Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dynamika państwa opiekuńczego: od Beveridge’a do kryzysu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-FAKL2-LIC
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dynamika państwa opiekuńczego: od Beveridge’a do kryzysu
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. wykłady 30 h (semestr letni)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Pierwszeństwo dla uczestników modułu „Problemy społeczne, sprawy publiczne”

Przydatna co najmniej bierna znajomość języka angielskiego – w stopniu wystarczającym do przeczytania i zrozumienia tekstów w tym języku

Skrócony opis:

Kurs będzie poświęcony trendom zmian instytucji opiekuńczych odpowiedzialnych za realizację socjalnych funkcji państwa. Przedmiotem rozważań będą także argumenty „za” i „przeciw” socjalnym interwencjom oraz skutki, jakie każda z tych polityk przynosi dla stabilności ładu społecznego.

Pełny opis:

W pierwszej części kursu omówione zostaną kwestie związane z konceptualizacją pojęć państwa opiekuńczego, systemu zabezpieczenia społecznego oraz różnych modeli państwa opiekuńczego. W kolejnym kroku przedstawiona zostanie sekwencja zdarzeń w wymiarze politycznym i gospodarczym, które towarzyszyły rozwojowi różnych instytucji państwa opiekuńczego. Polityczny podział Europy sprawił, że w naszej części kontynentu ukonstytuowało się ;socjalistyczne państwo opiekuńcze’ i temu zagadnieniu poświęcone będą trzy kolejne zajęcia. Kryzys państwa opiekuńczego w połowie lat 70. sprawił, że uaktywniła się jego krytyka. Przedstawienie różnych argumentów krytycznych wobec polityki państwa opiekuńczego to kolejny blok zagadnień będących przedmiotem kursu. W szczególności będziemy starali się odpowiedzieć na pytanie jakie działania w obliczu kryzysu państwa opiekuńczego podjęto, jakie były tego skutki i dlaczego wielu zamierzeń nie udało się zrealizować (resistance to change).

Literatura:

R. E. Goodin: “Reasons for Welfare: The Political Theory of the Welfare State…”, Princenton University Press, 1988;

P. Flora, A. J. Heidenheimer (eds.): “The Development of Welfare State in Europe and America”, Transaction Publisher, London 1987;

T.H. Marshall: “Citizenship and Social Classs, Pluto Press, London 1992”;

“Historia, kryzys i przyszłość państwa opiekuńczego”, skrypt;

W. Narojek: „Socjalistyczny Welfare State”, Krytyka, Warszawa 1991;

G. Magnuszewska-Otulak:’ Rozwój zabezpieczenia społecznego w W. Brytanii’ – Raport Beveridge’a, IPiSS, Warszawa 1992;

M. Księżopolski: „Modele polityki społecznej”, IPiSS, Warszawa 1999;

G. Esping-Andersen: „trzy światy kapitalistycznego państwa dobrobytu”, Difin, Warszawa 2010;

Efekty uczenia się:

K_W05 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach

K_W07 jest świadomy istnienia różnych rodzajów organizacji społeczeństwa w przeszłości i współcześnie

K_W09 posiada podstawową wiedzę na temat narzędzi i celów polityki społecznej

K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach

K_U15 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy omówić działania prezentowane jako rozwiązania konkretnych problemów społecznych (w skali mikro i makro)

K_U16 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy sformułować ogólną ocenę działania podjętego w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych

K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych

K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy

K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ma formę pisemnego testu. Zakres materiału obowiązującego na egzaminie obejmuje treść wykładów oraz lektury. Egzamin poprawkowy będzie miał charakter ustny.

Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 2h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu) – 15h

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)