choroby oraz opętania, społeczno-kulturowa zmienność i historyczna ewolucja modeli relacji między lekarzem a pacjentem); (3) narodziny i śmierć (koncepcje narodzin, porodu i dobrej śmierci w różnych kulturach); (4) zdrowie a struktura społeczna (nierówności w zdrowiu: struktura społeczna, klasa i płeć, mikro i makro strukturalne aspekty korzystania z ochrony zdrowia, promocja zdrowia i prewencja chorób w świetle antropologii i socjologii medycyny; niepełnosprawność w kulturze i społeczeństwie; problem długotrwałej opieki w kontekście starości); (5) współczesne wyzwania antropologii i socjologii medycyny; biomedycyna i konsekwencje rozwoju nowych technologii medycznych.

Część 1: Wprowadzenie do socjologii i antropologii

1. Podstawowe kategorie i problemy socjologii oraz antropologii.

2. Metody ilościowe i jakościowe w socjologii. Przegląd metod i technik badawczych w badaniach społecznych.

3. Antropologia i socjologia ciała. Konstruktywizm społeczny.

4. Antropologia stosowana.

5. Zaangażowanie w socjologii i antropologii.

Część 2.Choroba i chorowanie

6. Pojęcie choroby w różnych kręgach kulturowych.

7. Ból i cierpienie a kultura.

8. Choroba jako metafora i narracja.

9. Postać lekarza, uzdrowiciela, szamana.

10. Pluralizm medyczny.

11. Choroba psychiczna a kultura.

Część 3. Płodność, narodziny, śmierć w różnych kręgach kulturowych

12. Płodność i doświadczenie niepłodności.

13. Prawa reprodukcyjne.

14. Kulturowe oblicza narodzin,

15. Kulturowe oblicza macierzyństwa i karmienia piersią.

16. Kulturowe oblicza śmierci i umierania.

Część 4. Zdrowie a struktura społeczna; lokalne i globalne chorowania

17. Bieda a zdrowie i choroba. Uwarunkowania mikrostrukturalne i makrostrukturalne w kontekście służby zdrowia.

18. Upłciowienie choroby.

19. Niepełnosprawność w kulturze.

20. Starość.

21. Dziecko w obliczu choroby.

22. Promocja zdrowia i prewencja chorób w świetle antropologii i socjologii medycyny.

23. Chorowanie w perspektywie globalnej. Biopolityki.

24. Obywatelstwo biologiczne

Część 5. Współczesne wyzwania antropologii i socjologii medycyny; biomedycyna i konsekwencje rozwoju nowych technologii medycznych.

25. Medykalizacja i biomedykalizacja. Polityka „życia samego”.

26. Gen i genetyka w perspektywie antropologicznej.

27. Choroby genetyczne, zarządzanie ryzykiem i odpowiedzialność.

28. Nowe technologie reprodukcyjne.

29. Macierzyństwo zastępcze.

30. Dawstwo – problemy pokrewieństwa. Prawo do wiedzy o tożsamości genetycznej.

Literatura:

OD 2020/2021

Adamiak Karolina, Marta Hekselman, Uchynięte, „op.cit.,” 2008, nr 41.

Anna Witeska-Młynarczyk, Dziecięce doświadczenia ADHD. Etnografia spornej jednostki diagnostycznej, Warszawa 2019 (fragmenty)

Antropologia psychiatrii dzieci i młodzieży, red. Anna Witeska-Młynarczyk, Warszawa 2018.

Baranowska Małgorzata, To jest wasze życie. Być sobą w chorobie przewlekłej, Kraków 1994

Blaxter Mildred, Zdrowie, Warszawa 2009, s. 10-32.

Boni Zofia, It's safe: food as a way of expression for children in Warsaw, „Children’s Geographies”, nr 16, 2018.

Dziecko, in vitro, społeczeństwo. Ujęcie interdyscyplinarne, red. Anna Krawczak, Ewa Maciejewska-Mroczek, Magdalena Radkowska-Walkowicz, Warszawa 2018.

Etnografie biomedycyny, red. M. Radkowska-Walkowicz, H. Wierciński, Warszawa 2014.

Ewa Krawczyk, Historia ruchu antyszczepionkowego, w: Zdrowie. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2012

Fine Cordelia, Wyjaśniamy czy utrzymujemy status quo? Teorie o „głęboko zakorzenionych” różnicach płciowych jako samospełniająca się przepowiednia, „Praktyka Teoretyczna” 2(28): 171-189.

Frank Arthur, The Wounded Storyteller, Chicago 1995

Green Judith, Nicki Thorogood, Qualitative methods for health research (rozdz. In-Depth Interviews, Developing Qualitative Research Design), Sage 2018.

