Procesy socjalizacji w teorii i w praktyce (CPS)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-FAKL141 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Procesy socjalizacji w teorii i w praktyce (CPS) |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. wykłady 30 h (semestr zimowy) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student zapoznaje się z podstawowymi zagadnieniami socjologicznej teorii socjalizacji i wychowania a także z wynikami badań empirycznych dotyczących ich przebiegu i społecznych kontekstów. Tematyka konwersatorium koncentruje się wokół procesów socjalizacji z teoretycznej perspektywy komunikacji oraz z perspektywy teorii systemów społecznych. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu omówienie wybranych teoretycznych koncepcji socjalizacji oraz badań empirycznych z nich wyrastających. Analizowany będzie przebieg procesów socjalizacji w cyklu życia jednostki oraz wpływ rodziny, rówieśników, szkoły i mediów masowych. Tematyka wykładu koncentruje się zwłaszcza wokół procesów socjalizacji z teoretycznej perspektywy komunikacji społecznej oraz z perspektywy teorii systemów społecznych. Po ukończeniu kursu student powinien posiadać umiejętność rozumienia i analizowania procesów socjalizacji i wychowania oraz potrafić opisać wybrane aspekty zróżnicowania kulturowego tych procesów. |
Literatura: |
Podstawowa literatura: H. R.Schaffer „Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość”, 2006, r. 5-7; S.A. Denham, H. Bassett, T. Wyatt „The Socialization of Emotional Competence”, F. Rothbaum, G. Trommsdorff “Do Roots and Wings Complement or Oppose One Another?”, E.F. Dubow, L.R. Huesmann, D. Greenwood “Media and Youth Socialization: Underlying Processes”, M. Gauvain, S.M. Perez “The Socialization of Cognition” w: J.E. Grusec, P.D. Hastings (ed.) “Handbook of Sozialisation”, 2006; M. Marody, A. Giza-Poleszczuk „Przemiany więzi społecznych”, 2004, r.3; B. Bernstein “Odtwarzanie kultury”, 1990, s. 72-125; J. Bielecka-Prus „Transmisja kultury w rodzinie i w szkole”, 2010; P. Bourdieu, J.C. Passeron “Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania”, 2006, s. 153-192; P. Bourdieu „Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia”, 2005; J. Habermas „Teoria działania komunikacyjnego” T.2, 2002, s. 638-668; T. Parsons "Struktura społeczna a osobowość", 1969, r.6; N. Elias „Społeczeństwo jednostek”, 2008; E.H. Erikson „Tożsamość a cykl życia”, 2004; K-J. Tillmann „Teorie socjalizacji”, 2005; K. Hurrelmann „Struktura społeczna a rozwój osobowości”, 1994; J. Dewey „Demokracja i wychowanie, 1972; F. Znaniecki „Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości”; N. Luhmann „Systemy społeczne”, 2007, ss. 189-194, 223-227; A. Giddens „Nowoczesność i tożsamość”, 2001; E. Goffman „Człowiek w teatrze życia codziennego”, 2000. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student powinien: posiadać pogłębioną wiedzę na temat obustronnych zależności między grupą a jednostką; posiadać wiedzę na temat podstawowych socjologicznych teorii socjalizacji; umieć zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa; opisać procesy socjalizacji i wychowania w języku wybranych teorii socjologicznych; analizować socjalizacyjne funkcje rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej i mediów masowych w kontekście ich społecznych uwarunkowań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła – aktywność na zajęciach Przygotowanie prezentacji Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.