Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

U źródeł filozofii. Jak powstają pojęcia ogólne i abstrakcyjne w perspektywie kognitywnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-KOG-MS2-UZF
Kod Erasmus / ISCED: 14.401 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: U źródeł filozofii. Jak powstają pojęcia ogólne i abstrakcyjne w perspektywie kognitywnej
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników ze sposobem, w jaki myśl ogólna i abstrakcyjna była tworzona przez najstarszych filozofów indyjskich i greckich. Wykorzystana zostanie metodologia lingwistyki kognitywnej pozwalająca na analizę sposobu, w jaki pojęcia dotyczące doświadczenia są przetwarzane w świadomym namyśle, by w ich ramach wyrażać podstawowe filozoficzne pojęcia. Pozwoli ona również na ukazanie podobieństw i różnic pomiędzy staroindyjskim i starogreckim filozofowaniem.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników ze sposobem, w jaki myśl ogólna i abstrakcyjna była tworzona przez najstarszych filozofów indyjskich i greckich. Wykorzystana zostanie metodologia lingwistyki kognitywnej pozwalająca na analizę sposobu, w jaki pojęcia dotyczące doświadczenia są przetwarzane w świadomym namyśle, by w ich ramach wyrażać podstawowe filozoficzne pojęcia. Pozwoli ona również na ukazanie różnic pomiędzy staroindyjskim i starogreckim filozofowaniem.

Przedmiotem wykładu będą następujące cztery bloki zagadnień:

1. Wprowadzenie do metodologii lingwistyki kognitywnej (prototypowa kategoryzacja, schematy wyobrażeniowe, pojęciowa metonimia, pojęciowa metafora, amalgamacja pojęciowa).

2. Myśl ogólna i abstrakcyjna w świetle współczesnych nauk o umyśle i lingwistyki kognitywnej.

3. Jak powstawały najwcześniejsze pojęcia ogólne i abstrakcyjne w najstarszej filozofii greckiej.

4. Jak powstawały najwcześniejsze pojęcia ogólne i abstrakcyjne w najstarszej filozofii indyjskiej

Literatura:

1. Fauconnier Gilles, Turner Mark. 2003. The Way We Think: Conceptual Blending And The Mind's Hidden Complexities. New York: Basic Books

2. Havelock Eric A. 1983.The Linguistic Task of the Presocratics". w: K. Robb (red.) Language and Thought in Early Greek Philosophy”. La Salle IL: Hegeler Institute, s. 7-82

3. Johnson Mark. 1987. The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. Chicago, London: The University of Chicago Press

4. Jurewicz Joanna. 2016. Fire, Death and Philosophy. A History of Ancient Indian Thinking. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa

5. Lakoff George. 2011 [1987]. Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle. Kraków: Universitas (przekład Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind)

6. Lakoff George, Johnson Mark. 1999. Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books

7. Mandler Jean M. 2004. The Foundation of Mind. Origins of Conceptual Thought. New York: Oxford University Press

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Student będzie posiadał wiedzę dotyczącą podstawowych założeń lingwistyki kognitywnej oraz wiedzę dotyczącą najstarszej filozofii greckiej i indyjskim w odniesieniu do powstawania ogólnego i abstrakcyjnego myślenia [K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W09, K_W10, K_W13]

Nabyte umiejętności:

Student będzie umiał zastosować analizę z użyciem narzędzi lingwistyki kognitywnej w analizie dyskursu filozoficznego [K_U10, K_U02, K_U03, K_U08, K_U10, K_U11, ]

Nabyte kompetencje społeczne:

Student zyska umiejętności jasnego komunikowania trudnych i abstrakcyjnych zagadnień oraz umiejętności śledzenia toku myślenia innych osób [K_K02, K_K07, K_K08, K_K09, K_K10, K_K11, ]

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie końcowe (forma ustna)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)