Lock Margaret i Patricia Kaufert, Menopause, Local Biologies and Cultures of Aging, „American Journal of Human Biology”, nr 13(4) 2001, s. 494–504

Małgorzata Rajtar, O (nie)naturalności jedzenia. Pokarmy i technologie biomedyczne w chorobach metabolicznych, „Lud”, nr 101, 2017.

Marquez Gabriel Garcia, Chciałam tylko skorzystać z telefonu, w: Dwanaście opowiadań tułaczych.

Martin Emily, Jajo i plemnik, w: Gender. Perspektywa antropologiczna, red. R. Hryciuk, A. Kościańska, t. II, Warszawa 2007, s. 33-49.

Martin Emily, The Pharmaceutical Person, „BioSocieties” 1: 273, 2006, https://doi.org/10.1017/S1745855206003012.

Mauss Marcel, Sposoby posługiwania się ciałem, w: Socjologia i antropologia, Warszawa 2001.

Mazzarella S. R. , Coming of Age with Proctor & Gamble: Beinggirl.com and the Commodification of Puberty, „Girlhood studies” 9, 2016.

Mysyk Avis, Susto: An Illness of the Poor, “Dialectical Anthropology”, 23, 1998.

Nowak Andrzej W., Krzysztof Abriszewski, Michał Wróblewski, Czyje lęki? Czyja nauka? Struktury wiedzy wobec kontrowersji naukowo-społecznych, Poznań 2016

Nowakowski Michał, Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin 2015, s. 15–58.

O' Connor R. A., Van Esterik P., De- medicalizing anorexia. A new cultural brokering, „Anthropology Today” 2008, vol. 24, Issue 5, s. 6–9.

Petchesky Rosalind Pollack, Fetal images: the power of visual culture in the politics of reproduction, „Feminist Studies” 1987, t. 13, nr 2, s. 263–292.

Prus Boleslaw, Kamizelka.

Radkowska-Walkowicz Magdalena, Doświadczenie in vitro. Niepłodność i nowe technologie reprodukcyjne w perspektywie antropologicznej, Warszawa 2013

Rakowski Tomasz, Antropologia medyczna jaka stosowana nauka humanistyczna. Założenia, cele, praktyki, w: Antropologia stosowana, red. M. Ząbek, Warszawa 2015.

Reimann Maria, Nie przywitam się z państwem na ulicy. Szkic o doświadczeniu niepełnosprawności, Wołowiec 2019.

Riemann Gerhard, Fritz Schutze, „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych, „Kultura i Społeczeństwo” 1992, nr

Shepher-Hughes Nancy, Prymat etyki. Perspektywa walczącej antropologii, w: Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Červinkova, B.D. Gołębniak, Wrocław 2010.

Sokołowska Magdalena, Społeczeństwo a zmieniający się obraz chorób, Społeczne przyczyny chorób, w: Socjologia medycyny, Warszawa 1986

Sontag Susan, Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, Warszawa 1999

Wasilewski Jerzy, Tabu, Warszawa 2010

Wądołowska Anna, Biomedycyna a zdrowie reprodukcyjne kobiet z Regionu Indian Purhépecha w Meksyku, w: Etnografie biomedycyny, red. M. Radkowska-Walkowicz, H. Wierciński, Warszawa 2015.

Wądołowska Anna, Pigułki zamiast chleba, „op.cit.,”, nr 41, 2008.

Wądołowska Anna, Rodzić po indiańsku, „op.cit.,”, http://opcit.pl/teksty/rodzic-po-indiansku/

Wierciński Hubert, „Udowodniono mi, czym jest rak”. Antropologiczne studium bólu i cierpienia w relacjach pacjentów chorych onkologicznie, Zeszyty Etnologii Wrocławskiej, nr 1 (18), 2013.

Wierciński Hubert, Stosowana antropologia medyczna, czyli co antropolog może dać lekarzowi, w: Antropologia stosowana, red. M. Ząbek, Warszawa 2015.

Wyka Anna, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa 1993, s. 11-39.

Zespół Turnera. Głosy i doświadczenia, red. E. Maciejewska-Mroczek, M. Radkowska-Walkowicz, M. Reimann, Warszawa 2019.

DO 2019/2020

Podstawowe źródła literatury (kolejność alfabetyczna):

Ariés P., Śmierć odwrócona, w: Antropologia śmierci, red. S. Cichowicz, J. M. Godziński, Warszawa 1993.

Baranowska M., To jest wasze życie: być sobą w chorobie przewlekłej, Przez Rzekę 1994.

