U źródeł filozofii. Jak powstają pojęcia ogólne i abstrakcyjne w perspektywie kognitywnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-KOG-MS2-UZF |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.401
|
Nazwa przedmiotu: | U źródeł filozofii. Jak powstają pojęcia ogólne i abstrakcyjne w perspektywie kognitywnej |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników ze sposobem, w jaki myśl ogólna i abstrakcyjna była tworzona przez najstarszych filozofów indyjskich i greckich. Wykorzystana zostanie metodologia lingwistyki kognitywnej pozwalająca na analizę sposobu, w jaki pojęcia dotyczące doświadczenia są przetwarzane w świadomym namyśle, by w ich ramach wyrażać podstawowe filozoficzne pojęcia. Pozwoli ona również na ukazanie podobieństw i różnic pomiędzy staroindyjskim i starogreckim filozofowaniem. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników ze sposobem, w jaki myśl ogólna i abstrakcyjna była tworzona przez najstarszych filozofów indyjskich i greckich. Wykorzystana zostanie metodologia lingwistyki kognitywnej pozwalająca na analizę sposobu, w jaki pojęcia dotyczące doświadczenia są przetwarzane w świadomym namyśle, by w ich ramach wyrażać podstawowe filozoficzne pojęcia. Pozwoli ona również na ukazanie różnic pomiędzy staroindyjskim i starogreckim filozofowaniem. Przedmiotem wykładu będą następujące cztery bloki zagadnień: 1. Wprowadzenie do metodologii lingwistyki kognitywnej (prototypowa kategoryzacja, schematy wyobrażeniowe, pojęciowa metonimia, pojęciowa metafora, amalgamacja pojęciowa). 2. Myśl ogólna i abstrakcyjna w świetle współczesnych nauk o umyśle i lingwistyki kognitywnej. 3. Jak powstawały najwcześniejsze pojęcia ogólne i abstrakcyjne w najstarszej filozofii greckiej. 4. Jak powstawały najwcześniejsze pojęcia ogólne i abstrakcyjne w najstarszej filozofii indyjskiej |
Literatura: |
1. Fauconnier Gilles, Turner Mark. 2003. The Way We Think: Conceptual Blending And The Mind's Hidden Complexities. New York: Basic Books 2. Havelock Eric A. 1983.The Linguistic Task of the Presocratics". w: K. Robb (red.) Language and Thought in Early Greek Philosophy”. La Salle IL: Hegeler Institute, s. 7-82 3. Johnson Mark. 1987. The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. Chicago, London: The University of Chicago Press 4. Jurewicz Joanna. 2016. Fire, Death and Philosophy. A History of Ancient Indian Thinking. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa 5. Lakoff George. 2011 [1987]. Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle. Kraków: Universitas (przekład Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind) 6. Lakoff George, Johnson Mark. 1999. Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books 7. Mandler Jean M. 2004. The Foundation of Mind. Origins of Conceptual Thought. New York: Oxford University Press |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student będzie posiadał wiedzę dotyczącą podstawowych założeń lingwistyki kognitywnej oraz wiedzę dotyczącą najstarszej filozofii greckiej i indyjskim w odniesieniu do powstawania ogólnego i abstrakcyjnego myślenia [K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W09, K_W10, K_W13] Nabyte umiejętności: Student będzie umiał zastosować analizę z użyciem narzędzi lingwistyki kognitywnej w analizie dyskursu filozoficznego [K_U10, K_U02, K_U03, K_U08, K_U10, K_U11, ] Nabyte kompetencje społeczne: Student zyska umiejętności jasnego komunikowania trudnych i abstrakcyjnych zagadnień oraz umiejętności śledzenia toku myślenia innych osób [K_K02, K_K07, K_K08, K_K09, K_K10, K_K11, ] |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe (forma ustna) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.