Dlaczego zła transformacja?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-FAKL33-MGR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Dlaczego zła transformacja? |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. seminaria 30 h (semestr letni) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Umiejętność analizy tekstów socjologicznych i badań jakościowych Podstawowa wiedza na temat problematyki zmiany społecznej, ruchu Solidarności, ewentualne rozeznanie w problematyce polskiek transformacji |
Skrócony opis: |
Seminarium, poświęcone analizie badań, realizowanych przez Pracownię Teorii Zmiany Społecznej na temat doświadczenia transformacji. Materiały, zarówno zebrane w dwóch badaniach lokalnych, jak i w badaniach pamięci o Solidarności pozwolą na odpowiedź na pytanie, kto i dlaczego negatywnie ocenia polską transformację? Zarazem spróbujemy skonfrontować opinie i oceny z danymi, jakie można zgromadzić na ten temat. |
Pełny opis: |
1. Seminarium jest pomyślane jako przedsięwzięcie, w którym studenci wezmą aktywny udział. Chodzi o odczytanie powodów - wyodrębnienie czynników - które wpływają na negatywną ocenę polskiej transformacji i przemiany ustrojowej. Jak wiadomo, rządy obecnie rządzącego PiS opierają się na założeniu całkowicie krytycznej oceny przemian ustrojowych po 1989 roku. W toku realizowanych przez Pracownię Teorii Zmiany Społecznej i Centrum Badania Solidarności badań, stwierdziliśmy częstą krytykę transformacji jako czynnik, wpływający na pozytywną identyfikację z partią PiS. Chciałbym zaproponować studentom analizę różnych wywiadów, aby ustalić w toku dyskusji czynniki, wpływające na taka ocenę. 2. Oczywiście, na seminarium zaprezentujemy też wyniki badań lokalnych nad oceną transformacji oraz analizy. Dokonywane przez socjologów w latach przemian ustrojowych. Sądzę, że to bardzo ciekawa problematyka, obecnie mało znana młodym adeptom socjologii. |
Literatura: |
Literatura 1. I. Krzemiński „Solidarność” – doświadczenie i pamięć. (wraz z zespołem); Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2010, s. 350 2. Wielka transformacja. Zmiany ustroju w Polsce po 1989; koncepcja, wybór i komentarze Ireneusz Krzemiński; Wyd. Naukowe Łośgraf, Warszawa 2011 3. Ireneusz Krzemiński, Paweł Śpiewak Druga rewolucja w małym mieście. Zmiana ustrojowa w oczach mieszkańców Mławy i Szczecinka; Oficyna Naukowa, Warszawa 2001 4. I. Krzemiński red. naukowa, Po rewolucji. Konsolidacja demokracji w małych miastach: Mława i Szczecinek; Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego WUW, Warszawa 2012, s. 305; 5. I. Krzemiński, Solidarność. Niespełniony projekt polskiej demokracji; Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2013, s. 586 6. Solidarność - doświadczenie i pamięć po raz drugi, Ireneusz Krzemiński z zespołem, ECS i Instytut Socjologii UW, Gdańsk 2016, s. 356 7. I. Krzemiński red. Naukowa, Pamięć o wielkiej zmianie. Solidarność Rolników Indywidualnych a polska transformacja; Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2017 8. Strategie i system: Polacy w obliczu zmiany społecznej; Anna Giza-Poleszczuk, Mirosława Marody, Andrzej Rychard ; Warszawa, Wydawnictwo IFiS PAN, 2000. 9. Oswajanie wielkiej zmiany. IS UW o polskiej transformacji, red. I. Krzemiński, J. Raciborski, Warszawa 2007, Wyd. IFiS PAN 10. Jerzy Szacki, Liberalizm po komunizmie, Znak i Fundacja Batorego, Kraków-Warszawa, 1994 11. Poland's Transformative Years 1988-20131: Social Inequality & the Life Course, rd. K.M. Słomczynski, Ilona Wysmułek, IFiS Publ. Warsaw 2016. 12. Poland's Transformative Years 1988-2013 2: Dynamics of Social Structure, ed. K.M. Słomczynski, Irina Tomescu-Dubrow; IFiS Publ. Warsaw2016 |
Efekty uczenia się: |
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę na temat instytucji regionalnych, krajowych i międzynarodowych oraz zagadnień europejskiej integracji K_W06 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych K_W08 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego K_W10 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej K_W16 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii K_W19 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki oraz jej relacji z innymi instytucjami społecznymi K_W22 posiada pogłębioną wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także jest refleksyjny i krytyczny w ich interpretacji K_W23 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych K_W24 posiada pogłębioną wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie K_U02 umie odróżnić interpretację socjologiczną od interpretacji przeprowadzonej na gruncie pokrewnych nauk społecznych (np. psychologii, ekonomii, itp.) K_U03 potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych, zwłaszcza dotyczących współczesnego społeczeństwa polskiego K_U04 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_U05 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U13 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań podjętych w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych K_U14 potrafi formułować pogłębione sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania K_U15 potrafi określić wpływ procesów grupowych na zachowanie jednostki K_U16 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_U17 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem K_U19 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym K_K04 potrafi w podstawowym zakresie przewidywać skutki projektów społecznych K_K05 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych K_K07 umie uzasadnić wybór źródeł K_K12 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa |
Metody i kryteria oceniania: |
udział w dyskusji, prezentacja, Ew. kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.