Filozofia umysłu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-FUM19-F |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia umysłu |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać podstawy logiki i semiotyki, powinien znać angielski, przynajmniej biernie, w stopniu umożliwiającym lekturę filozoficznych tekstów anglojęzycznych |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi pojęciami i teoriami współczesnej filozofii umysłu i filozofii psychologii. W trakcie zajęć omówione zostaną (między innymi) następujące zagadnienia: 1] Zagadnienie świadomości fenomenalnej [argument z wiedzy, argumenty modalne] 2] Zagadnienie intencjonalności [kryteria wyodrębniania stanów intencjonalnych, zagadnienie treści, koncepcje intencjonalności] 3] Pojęcia psychologii potocznej i eliminatywizm 4] Internalizm i eksternalizm w filozofii umysłu |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi pojęciami i teoriami współczesnej filozofii umysłu i filozofii psychologii. W trakcie zajęć omówione zostaną (między innymi) następujące zagadnienia: 1] Zagadnienie świadomości fenomenalnej [argument z wiedzy, argumenty modalne] 2] Zagadnienie intencjonalności [kryteria wyodrębniania stanów intencjonalnych, zagadnienie treści, koncepcje intencjonalności] 3] Pojęcia psychologii potocznej i eliminatywizm 4] Internalizm i eksternalizm w filozofii umysłu |
Literatura: |
Intencjonalność: Chisholm R. (1957) Perceiving. Rozdział 11: Intentional Inexistence Chrudzimski A. Intencjonalność [w:] Przewodnik po kognitywistyce, Wydawnictwo WAM Dennett, D. (1971). “Intentional Systems”, The Journal of Philosophy, Vol. 68, No. 4 Searle, J. (1983), Intentionality. An Essay in the Philosophy of Mind, Cambridge, Cambridge University Press, rozdział 1: The Nature of Intentional States Psychologia potoczna, eliminatywizm: Churchland, P. M., (1981), “Eliminative Materialism and the Propositional Attitudes,” The Journal of Philosophy, Vol. 78, No. 2 Fodor 1992 A Theory of Content and Other Essays (chap. 1: Fodor's Guide to Mental Representation: The Intelligent Auntie's Vade-Mecum), przekład polski (Jak grać w reprezentacje umysłowe?): w Chlewiński (red.) Modele umysłu, PWN Stich 1983 From Folk Psychology to Cognitive Science (rozdziały: 1-5) Argument z wiedzy: Jackson F. (1982) Epiphenomenal qualia, Philosophical Quarterly 32: 127–136. Jackson F. (1986) What Mary didn't know? Journal of Philosophy 83: 291–295. Stoljar D. & Nagasawa Y. (2004) Introduction (w: There is something about Mary: essays on phenomenal consciousness and Frank Jackson's knowledge argument, 2004) Treść, eksternalizam, internalizm: Burge Individualism and the Mental Stalnaker On What's in the Head Dennett Evolution, Error and Intentionality (chap. 8: Evolution, Error, and Intentionality) Grabarczyk Directival Theory of Meaning Resurrected Żegleń Treść i reprezentacje umysłowe, [w:] Przewodnik po filozofii umysłu (red. Miłkowski, Poczobut) Clark Magic Words. How Language Augments Human Computation Clark, Chalmers The Extended Mind Metafizyka umysłu: Poczobut Relacje psychofizyczne, [w:] Przewodnik po filozofii umysłu (red. Miłkowski, Poczobut) Kripke Identyczność a konieczność, przeł. T. Szubka, [w:] T. SZUBKA (red.), Metafizyka w filozofii analitycznej, Lublin: TN KUL 1995, s. 95-126 Chalmers Świadomy umysł, rozdziały I-IV (do „Dualizm naturalistyczny” [włącznie]) Chalmers, D (2008) „Świadomość i jej miejsce w naturze”, [w:] M. Miłkowski, R. Poczobut (red.), Analityczna metafizyka umysłu, s. 442–494 Kim Umysł w świecie fizycznym, całość Iwanicki M. (2012) Dualizm psychofizyczny, w: Miłkowski, Poczobut (red.) Przewodnik po filozofii umysłu, Wydawnictwo WAM Benovsky Dual-aspect monism |
Efekty uczenia się: |
Wiedza · ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w ramach współczesnej filozofii umysłu · zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla współczesnej filozofii umysłu Umiejętności: · rozpoznaje związek filozofii umysłu z innymi dziedzinami filozofii: etyką, ontologią oraz epistemologią · potrafi zwięźle przedstawić problem na piśmie wraz z argumentacją na rzecz jego rozwiązania · przytacza główne tezy czytanych tekstów i potrafi krytycznie odnieść się do zawartej w nich argumentacji · czyta i interpretuje tekst filozoficzny Kompetencje społeczne · potrafi w jasny i zrozumiały sposób prezentować swoje poglądy grupie · potrafi wysłuchać osobę o odmiennych poglądach i w sposób merytoryczny odnieść się do jej przekonań |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: pisemny egzamin końcowy, warunkiem możliwości podejścia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń Ćwiczenia: obecność, aktywny udział oraz średnia ocen z pisemnych komentarzy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.