Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Epistemology A

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-WISIP-EPA
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Epistemology A
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Epistemologia zajmuje się odpowiedziami na takie pytania jak: “Co, jeżeli cokolwiek, wiemy?”, “Czym jest wiedza?”, a także “Jak możliwa jest wiedza?”. Rozpoczniemy od rozważenia statusu wiedzy naukowej, oraz sceptyckiego problemu jej dotyczącego, tzw. problemu indukcji. Od rozwiązania tego problemu zależy, czy możemy uznać wiedzę naukową za uzasadnioną empirycznie. Następnie przejdziemy do problemu analizy pojęcia wiedzy. Rozważymy klasyczne ujęcie wiedzy, problem Gettiera oraz próby jego rozwiązania oraz nieklasyczne ujęcia wiedzy. Przyjrzymy się następnie temu, w jaki sposób poszczególne elementy klasycznego pojęcia były rozumiane – rozpoczniemy od teorii uzasadnienia (i ich związku ze sporem o internalizm i eksternalizm epistemologiczny).

Pełny opis:

Epistemologia zajmuje się odpowiedziami na takie pytania jak: “Co, jeżeli cokolwiek, wiemy?”, “Czym jest wiedza?”, a także “Jak możliwa jest wiedza?”. Rozpoczniemy od rozważenia statusu wiedzy naukowej, oraz sceptyckiego problemu jej dotyczącego, tzw. problemu indukcji. Od rozwiązania tego problemu zależy, czy możemy uznać wiedzę naukową za uzasadnioną empirycznie. Następnie przejdziemy do problemu analizy pojęcia wiedzy. Rozważymy klasyczne ujęcie wiedzy, problem Gettiera oraz próby jego rozwiązania oraz nieklasyczne ujęcia wiedzy. Przyjrzymy się następnie temu, w jaki sposób poszczególne elementy klasycznego pojęcia były rozumiane – rozpoczniemy od teorii uzasadnienia (i ich związku ze sporem o internalizm i eksternalizm epistemologiczny).

Wprowadzenie. Racjonalizm vs. empiryzm. A priori vs. a posteriori. Dedukcja vs. indukcja.

Inducjonizm w wąskim sensie. Problem indukcji. Indukcjonizm w szerokim sensie. Falsyfikacjonizm Poppera.

Analiza pojęciowa. Klasyczna koncepcja wiedzy. Problem Gettiera. Rozwiązania internalistyczne. Nozicka teoria wiedzy. Goldmana przyczynowa teoria wiedzy. Goldmana reliabilizm. Internalizm vs. eksternalizmu.

Problemu regresu. Fundacjonizm. Koherentyzm. Infinityzm.

Literatura:

See relevant section below (for a given academic year)

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

- zna podstawową terminologię epistemologiczną w języku angielskim, zna najważniejsze terminy epistemologiczne w języku angielskim (W03, W05)

- zna zależności między epistemologią a głównymi subdyscyplinami filozoficznymi oraz między epistemologią a innymi naukami, których przedmiotem jest poznanie (W02)

- ma uporządkowaną wiedzę o głównych stanowiskach w obrębie epistemologii (W06, W08)

- rozumie podstawowe problemy i zagadnienia epistemologiczne (W06, W08)

- wie, na czym polega podawanie argumentów i kontrargumentów ( W14)

- wie, na czym polega analiza pojęciowa (W14)

Umiejętność

- czyta i interpretuje tekst filozoficzny z zakresu epistemologii (U03)

- poprawnie stosuje poznaną terminologię epistemologiczną (U05)

- analizuje argumenty filozoficzne dotyczące zagadnień z zakresu epistemologii, identyfikuje ich kluczowe założenia oraz wykrywa zależności pomiędzy ich tezami i założeniami (U04, U07, U08, U09)

- umie podać argumenty za i przeciw podstawowym stanowiskom w obrębie współczesnej epistemologii (U07, U8, U09, U16)

- przytacza główne tezy omawianych wypowiedzi z dziedziny epistemologii, stosownie do ich istotności (U10)

Kompetencje społeczne

- jest otwarty na dyskusję i nowe propozycje rozwiązań problemów

Metody i kryteria oceniania:

See relevant section below (for a given academic year)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)