Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Demokracja DE PL. Obszary wolności, władzy i współkształtowania demokracji w społeczeństwie obywatelskim w Polsce i w Niemczech. Polsko-niemiecka szkoła zimowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-DEPL17-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Demokracja DE PL. Obszary wolności, władzy i współkształtowania demokracji w społeczeństwie obywatelskim w Polsce i w Niemczech. Polsko-niemiecka szkoła zimowa
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria monograficzne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium z częścią warsztatową z zakresu pojęcia demokracji dla studentów z Polski i Niemiec, które odbędzie się w dniach 15-19.01.2018 r. w Bad Bevensen w Niemczech (w ośrodku edukacyjnym Gustav Stresemann Institut in Niedersachsen e.V.w Bad Bevensen koło Hamburga (Niemcy): www.gsi-bevensen.de).

UWAGA: Uczestnicy muszą ponieść koszty dojazdu i część kosztów zakwaterowania i wyżywienia w wys. 50 EUR. Seminarium jest dofinansowane przez Polsko-Niemiecką Fundację na rzecz Nauki.

JĘZYK PROWADZENIA: niemiecki i polski, z tłumaczeniem symultanicznym

Pełny opis:

Celem merytorycznym seminarium jest refleksja nad demokracją oraz jej formami i praktykami w społeczeństwie polskim i niemieckim, w ujęciu zarówno synchronicznym, jak i diachronicznym. Seminarium umożliwi uczestnikom zarówno zrozumienie różnic kulturowych w procesach demokratycznych w kontekście polsko-niemieckim, jak też uniwersalnych problemów związanych z demokracją. Koncepcja metodologiczna seminarium ma charakter innowacyjny. W celu wyjścia poza zwyczajowe ramy teoretyczno-deskryptywnej analizy procesów demokratycznych część teoretyczna każdorazowo poprzedzona będzie częścią doświadczalną. Uczestnicy zyskają możliwość uprzedniego przeżycia procesów demokratycznych, które będą następnie analizować. Przebieg poszczególnych jednostek warsztatowych będzie miał następującą kolejność: doświadczenie procesu demokratycznego w interakcji z pozostałymi uczestnikami – analiza doświadczeń w grupie – refleksja w podgrupach – konceptualizacja na plenum. Część doświadczalna prowadzona będzie wg metody edukacji demokratycznej „Betzavta/Miteinander”, opracowanej przez Adam Institute w Izraelu i adaptowanej przez Centrum für angewandte Politikforschung (CAP) w Niemczech. Ponadto na seminarium składa się blok teoretyczny, dot. diachronicznego rozwoju pojęcia demokracji w Polsce i w Niemczech. Seminarium skierowane jest do studentów i doktorantów z Polski i z Niemiec, związanych przede wszystkim z następującymi dyscyplinami: filozofia, nauki polityczne, studia kulturowe obszarów jęz. polskiego i niemieckiego. Językiem seminarium będzie zarówno jęz. polski, jak i niemiecki – organizatorzy zapewniają tłumaczenie symultaniczne.

UWAGA: Uczestnicy muszą ponieść koszty dojazdu i część kosztów zakwaterowania i wyżywienia w wys. 50 EUR. Seminarium jest dofinansowane przez Polsko-Niemiecką Fundację na rzecz Nauki.

Więcej informacji na stronie:

https://sites.google.com/uw.edu.pl/dobrzanski/demokracja-de-pl

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

- ma szeroką wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania;

- zna terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym;

- wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie wybrane kierunki i stanowiska współczesnej filozofii w zakresie jednego bloku głównych subdyscyplin filozoficznych: 2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna;

- ma szeroką znajomość zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury;

Nabyte umiejętności:

- samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze oraz planuje projekty badawcze;

- twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji;

- wykrywa zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami;

- precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne; stawia tezy i krytycznie je komentuje;

- pisze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie filozofii;

- dobiera i tworzy strategie argumentacyjne, konstruuje zaawansowane krytyczne argumenty, formułuje wszechstronne odpowiedzi na krytykę;

- prowadzi we współpracy z innymi profesjonalistami samodzielną pracę badawczą umożliwiającą rozwój naukowy i podnoszenie kwalifikacji profesjonalnych;

konstruuje i rekonstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice.

Nabyte kompetencje społeczne:

- uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym, interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego;

- aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania; dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych;

- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w seminarium. Praca pisemna na wybrane zagadnienie, które pojawiło się podczas seminarium (możliwa praca w grupach). Planowane jest umożliwienie publikacji najlepszych prac w czasopismach naukowych, chętnie w jęz. angielskim.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)