Demokracja DE PL. Obszary wolności, władzy i współkształtowania demokracji w społeczeństwie obywatelskim w Polsce i w Niemczech. Polsko-niemiecka szkoła zimowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-DEPL17-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Demokracja DE PL. Obszary wolności, władzy i współkształtowania demokracji w społeczeństwie obywatelskim w Polsce i w Niemczech. Polsko-niemiecka szkoła zimowa |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium z częścią warsztatową z zakresu pojęcia demokracji dla studentów z Polski i Niemiec, które odbędzie się w dniach 15-19.01.2018 r. w Bad Bevensen w Niemczech (w ośrodku edukacyjnym Gustav Stresemann Institut in Niedersachsen e.V.w Bad Bevensen koło Hamburga (Niemcy): www.gsi-bevensen.de). UWAGA: Uczestnicy muszą ponieść koszty dojazdu i część kosztów zakwaterowania i wyżywienia w wys. 50 EUR. Seminarium jest dofinansowane przez Polsko-Niemiecką Fundację na rzecz Nauki. JĘZYK PROWADZENIA: niemiecki i polski, z tłumaczeniem symultanicznym |
Pełny opis: |
Celem merytorycznym seminarium jest refleksja nad demokracją oraz jej formami i praktykami w społeczeństwie polskim i niemieckim, w ujęciu zarówno synchronicznym, jak i diachronicznym. Seminarium umożliwi uczestnikom zarówno zrozumienie różnic kulturowych w procesach demokratycznych w kontekście polsko-niemieckim, jak też uniwersalnych problemów związanych z demokracją. Koncepcja metodologiczna seminarium ma charakter innowacyjny. W celu wyjścia poza zwyczajowe ramy teoretyczno-deskryptywnej analizy procesów demokratycznych część teoretyczna każdorazowo poprzedzona będzie częścią doświadczalną. Uczestnicy zyskają możliwość uprzedniego przeżycia procesów demokratycznych, które będą następnie analizować. Przebieg poszczególnych jednostek warsztatowych będzie miał następującą kolejność: doświadczenie procesu demokratycznego w interakcji z pozostałymi uczestnikami – analiza doświadczeń w grupie – refleksja w podgrupach – konceptualizacja na plenum. Część doświadczalna prowadzona będzie wg metody edukacji demokratycznej „Betzavta/Miteinander”, opracowanej przez Adam Institute w Izraelu i adaptowanej przez Centrum für angewandte Politikforschung (CAP) w Niemczech. Ponadto na seminarium składa się blok teoretyczny, dot. diachronicznego rozwoju pojęcia demokracji w Polsce i w Niemczech. Seminarium skierowane jest do studentów i doktorantów z Polski i z Niemiec, związanych przede wszystkim z następującymi dyscyplinami: filozofia, nauki polityczne, studia kulturowe obszarów jęz. polskiego i niemieckiego. Językiem seminarium będzie zarówno jęz. polski, jak i niemiecki – organizatorzy zapewniają tłumaczenie symultaniczne. UWAGA: Uczestnicy muszą ponieść koszty dojazdu i część kosztów zakwaterowania i wyżywienia w wys. 50 EUR. Seminarium jest dofinansowane przez Polsko-Niemiecką Fundację na rzecz Nauki. Więcej informacji na stronie: https://sites.google.com/uw.edu.pl/dobrzanski/demokracja-de-pl |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - ma szeroką wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania; - zna terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym; - wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie wybrane kierunki i stanowiska współczesnej filozofii w zakresie jednego bloku głównych subdyscyplin filozoficznych: 2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna; - ma szeroką znajomość zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury; Nabyte umiejętności: - samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze oraz planuje projekty badawcze; - twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji; - wykrywa zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami; - precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne; stawia tezy i krytycznie je komentuje; - pisze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie filozofii; - dobiera i tworzy strategie argumentacyjne, konstruuje zaawansowane krytyczne argumenty, formułuje wszechstronne odpowiedzi na krytykę; - prowadzi we współpracy z innymi profesjonalistami samodzielną pracę badawczą umożliwiającą rozwój naukowy i podnoszenie kwalifikacji profesjonalnych; konstruuje i rekonstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice. Nabyte kompetencje społeczne: - uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym, interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego; - aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania; dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych; - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w seminarium. Praca pisemna na wybrane zagadnienie, które pojawiło się podczas seminarium (możliwa praca w grupach). Planowane jest umożliwienie publikacji najlepszych prac w czasopismach naukowych, chętnie w jęz. angielskim. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.