Polskie społeczeństwo i instytucje w Unii Europejskiej – nowe wyzwania, stare problemy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-FAKL271-LIC |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Polskie społeczeństwo i instytucje w Unii Europejskiej – nowe wyzwania, stare problemy |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. wykłady 30 h (semestr letni) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest analiza przemian społeczeństwa polskiego i polskich instytucji związanych z integracją Polski z Unią Europejską oraz wyzwań z tego wynikających. Można zakładać, że przystąpienie do Unii miało istotny wpływ na życie społeczne, opinie, postawy i zachowania Polaków, także publiczne instytucje i sferę publiczną. Rodzi to poważne wyzwania, a jednocześnie skłania do refleksji nad zakresem tych zmian, na ile są one wynikiem procesu europeizacji, a na ile ogólnych przemian związanych z rozwojem społecznym, transformacją systemową, czy globalizacją. Zajęcia zmierzają do odpowiedzi na pytania o charakter i zakres tych zmian, o ich uwarunkowania i konsekwencje, a także czy klasyczne socjologiczne teorie rozwoju społecznego np. teorie modernizacji, systemu światowego, późnej industrializacji mogą pomóc zrozumieć te przemiany. Wykład jest realizowany w ramach projektu Jean Monnet Centre of Excellence w IS UW. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest analiza przemian społeczeństwa polskiego związanych z integracją Polski z Unią Europejską oraz wyzwań z tego wynikających. Można zakładać, że przystąpienie do UE miało istotny wpływ na życie społeczne, opinie, postawy, zachowania i poglądy Polaków, także instytucje i sferę publiczną. Rodzi to poważne wyzwania, a jednocześnie skłania do refleksji i zastanowienia się jaki zakres jest tych zmian, na ile są one wynikiem procesu europeizacji, a na ile ogólnych przemian związanych z rozwojem społecznym, transformacją polityczną i gospodarczą, czy globalizacją, jak wygląda proces ich instytucjonalizacji. Zajęcia zmierzają do odpowiedzi na pytania o charakter i zakres tych zmian, o ich uwarunkowania i konsekwencje, a także czy klasyczne socjologiczne teorie rozwoju społecznego np. teorie modernizacji, zależności, systemu światowego, industrializacji, czy neoliberalizmu mogą pomóc zrozumieć te przemiany. 15 lat członkostwa Polski w UE jest znakomitą okazją do podsumowania jego konsekwencji. Główne tematy omawiane podczas zajęć to: proces instytucjonalizacji członkostwa Polski w UE i analiza konsekwencji w sferze społecznej i politycznej, analiza procesu europeizacji sfery publicznej i społecznej w Polsce i jego wymiarów stosunek Polaków do europejskich wartości i traktowanie UE jako układ odniesienia; problem równości płci w Polsce i UE w sferze polityki, na rynku pracy, w edukacji, zagadnienie migracji poakcesyjnych Polaków; mobilności polskich studentów i młodzieży w Europie; analiza jakości życia i poziomu dobrobytu w Polsce i w UE; przemian demograficznych, europeizacji polityki ochrony środowiska i zmian klimatycznych, postaw i zachowań ksenofobicznych, antysemickich i rasistowskich. Wykład jest realizowany w ramach projektu Jean Monnet Centre of Excellence Komisji Europejskiej w IS UW. |
Literatura: |
- J.Ruszkowski, Europeizacja. Analiza oddziaływania Unii Europejskiej, Difin 2019 - Nasza Europa: 15 lat Polski w Unii Europejskiej, CASE Warszawa 2019 – w tym: J.Konieczna-Sałamatin, M.Marody, M.Sawicka Europejskie wartości w oczach Polaków; W.Kozek, Usługi użyteczności publicznej oraz inne - Polska w Unii Europejskiej - Nowe wyzwania, Komisja Europejska 2018 - Beck U., Grande E., Europa kosmopolityczna. Społeczeństwo i polityka w drugiej nowoczesności, WN Scholar, Warszawa, 2009. - Grzeszczak R., Czy członkostwo w UE zagraża suwerenności państwa członkowskich?, [w:] Raport środowiska naukowego PAN dotyczący integracji europejskiej i miejsca Polski w tym procesie, red. J. Wilkin, PAN Warszawa 2017. - Michałek J.J., Wilkin J., Unia Europejska – źródło cennych korzyści ekonomicznych dla Polski, [w:] Jestem obywatelem Unii Europejskiej, red. naukowa R. Kuźniar, WN Scholar, Warszawa 2019. - Barcz J., Unia Europejska wobec niepraworządnego państwa członkowskiego, „Państwo i Prawo” nr 1/2019. - Okólski M. (red.) Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro, Warszawa, WUW 2018. - A.Lipska-Sondecka Transformacja administracji publicznej w Polsce. Od upadku realnego socjalizmu do członkostwa w Unii Europejskiej, Warszawa 2015 - Golinowska S. (2018), O polskiej biedzie w latach 1990-2015, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar. - Jakość życia w Polsce, GUS 2017 - Polska 1989-2019. Społeczeństwo, gospodarka, kultura, PIE, Warszawa 2019 - T.Grosse, Pokryzysowa Europa. Dylematy Unii Europejskiej, PISM 2018 |
Efekty uczenia się: |
K_W06 posiada podstawową wiedzę na temat instytucji regionalnych, krajowych i międzynarodowych oraz zagadnień europejskiej integracji K_W14 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata K_W29 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach K_U07 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny W razie nie zdania egzaminu, student ma prawo do egzaminu poprawkowego, który także ma formę pisemną. Bilans pracy studenta: Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 2h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do egzaminu – 15h |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.