Barański J., Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT 2002.

Bonaccorso M., Conceiving Kinship : Assisted Conception, Procreation, and Family in Southern Europe, New York, Oxford: Berghahn Books 2009

Dolińska B., Uczciwość i wiarygodność nauki – odpowiedzialność za słowa w walce o dopuszczalność in vitro, „Nauka”, nr 4, 2009, s. 87-101.

Dworkin R., Nowa Ewangelia zdrowia, w: Socjologia codzienności, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków 2008.

Farmer P., Kobiety, bieda i AIDS, przeł. M. Petryk, w: Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. A. Kościańska, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2012.

Finkler K., Experiencing the New Genetics. Family and Kinship on the Medical Frontier, Philadelphia, University of Pennsylvania Press 2000.

Foucault M., Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, Warszawa, PIW 1987.

Frank A., The wounded storyteller. Body, illness and ethics, Chicago, University of Chicago Press 1995.

Hammersley M., Atkinson A., Metody badań terenowych, Poznań 2000.

Helman C. G. Culture, Health and Illness, Butterworth Heinmann, Oxford 1996.

Inhorn M., The „local” confronts the „global”: infertile bodies and the new reproductive technologies in Egypt, w: Infertility around the Globe, red. F. van Balen, M. Inhorn, Berkeley, University of California Press2002, s. 263–283.

Inhorn M., Defining Women’s Health: A Dozen Messages from More than 150 Ethnographies, „Medical Anthropology Quarterly”, nr 20 (3), 2006, s. 345–378.

Kleinman, A., The Illness Narratives: Suffering, Healing and the Human Condition, Basic Books 1988

Le Breton D., Genetic fundamentalism or the cult of the gene, „Body & Society”, 2004, nr 10 (4), s. 1-20.

Lemke T., Biopolityka, przeł. T. Dominiak, Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2010.

Lock M. i Vinh-Kim N., An Anthropology of Biomedicine. An Anthropology of Biomedicine, Malden, Oxford, West Sussex: Wiley-Blackwell 2010.

Martin E. Jajo i plemnik. Naukowy romans, przeł. Justyna Włodarczyk, w: Gender. Perspektywa antropologiczna, t. 2, Kobiecość, męskość, seksualność, red. R. E. Hryciuk, A. Kościańska, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 33–49, 2007.

Novas C., The Political Economy of Hope: Patients’ Organizations, Science and Biovalue, „BioSocieties”, nr 1 , 2006, s. 289–305.

Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Warszawa: IFIS PAN 2009.

Penkala-Gawęcka D., Medycyna ludowa i komplementarna w polskich badaniach etnologicznych, „Lud”, t. 78, 1995, s. 169–191.

Penkala-Gawęcka D., Antropologia medyczna – dlaczego i jak?, „(op.cit.,)”, nr 4 (41) , 2008, s. 3–9.

Penkala-Gawęcka D., Main I., Witeska-Młynarczyk A. (red.), W zdrowiu i chorobie… Z badań antropologii medycznej i dyscyplin pokrewnych, Poznań: Biblioteka Telgte.

Peperkamp E., Płodne ciało i wzajemne zapładnianie reżimów dyscyplinarnych. „Techniki siebie” w pewnym polskim katolickim ruchu młodzieżowym, przeł. M. Petryk w: Antropologia seksualności: teoria, etnografia, zastosowanie, red. Agnieszka Kościańska, 2012, s. 218–237.

Piątkowski W., Płonka-Syroka Bożena (red.), Socjologia i antropologia medycyny w działaniu, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum 2008.

Radkowska-Walkowicz M., Aaaby wynająć brzuch. Antropologiczne konteksty macierzyństwa zastępczego, w: Pożegnanie z Matką-Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, red. R. E. Hryciuk i E. Korolczuk, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2012, s. 331–353.

Rabinow, P., Artificiality and Enlightenment: From Sociobiology to Biosociality, w: Anthropologies of Modernity: Foucault, Governmentality, and Life Politics, red. J. X. Inda, Malden, Oxford: Wiley-Blackwell 2005, s. 181–193

Rapp R., Testing Women, Testing the Fetus: The Social Impact of Amniocentesis in America, New York: Routledge 2000.

Rapp R., Gender, body, biomedicine: how some feminist concerns dragged reproduction to the center of social theory, „Medical Anthropology Quarterly”, nr 15 (4), 2001, s. 466–477.

Rose N., Polityka życia samego, „Praktyka Teoretyczna” nr 2–3, 2011, http://www.praktykateoretyczna.pl/PT_nr2-3_2011_Biopolityka/14.rose.pdf.

Scheper-Hughes N., Prymat etyki. Perspektywa walczącej antropologii, w: Červinkova Hana, Gołębniak Bogusława Dorota (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wrocław: Wydawnictwo DWS 2010.

Schoepf B. G., Kultura, badania seksualności i profilaktyka AIDS w Afryce, przeł. M. Petryk, w: Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. A. Kościańska, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2012.

Schilling Ch., Kultura, „rola chorego” i konsumpcja zdrowia, w: Socjologia codzienności, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków 2008.

Sontag S., Choroba jako metafora; AIDS i jego metafory, przeł. J. Anders, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1999.

Thompson Ch., Making Parents. The Ontological Choreography of Reproductive Technologies, Cambridge: The MIT Press 2005.

Tołstoj L., Śmierć Iwana Iljicza, Warszawa 1960

Turney J., Ślady Frankensteina. Nauka, genetyka i kultura masowa, przeł. M. Wiśniewska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 2001.

Vigarello G., Historia zdrowia i choroby, przeł. M. Szymańska, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Odniesienie do efektów uczenia się w programie studiów: K_W11, K_W12

Po ukończeniu zajęć student:

- zna i rozumie kluczowe dla socjologii i antropologii medycyny pojęcia (takie jak medykalizacja, demedykalizacja, psychiatryzacja, biomedycyna), problemy (np. dawstwo anonimowe i jawne w reprodukcji), teorie (np. konstruktywizm w socjologii i antropologii) i metody (w tym wywiad pogłębiony, obserwacja uczestnicząca);

- w pogłębionym stopniu rozumie społeczno-kulturowe uwarunkowania praktyki i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk, w tym nauk medycznych, farmaceutycznych, o zdrowiu, nauk o kulturze fizycznej i nauk biologicznych.

Nabyte umiejętności:

Odniesienie do efektów uczenia się w programie studiów: K_U07; K_U08; K_U17

Po ukończeniu zajęć student:

- posługując się teoriami, metodami i modelami wypracowanymi na gruncie nauk społecznych, umie identyfikować, interpretować i wyjaśniać zależności pomiędzy praktyką i rozwojem nauk

biomedycznych i innych nauk związanych z medycyną, zdrowiem i chorobą a procesami społeczno-kulturowymi;

- potrafi stawiać hipotezy badawcze, stosować adekwatne narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki badań;

- umie analizować, interpretować i wyjaśniać źródła, kontekst oraz uwarunkowania oraz przebieg i ewentualne konsekwencje społeczne bieżących sporów i debat publicznych na tematy z

zakresu bioetyki, ochrony zdrowia, nowych technologii medycznych;

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu problematyki bioetycznej oraz socjologii i antropologii medycyny, a także rozwijać umiejętności badawcze; potrafi samodzielnie planować i organizować badania z zakresu nauk społecznych i efektywnie brać udział w działaniach profesjonalnych z zakresu bioetyki.

Nabyte kompetencje społeczne:

Odniesienie do efektów uczenia się w programie studiów: K_K01; K_K02; K_K07

Po ukończeniu zajęć absolwent:

- jest gotów do krytycznego oceniania zdobytej wiedzy, pozyskiwanych informacji i odbieranych treści i może przedstawiać różne, także sprzeczne perspektywy w debatach na tematy bioetyczne i dyskusjach związanych ze społecznymi wymiarami zdrowia i choroby;

- jest gotów do docenienia znaczenia wiedzy z zakresu etyki, bioetyki, edukacji bioetycznej i antropologii oraz socjologii medycyny w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój nauk biomedycznych i innych bionauk, oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku niemożliwości samodzielnego rozwiązania danego problemu.

- dostrzegania problemów i wyzwań etycznych związanych z własną pracą badawczą i zawodową, w szczególności przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów pracy dla konsultantów klinicznych, członków komisji bioetycznych/etycznych oraz edukatorów etyki i bioetyki

Metody i kryteria oceniania:

OD 2020/2021

Na finalną ocenę składa się:

- przygotowanie do zajęć i aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach i pracach na zajęciach – 30 %

- napisanie pracy na podstawie zaprojektowanego i przeprowadzonego projektu badawczego z zakresu socjologii lub antropologii medycyny – 70%

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

DO 2019/2020

Na finalną ocenę składa się:

- przygotowanie do zajęć i aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach i pracach na zajęciach – 40 %

- zaprojektowanie i przeprowadzanie projektu badawczego z zakresu socjologii lub antropologii medycyny – 40%

- test otwartych pytań – 20 %

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)